تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,031 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,501,242 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,764,622 |
آیندهپژوهی توسعة سواد پژوهشی معلمان تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش | ||
نشریه مدیریت ورزشی | ||
مقاله 8، دوره 15، شماره 4، دی 1402، صفحه 143-127 اصل مقاله (777.5 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsm.2022.344941.2986 | ||
نویسندگان | ||
نرگس بیات1؛ حمید قاسمی* 2؛ نازنین راسخ3 | ||
1گروه تربیت بدنی، دانشکدة علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، همدان | ||
2گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور تهران، تهران، ایران | ||
3گروه مدیریت ورزشی، پژوهشگاه تربیت بدنی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
مقدمه: هدف پژوهش حاضر، بررسی توسعة سواد پژوهشی معلمان تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش با استفاده از آیندهپژوهی است. روش پژوهش: نوع تحقیق، کاربردی و از نظر ماهیت، تحلیلی- اکتشافی است. جامعة آماری شامل استادان منتخب آشنا با سواد پژوهشی، معلمان نخبة تربیت بدنی دارای تحصیلات دکتری و مدیران تربیت بدنی آموزش و پرورش بودند (24 نفر). از روش نمونهگیری هدفمند بهمنظور انتخاب نمونههای پژوهش، استفاده شد. انجام نمونهگیری تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت و در نهایت 24 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. سپس 15 نفر از جامعة آماری بخش قبلی، بهمنظور انجام تحلیل تأثیرات متقاطع اعلام آمادگی کردند. برای تجزیهوتحلیل دادهها، از روشهای ترکیبی پنل خبرگان و تأثیرات متقاطع میکمک استفاده شد. یافتهها: یافتهها نشان داد که بهترتیب، آموزش در خصوص موارد استفاده از سواد پژوهشی در امر تدریس تربیت بدنی، استفاده از روشهای انگیزشی مناسب نظیر افزایش حقوق و مزایا، بهبود سطح رتبهبندی، ارائة لوح و تقدیرنامه، برپایی کارگاههای آموزشی بهمنظور توسعة سواد پژوهشی و تدوین برنامة کوتاهمدت، بلندمدت و راهبردی بهمنظور توسعة سواد پژوهشی معلمان تربیت بدنی، از مهمترین پیشرانهای توسعة سواد پژوهشی معلمان تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش است. نتیجهگیری: بنابراین میتوان نتیجه گرفت که معلمان تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش با استفاده از سواد پژوهشی، مدیریت بهتری بر فرایند یاددهی یادگیری داشته باشند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش؛ انگیزش؛ تدریس تربیت بدنی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 756 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 267 |