تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,513,297 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,775,184 |
عوامل مؤثر بر سیاست دولت روسیه در برابر جریانهای اسلامی روسی | ||
مطالعات اوراسیای مرکزی | ||
دوره 15، شماره 2، اسفند 1401، صفحه 151-175 اصل مقاله (592.83 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jcep.2022.339009.450062 | ||
نویسندگان | ||
امیر محمد حاجی یوسفی* 1؛ سمیه پسندیده2 | ||
1دانشیار علوم سیاسی و روابط بینالملل، گروه سیاست منطقهای و جهانی، دانشکدۀ اقتصاد و علوم سیاسی، دانشگاه شهید بهشتی | ||
2دانشجوی دکتری روابط بینالملل، گروه سیاست منطقهای و جهانی، دانشکدۀ اقتصاد و علوم سیاسی، دانشگاه شهید بهشتی | ||
چکیده | ||
موضوع این پژوهش بررسی عوامل مؤثر بر سیاست دولت روسیه در برابر جریانهای اسلامی روسی بهعنوان گروهی از اقلیتهای با اهمیت در این کشور در سالهای ۱۹۹۱ تا ۲۰۲۱ است. در این نوشتار بهدنبال پاسخ این پرسش هستیم که چرا سیاست دولت روسیه در برابر جریانهای اسلامی در این کشور میان کنترل، تقابل و تعامل در نوسان بوده است؟ در پاسخ این فرضیه مطرح میشود که سیاست دولت مرکزی روسیه در قبال جریانهای اسلامی بهدلیل برخی عوامل داخلی مانند ماهیت نظام سیاسی اقتدارگرای هیبریدی و برخی عوامل خارجی مانند تحولات جهان اسلام از جمله برآمدن طالبان، القاعده و داعش و تأثیرهای امنیتی آن بر کشورهایی مانند روسیه که جمعیت قابل توجه مسلمان دارند، بیشتر بهشکل کنترل، تقابل و تعامل در نوسان بوده است. روش این پژوهش در زمرۀ پژوهشهای کیفی با رویکرد توصیفی- تحلیلی است و بهعنوان پژوهشی نظریۀ آزما با استفاده از مدل و نظریه، توصیف را انجام میدهیم و از مدل چندفرهنگگرایی ابزاری در رژیمهای اقتدارگرای هیبریدی برای انجام تحلیل استفاده میکنیم. یافتههای پژوهش نشان میدهد که سیاستهای دولت نسبت به جریانهای اسلامی هم از ابعاد و زوایای داخلی و هم از جنبههای بیرونی قابل توجه است. همچنین دولت در برابر جریانهای اسلامی مختلف از سیاست واحدی پیروی نمیکند و سیاستهایی مبتنی بر تعامل و تساهل در جهت سیاستهای تعاملی دولت و آنچه بهعنوان حق خودگردانی از آن یاد میشود همچنین سیاستهای کنترلی یا تقابلی اجرا میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
تعامل؛ تقابل؛ جریانهای اسلامی روسی؛ چندفرهنگگرایی ابزاری؛ دولت روسیه؛ کنترل | ||
مراجع | ||
Aitamurto, Kaarina (2016), “Protected and Controlled. Islam and ‘Desecularisation from Above’in Russia”, Europe-Asia Studies, Vol. 68, No. 1, pp. 182-202, (doi: 10.1080/09668136.2015.1119250). Aghamohammadi, Morteza (2018), Russia and It’s Muslims: Looking to the Future, Toubai Mohabbate, Qom, (doi: 297.91647), [In Persian]. Baev, Pavel (2005), Chechnya and The Russian Military: A War Too Far? From Past to Future, London: Anthem Press. Bobrovnikov, Vladimir, (2017), “Islamic Revival” in Dagestan: 25 Years Later, Central Asia and The Caucasus, Vol. 2, No. 44, pp. 142–152, (doi: 10.24848/ Islmlg.07.1.06). Boix, Carles and Milan Svolik (2013), “the Foundations of Limited Authoritarian Government: Institutions, Commitment, and Power-Sharing in Dictatorships”, the Journal of Politics, Vol. 75, No. 2, pp. 300–316, (doi: 10.1017/ S0022381613000029). Cohrs, Christopher and Monika Stelzl (2010), “How Ideological Attitudes Predict Host Society Members’ Attitudes Toward Immigrants: Exploring Cross-National Differences”, Journal of Social Issues, Vol. 66, No. 4, pp. 673–694, (doi: 10.1111/J.1540-4560.2010. 01670.X). Colton, Timothy and Michael Mcfaul (2003), Popular Choice and Managed Democracy: The Russian Elections of 1999 and 2000, Washington D.C., Brookings Institution Press. Curanovic, Alicja (2012), the Religious Factor in Russia's Foreign Policy, London, Routledge, (doi: 10.4324/9780203133279). Curanovic, Alicja (2013), “Religion in Russia’s Foreign Policy”, New Eastern Europe, Vol. 3, No. 8, pp. 75-81, Available at: https://www.Ceeol.Com/Search/ Article-Detail?Id=426700, (Accessed on: 28/02/2022). Dannreuther, Roland and Luke March (2008), “Chechnya: Has Moscow Won?”, Survival, Vol. 50, No. 4, pp. 97-112, (doi:10.1080/00396330802329030). Dhont, Kristof, Arne Roets and Alain Van Hiel (2011), “Opening Closed Minds: The Combined Effects of Intergroup Contact and Need for Closure on Prejudice”, Personality and Social Psychology Bulletin, No. 37, pp. 514-528, (doi: 10.1177/0146167211399101). Eshairi, Habib (2014), Islam in Russia, Manshour Javid, Tehran, (doi: 297.91647), [in Persian]. Friedberg, Aaron (2017), the Authoritarian Challenge. China, Russia and the Threat to the Liberal International Order, the Sasakwa Peace Foundation, Available at: https://www.Spf.org/_Jpusj_Media/Img/Investigation/The_ Authoritarian_Challenge.Pdf. (Accessed on: 01/03/2022). Gerber, Theodore (2017), “Political and Social Attitudes of Russia’s Muslims: Caliphate, Kadyrovism, or Kasha?”, Available at: https://www.Ponarseurasia.org/Political-And-Social-Attitudes-Of-Russia-S-Muslims-Caliphate-Kadyrovism-Or-Kasha/, (Accessed on: 01/03/2022). Gilbert, Leah and Payam Mohseni (2011), “Beyond Authoritarianism: the Conceptualization of Hybrid Regimes”, Studies in Comparative International Development, Vol. 46, No. 3, pp. 270-297, (doi:10.1007/S12116-011-9088-X). Hunter, Shirin (2004), Islam in Russia: Identity and Security Policies, Translated by Elaheh Koolaee, Seyedeh Motahara Hosseini, Tehran, Ney Publishing, [in Persian]. Ivison, Duncan (2015), Multiculturalism and Indigenous Peoples, in Oxford Handbook of Indigenous People’s Politics, (doi: 10.1093/Oxfordhb/ 9780195386653.013.17.). Jafari, Abolfazl and Hamidreza Azizi (2021), "Factors of Emergence and Consolidation of Authoritarianism in Post-Soviet Central Asia", Central Eurasia Studies, Vol. 14, No.1, pp. 99-125, (doi: 10.22059/JCEP.2021.303852. 449934), [in Persian]. Kalanfaribaei, Mohammad Reza (2017), Islam and the Muslims of the Caucasus in a Recent Century, Al-Mustafa International Translation and Publishing Center, Qom, (doi: 297.91647), [in Persian]. Khosropanah, Abdolhossein (2009), Intellectual Flow of Contemporary Iran, Cultural Institute of Modern Islamic Wisdom Press, Qom. [in Persian]. Laruelle, Marlene (2021), Russia's Islam Balancing Securitization and Integration, Russie.Nei.Visions, Ifri, No. 125, pp.1-38, Available at: https://euagenda.eu/ upload/publications/laruelle-russia-islam-2021.pdf, (Accessed on: 03/03/2022), (doi: 20.500.12592/Bd27s9). Laruelle, Marlene (2016), “The Ideological Shift on the Russian Radical Right: From Demonizing the West to Fear of Migrants”, Problems of Post-Communism, Vol. 57, No. 6, pp. 19–31, (doi: 10.2753/PPC1075-8216570602). Malashenko, Alexey (2007), Islam in Russia in 2020, Moscow, Readings in European Security. Przeworski, A., Bardhan, P. K., Kolarska-Bobinska, L., Pereira, L. C. B., Wiatr, J. J., and Bruszt, L. (1995), Sustainable Democracy, Cambridge University Press. Russell, Ohn (2007), Chechnya: Russia’s War on Terror, London, Routledge. Seyed Emami, Kavous (2008), Research in Political Science, Tehran, Imam Sadegh University Press, [in Persian]. Shamrat, Abu Sufian (2018), “Authoritarianism in Russian Politics: State Reformation at Stake?”, Indrastra Global, Vol. 04, No. 5, (doi: 10.5281/ Zenodo.1246388). Sharafutdinova, Gulnaz (2003), “Paradiplomacy in the Russian Regions: Tatarstan’s Search for Statehood,” Europeasia Studies, Vol. 55, No. 4, pp. 613–629, (doi: 10.1080/0966813032000084028). Shin, Doh Chull (2014), “Cultural Hybridization in East Asia: Exploring an Alternative to the Global Democratization Thesis”, Journal of Elections, Public Opinion & Parties, Vol. 25, No. 1, pp. 10-30, (doi: 10.1080/17457289.2014. 953009). Smith, Hanna (2014), Russia as A Great Power Status in Consistency and the Two Chechen Wars, California, University of California Press. Yatsyk, Alexandra (2015), Promoting Islam Within the “Russian World”: the Case of Tatarstan and Chechnya, Ponars Eurasia, Available at: https://www.Ponarseurasia.Org/Promoting-Islam-Within-The-Russian-World-The-Cases-Of-Tatarstan-And-Chechnya/ (Accessed on: 03/03/2022). Yusupova, Guzel (2017), “Cultural Nationalism and Everyday Resistance in an Illiberal Nationalizing State: Ethnic Minority Nationalism in Russia”, Nations and Nationalism, Vol. 24, No. 3, (doi: 10.1111/Nana.12366). Zelkina, Anna (2000), the Islamic Movement in the North Caucasus: in Search of God and Freedom, Sufi Reactions to Russian Advances in the North Caucasus, translators: Elaheh Koolaee, Mohammad Kazem Shojaei, Elam, Tehran, (doi: 297.916475), [In Persian]. منابع روسی: Джемаль, Джахидович Гейдар (1994), “Революционная Теология”, Журнал Ат_Таухид, Но. 1, Available at: https://Lib.Sale/Ideologiya-Politicheskie-Rejimi/Revolyutsionnayateologiyageydara-Djemalya-31149.Html, (Accessed on: 05/12/2021). Шогенов, Мурат (2011), “от Религиозной Идентичности к Религиозному Экстремизму в Кабардино-Балкарии: Идентификация и Анализ Конфликтных Полей”, Этнографическое Обозрение, Но. 2, С. 105-125, Available At: https://www.Academia.Edu/26637623/, (Accessed on: 03/12/2021). Идрисов, Юсуп (2007), «Мусульманские Фонды и Их Задачи в Современной России», Ислам в Современном Мире, Но. 7, Available at: http://www.Idmedina.Ru/Books/Islamic/?353, (Accessed on: 03/12/2021). Силантьев, Анатольевич Роман (2008), Энциклопедия Ислам в Современной России, Москва, Алгоритм. Сченснович, Николаевна Валентина (2021), Внутренняя Политика Современной России; Россия и Мусульманский Мир, Том. 1, Но. 319, C. 5-14, (doi: 10.31249/Rimm/2021.01.01). Прозоров, Михайлович Станислав (2012), Ислам на Территории Бывшей Российской Империи: Энциклопедический Словарь. Вып. 5 / Составитель и Ответственный Редактор, Москва, Восточная Литература. Косач, Григорьевич Григорий (2020), “Исламская Дипломатия России: Организация Исламского сотрудничества”, Религия и Общество на Востоке, Но .4, C. 96-126, (doi: 10.31696/2542-1530-2020-4-96-126). Ярлыкапов, Аминович Ахмет (2016), “ «Исламское Государство» и Северный Кавказ в Ближневосточной Перспективе: Вызовы и Уроки для России”, Международная Аналитика, Но. 3, C. 112-121, (doi: 10.46272/2587-8476-2016-0-3-112-121). | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 418 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 303 |