تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,502 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,119,103 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,225,385 |
تحلیل استارتآپها با رویکرد ناب از طریق مدلسازی عاملبنیان رفتار مشتریان | ||
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی | ||
دوره 15، شماره 2 - شماره پیاپی 56، شهریور 1401، صفحه 323-340 اصل مقاله (1.13 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی - کمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jed.2022.321858.653640 | ||
نویسندگان | ||
علی محمدی1؛ مسلم علیمحمدلو2؛ عباس عباسی3؛ امیر سیدعلیخانی* 4 | ||
1استاد بخش مدیریت، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی دانشگاه شیراز، شیراز، ایران. | ||
2دانشیار، بخش مدیریت، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی دانشگاه شیراز، شیراز، ایران. | ||
3دانشیار بخش مدیریت، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی دانشگاه شیراز، شیراز، ایران. | ||
4دانشجوی دکترای مدیریت سیستمها، بخش مدیریت، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی دانشگاه شیراز، شیراز، | ||
چکیده | ||
هدف اصلی این پژوهش ارائهی مدلی جهت تحلیل سناریوهای مختلف بهبود وضعیت استارتآپها با بکارگیری فرضیههای یکی از کاربردیترین جریانهای فکری در این حوزه یعنی رویکرد استارتآپ ناب میباشد. ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ از ﻧﻈﺮ ﻫﺪف، ﮐﺎرﺑﺮدی و ماهیتی توصیفی بر پایه مطالعه موردی دارد. نوع این پژوهش آمیخته و مبتنی بر استراتژی اکتشافی متوالی است که در بخش کیفی از گروه کانونی، و در بخش کمّی ﺑﺎ بکارگیری مدلسازی عاملبنیان و پیادهسازی آن در نرمافزار NetLogo 6.0.1، مفاهیم جذب و حفظ مشتریان مدلسازی میگردد. در این راستا با بهرهگیری از بخشهای مختلف نرمافزار، پارامترهای مدل با دادههای واقعی کالیبره و خروجیهای مدل تولید شد. همچنین از طریق نرمافزار تحلیل داده R، خروجیهای تولید شده NetLogo 6.0.1 تجمیع و در قالب نمودارهای مختلف ارائه گردید. نتایج پژوهش حکایت از این دارد که برای استارتآپ تحت مطالعه، بازگردانی مشتریانی که به تازگی محصول را مورد استفاده قراردادهاند، میتواند تعداد پرداختکنندگان را بیش از 30 درصد نسبت به جذب مشتریان جدید و حدود 40 درصد نسبت به بازگردانی مشتریان قدیمی افزایش دهد. همچنین، بازگردانی مشتریانی که بیشترین ارتباطات را در شبکه خود دارند، منتهی به افزایش 30 درصدی در تعداد کل مشتریان میشود. دستاوردهای اصلی این پژوهش نسبت به مطالعات مشابه، لحاظ نمودن ساختار تعاملات بین مشتریان (شبکه اجتماعی آنها) در مدلسازی، توجه به ناهمگونی بین مشتریان و همچنین اعتبارسنجی مدل بدست آمده میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
استارتآپ؛ استارتآپ ناب؛ افزایش درآمد؛ بازاریابی از طریق اینفلوئنسرها؛ مدلسازی عاملبنیان | ||
مراجع | ||
آراستی، زهرا؛ غلامی، منیره (1389)."علل شکست کارآفرینان در ایران" توسعه کارآفرینی، 3(2):163–184.
ایمان، محمدتقی (1394)، فلسفه روش تحقیق در علوم انسانی، چاپ سوم، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
رحمان سرشت، حسین؛ دهدشتی شاهرخ، زهره؛ خاشعی، وحید؛ دوست محمدیان، شهیده(1398)."طراحی مدل تاب آوری استارتاپ های مبتنی بر فاوا با رویکرد آمیخته" توسعه کارآفرینی، 12(4): 621–640.
سخدری، کمال؛ زارعی، بهروز؛ صادقی، بهزاد (1396)."تحلیل مدل رفتاری کسب و کارهای نوپا با استفاده از مدل توسعه مشتری (مطالعه موردی: کسب و کارهای نوپای مستقر در شتاب دهندههای شهر تهران)" توسعه کارآفرینی، 10(3): 395–415.
سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس؛ حجازی، الهه (1389)، روشهای تحقیق در علوم رفتاری، چاپ بیستم، تهران: انتشارات آگاه.
Blank, S., & Dorf, B. (2012). The Startup owner's manual, First Edition, Pescadero, California: K & S Ranch. Blattberg, R. C., & Deighton, J. (1996). Manage marketing by the customer equity test. Harvard Business Review, 74(4), 136. Bolton, R. N., Kannan, P. K., & Bramlett, M. D. (2000). Implications of Loyalty Program Membership and Service Experiences for Customer Retention and Value. Journal of the Academy of Marketing Science, 28(1), 95–108. Bortolini, R. F., Nogueira Cortimiglia, M., Danilevicz, A. de M. F., & Ghezzi, A. (2021). Lean Startup: a comprehensive historical review. Management Decision, 59(8), 1765–1783. Chang, S., Zhang, Z., Wang, X., & Dong, Y. (2020). Optimal acquisition and retention strategies in a duopoly model of competition. European Journal of Operational Research, 282(2), 677–695. Chica, M., & Rand, W. (2017). Building agent-based decision support systems for word-of-mouth programs: A freemium application. Journal of Marketing Research, 54(5), 752-767. Croll, A., & Yoskovitz, B. (2013). Lean analytics: Use data to build a better startup faster: O'Reilly Media, Inc. Fitzpatrick, R. (2013). The Mom Test: How to talk to customers & learn if your business is a good idea when everyone is lying to you: Robfitz Ltd. Furman, E., Diamant, A., & Kristal, M. (2019). Customer Acquisition and Retention: A Fluid Approach for Staffing. SSRN Electronic Journal. Furner, C. P., Racherla, P., & Babb, J. S. (2015). What We Know and Do Not Know About Mobile App Usage and Stickiness. International Journal of E-Services and Mobile Applications, 7(3), 48–69. Goldenberg, J., Han, S., Lehmann, D. R., Hong, J. W., Jacob Goldenberg, Sangman Han, … Hong. (2009). The Role of Hubs in the Adoption Process. Journal of Marketing, 73(2), 1–13. Hanaysha, J. R. (2018). Customer retention and the mediating role of perceived value in retail industry. World Journal of Entrepreneurship, Management and Sustainable Development, 14(1), 2–24. Hu, H., Lin, J., Qian, Y., & Sun, J. (2018). Strategies for new product diffusion: Whom and how to target? Journal of Business Research, 83, 111–119. Khalifa, M., Limayem, M., & Liu, V. (2002). Online Customer Stickiness. Journal of Global Information Management, 10(3), 1–14. King, G. J., Chao, X., & Duenyas, I. (2016). Dynamic customer acquisition and retention management. Production and Operations Management, 25(8), 1332–1343. Lin, J. C.-C. (2007). Online stickiness: its antecedents and effect on purchasing intention. Behaviour & Information Technology, 26(6), 507–516. Moya, I., Chica, M., Sáez-Lozano, J. L., & Cordón, Ó. (2017). An agent-based model for understanding the influence of the 11-M terrorist attacks on the 2004 Spanish elections. Knowledge-Based Systems, 123, 200–216. Muller, E., & Peres, R. (2019). The effect of social networks structure on innovation performance: A review and directions for research. International Journal of Research in Marketing, 36(1), 3–19. Musalem, A., & Joshi, Y. V. (2009). How much should you invest in each customer relationship? A competitive strategic approach. Marketing Science, 28(3), 555–565. Nitzan, I., & Libai, B. (2011). Social effects on customer retention. Journal of Marketing, 75(6), 24-38. Ovchinnikov, A., Boulu-Reshef, B., & Pfeifer, P. E. (2014). Balancing acquisition and retention spending for firms with limited capacity. Management Science, 60(8), 2002–2019. Pfeifer, P. E. (2005). The optimal ratio of acquisition and retention costs. Journal of Targeting, Measurement and Analysis for Marketing, 13(2), 179–188. Rand, W., & Rust, R. T. (2011). Intern . J . of Research in Marketing Agent-based modeling in marketing : Guidelines for rigor. International Journal of Research in Marketing, 28(3), 181–193. Rand, W., Rust, R. T., & Kim, M. (2018). Complex systems: marketing’s new frontier. AMS Review, 8(3–4), 111–127. Reinartz, W., Thomas, J. S., & Kumar, V. (2005). Balancing acquisition and retention resources to maximize customer profitability. Journal of Marketing, 69(1), 63–79. Rhouma, T. Ben, & Zaccour, G. (2018). Optimal marketing strategies for the acquisition and retention of service subscribers. Management Science, 64(6), 2609–2627. Ries, E. (2011). The lean startup : how today’s entrepreneurs use continuous innovation to create radically successful businesses. Crown Books. Rong, K., Xiao, F., Zhang, X., & Wang, J. (2019). Platform strategies and user stickiness in the online video industry. Technological Forecasting and Social Change, 143, 249–259. Ross, N. (2018). Customer retention in freemium applications. Journal of Marketing Analytics, 6(4), 127–137. Sargent, R. G. (2013). Verification and validation of simulation models. Journal of simulation, 7(1), 12-24. Sommer, T. (2014). User Retention: Yes, But Which One? - Applift. Retrieved June 13, 2019, from https://applift.com/blog/user-retention Unterkalmsteiner, M., Abrahamsson, P., Wang, X., Nguyen-Duc, A., Shah, S. Q., Bajwa, S. S., ... & Yague, A. (2016). Software startups–a research agenda. e-Informatica Software Engineering Journal, 10(1), 89-123. Wen, C., Prybutok, V. R., & Xu, C. (2011). An Integrated Model for Customer Online Repurchase Intention. Journal of Computer Information Systems, 52(1), 14–23. Wertz, J. (2018). Don’t Spend 5 Times More Attracting New Customers, Nurture The Existing Ones. Retrieved from Forbes: https://www.forbes.com/sites/jiawertz/2018/09/12/dont-spend-5-times-more-attracting-new-customers-nurture-the-existing-ones/ Yu, X., Roy, S. K., Quazi, A., Nguyen, B., & Han, Y. (2017). Internet entrepreneurship and “the sharing of information” in an Internet-of-Things context. Internet Research, 27(1), 74–96.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 466 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 332 |