![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,078 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,708,542 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,942,413 |
ارمغان علمی و معرفتی فناء فی الله و بقاء بالله از منظر ابنعربی | ||
مجله ادیان و عرفان | ||
دوره 55، شماره 1، شهریور 1401، صفحه 242-227 اصل مقاله (310.49 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jrm.2022.345989.630363 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه الزهراء نصیرپور1؛ حسن ابراهیمی* 2؛ احمد بهشتی3 | ||
1دانشجوی دکتری فلسفه و کلام اسلامی، گروه فلسفه، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران؛ | ||
2استاد مدعو گروه فلسفهوکلام اسلامی، دانشکده حقوق، الهیات و علوم- سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران؛ دانشیار، گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه تهران، تهران، ایران؛ | ||
3استاد مدعو گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشکده حقوق، الهیات و علومسیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران؛ استاد، بازنشسته گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه تهران، تهران، ایران؛ | ||
چکیده | ||
علیرغم تلاشهای علمی صورتگرفته در موضوع فناء فیالله و بقاء بالله، تعیین تحفۀ ارزشمند منزل فنا و رهاورد آن و پاسخگویی به تناقض ادراک سالک در حال فناء ذاتی! همچنان در هالهای از ابهام است. این مقاله مدعی است رهاورد این منزل، همان جان سالک است که معرفتی نوین از ادراک تام وحدت با حق، با آن آمیخته و ممزوج شده است. عارف در منازل متعدد فنا پلهپله به فنای خویش و ماسویالله در افعال، صفات و ذاتِ حق معرفت حضوری مییابد و حقیقت، بیواسطۀ حد و رسم و مفاهیم، بنا به وسعت ظرف انسان نزد او جلوهگر خواهد شد. بنابر قرائت صحیح از فنا و دستاوردهای آن، تناقض ابتدایی رخت برمیبندد، زیرا اساس این پارادوکس ظاهری یا بر نفی محملِ علم است و یا بر خلوّ آن از معارف در حال فناء ذاتی. وقتی جان بدون هلاکت و تغییر باقی است میتواند ظرف علم نامحدود الاهی واقع گردد و جان هیچگاه از هرگونه معرفتی خالی نخواهد بود. | ||
کلیدواژهها | ||
: فناء فیالله؛ بقاء بالله؛ علم و معرفت حضوری؛ ابنعربی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 277 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 270 |