تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,520,783 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,780,303 |
تبیین تعلیق بازنمایی در آثار متاخر ساموئل بکت و تئاتر چشمانداز گرترود استاین، به عنوان پیشینهی منظر تئاتر پستدراماتیک به متن نمایشی | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقاله 1، دوره 28، شماره 1، فروردین 1402، صفحه 5-13 اصل مقاله (487.65 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2022.343057.615671 | ||
نویسندگان | ||
علیرضا خسروآبادی* 1؛ کامران سپهران2 | ||
1دانشجوی دکتری تئاتر، گروه نمایش، دانشکده سینما و تئاتر، دانشگاه هنر تهران، تهران، ایران. | ||
2دانشیار گروه نمایش، دانشکده سینما و تئاتر، دانشگاه هنر تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
این پژوهش بر آن است تا به نوشتار درآوردن بیانناپذیری، در آثار ساموئل بکت و گرترود استاین را تبیین کند. در این راه با رجوع به ایده تئاتر چشمانداز گرترود استاین، و آثار متاخر بکت، مادیتبخشی به متن نمایشی را بررسی میکند. به طور مشخص جستار نمایشنامهها از گرترود استاین و تعدادی از آثار بکت در نوشتار دورهی متاخر او(مننه، صدای پا،آن زمان، نفس، فسه۵) بررسی شدهاند. این شکل از فرم نوشتاری ساختشکنانه، با هویت دوباره بخشیدن به نوشتار، به سوی چشماندازی از منظر متن در تئاتر پستدراماتیک حرکت میکند. بکت برای شکل دادن تجربه برای مخاطب، در جهت تعلیق بازنمایی مرسوم، از تصاویر کاسته شده، ساختشکنیهای زبانی و خودارجاع استفاده میکند. چیزی که گرترود استاین هم در ایدهی تئاتر چشمانداز، ذیل تلاش برای رسیدن به جوهر آنچیزی که رخ میدهد، در نقد به شرایط تئاتر و ساختارهای بازنمایانهی کلمات، مطرح میکند. استاین سعی دارد نمایشنامه را از رخ دادن در جایی دیگر باز دارد و آن را از نو متولد کند. بکت هم در آثار متاخر خود، زبان را از حیطهی دانستن و امر نشانهای خارج میکند. با تبیین این تعلیق در آنچه بازنمایی تا پیش از خود بوده است، این تلاشها باستانشناسی کانونیزدایی متن در تئاتر پستدراماتیک هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
ساموئل بکت؛ گرترود استاین؛ تئاتر چشمانداز؛ تئاتر پستدراماتیک؛ بیانناپذیری | ||
مراجع | ||
بارت، رولان (1400)، اتاق روشن، ترجمه نیلوفر معترف، تهران: نشر چشمه.
بکت، ساموئل (1398)، دوازده قطعه کوتاه، ترجمه علیاکبر علیزاد، تهران: نشر بیدگل.
بکت، ساموئل (1397)، فِسّهها، ترجمه مهدی نوید، تهران: نشر چشمه.
بلانشو، موریس (1395)، ادبیات و مرگ، ترجمه لیلا کوچکمنش، تهران: گام نو.
کاپلستون، فردریک(1398)، تاریخ فلسفه: جلد ششم از ولف تا کانت، ترجمه اسماعیل سعادت، منوچهر بزرگمهر، تهران: علمی و فرهنگی. هارتناک، یوستوس (1376)، نظریه شناخت کانت، ترجمه علی حقی، تهران: علمی و فرهنگی.
هومر، شون (1388) ژاک لاکان، ترجمه محمدعلی جعفری، سید محمد ابراهیم طاهانی، تهران: نشر ققنوس.
Fehsenfeld,Martha Dow.Overbeck,Lois More. (2009), The Letters of Samuel Beckett 1929-1400 , Cambridge University Press. Hill, Leslie .(2012). Maurice Blanchot and Fragmantary Writing: A Change of Epoch, Continuum International Publishing Group. Goebbels, Heiner. (1997) Text as Landscape, Performance Research, 2:1, 61-65, DOI: 10.1080/13528165.1997.10871533 Stein, Gertrude. (1993).Geography and Plays, University of Wisconsin press. Deleuze, Gilles. (1994). Difference and repetition. Tr. Paul Patton. New York: Columbia University Press. Gontarski,S.E. (1985). The Intent of Undoing in Samuel Beckett's Dramatic Texts, Indiana Univ Pr; 1st edition. Derrida, Jacques. (1993). Aporias, Stanford University Press. Solomon, Leon M; Stein, Gertude (1896). Normal Motor Automatism, Psychological review, Volume 3. Perloff, Marjorie. (1981). The Poetics of Indeterminacy: From Rimbaud to Cage, Princeton University Press. Powell, Josh. (2018) Gertrude Stein, Samuel Beckett and the Aesthetics of Inattention, Samuel Beckett Today / Aujourd’hui 30 (2018) 239–252. Lehmann, Hans-Thies. (2006), Postdramatic Theatre, Karen Jürs-Munby, Routledge. Jürs-Munby, Karen.(2009) ‘Did you mean post-traumatic theatre?’: The vicissitudes of traumatic memory in contemporary postdramatic performances, Performance Paradigm 5.2. منابع اینترنتی https://www.tate.org.uk/art/art-terms/a/automatism: 2022 http://davidkaplandirector.com/wp-content/uploads/2020/01/PLAYS-lecture-by-Gertrude-Stein.pdf : 2022 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 569 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 420 |