
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,693 |
تعداد مقالات | 72,239 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,216,040 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,044,319 |
شاه اسماعیلِ صفوی در حکایت تُرکی | ||
پژوهش در تاریخ | ||
دوره 12، شماره 1، شهریور 1401، صفحه 79-110 اصل مقاله (421.15 K) | ||
نوع مقاله: ترجمه | ||
نویسندگان | ||
آملیا گلگر (نویسنده)1؛ سمیه بیاتی (مترجم)* 2؛ محمدعلی رنجبر (مترجم)3 | ||
1دانشیار مطالعات دینی دانشگاه نیاگارا | ||
2دانشگاه خلیج فارس بوشهر. دانشکده ادبیات و علوم انسانی. گروه معارف اسلامی | ||
3گروه تاریخ دانشگاه شیراز | ||
چکیده | ||
شاه اسماعیل، اولین پادشاه صفوی (930-907 ق/ 1524-1501 م)، در قرن شانزدهم میلادی سلسلهای ایجاد کرد که تا قرن هجدهم ایران را به شکل یک دولت قدرتمند شیعی درآورد و خود همچون یک شخصیت بحثبرانگیز در تاریخ جهانِ اسلام باقی ماند؛ چنانکه شواهد حاکی است او خود را در حد یک تجسم نیمهخدایی معرفی کرد. این مقاله، «حکایت» یعنی داستانِ آهنگین ترکی را دربارۀ شاه اسماعیل بررسی میکند. حکایت یک نوع روایت شفاهی است که در اینجا، براساس یک شخصیت تاریخی که خود را به شکل یک منجی مطرح میکند شکل گرفته است. اگرچه حکایتِ شاه اسماعیل تا حدود زیادی فراموش شده بود، اما در قرن هفدهم دوباره منتشر شد. حکایت شاه اسماعیل در حالیکه با ساختار ادبی حکایتها مطابقت دارد، بخشهای خاصی از آن تحت تأثیر منابع بیرونی، از جمله گزارشهای اروپاییان، سالنامهها و زندگینامههای افسانهوار صفوی میباشد. علیرغم پایه و اساس تاریخی آشکار، حکایت شاه اسماعیل دگرگونی قابل ملاحظهای را در هویت و شخصیت شاه اسماعیل نشان میدهد. گرچه او در طی زندگی به عنوان یک فرمانروای مستبد و بیرحم نشان داده شده است، اما در این حکایت با آهنگ بانجو ـکه نوعی ساز زهی است و جایگزین شمشیرش شدـ به یک نوازنده تبدیل شد. بانجو ابزاری است برای معرفی شخصیت جدید شاه اسماعیل بهعنوان پهلوانی مردمی. | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 559 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 613 |