تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,515,441 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,776,578 |
تحلیل و نقد تقویمِ اگویِ دیگر در پدیدارشناسی هوسرل | ||
فلسفه | ||
دوره 20، شماره 2 - شماره پیاپی 39، بهمن 1401، صفحه 213-233 اصل مقاله (584.48 K) | ||
نوع مقاله: علمی -پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jop.2022.346803.1006733 | ||
نویسندگان | ||
محمدمهدی مقدس* 1؛ سید مسعود سیف2 | ||
1دانشجوی دکتری فلسفۀ معاصر، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی، قزوین، ایران. | ||
2دانشیار گروه فلسفه، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی، قزوین، ایران. | ||
چکیده | ||
این مقاله قصد دارد تا رهیافت هوسرل در تقویم دیگری، بهمثابه اگوی دیگر را، مورد بررسی و تحلیل قرار دهد. آنچه از بیان هوسرل در تأمل پنجم تأملات دکارتی برمیآید، تقویم دیگری بهعنوان آغازی برای پیریزی جهانی است که در آن، عینیت و ابژکتیویته، برای همه در دسترس باشد. هوسرل این جهان را بیناسوبژکتیو نام مینهد. روایت هوسرل از این تقویم، شامل دو گام اساسی است: در گام نخست، تقلیل دوم بهاجرا گذارده میشود که بهواسطه آن، از تمامی قصدیتها، انگیزهها، معانی و جز آن، معطوف به دیگرانِ غیر از من، قطعنظر میشود. سپس با بیان مشخصه ادراک دیگری بهمثابه یک حضور غیر مستقیم، معنای دیگری در یک ادراک غیرمستقیم شبیهساز و بهواسطه یک انتقال معنایی در فرآیند جفتوجورسازی، از بدن من به بدن دیگری منتقل میشود. دستکم میتوان سه نقد جدی بر این توصیف وارد ساخت: 1. اپوخه دوم، تمامی معناهای معطوف به دیگری را از اگو سلب میکند و بنابراین، هرگونه ارجاعی به دیگری که بناست معنایش را از اگو دریافت کند، منتفی است؛ 2. توصیف هوسرل از بدن، بسیاری از جوانب درباره آن را مغفول میگذارد؛ و حتی در نقطه آغاز، تفاوت ادراکی میان ادراک بدنِ من وبدن دیگری را مورد ملاحظه قرار نمیدهد؛ 3. بیان هوسرل برای تمیز میان ارگانیسم و شبهارگانیسم، نا روشن، مبهم و نابسنده است. بیان عباراتی مبهم مانند رفتار متغیر اما هماهنگ، و نیز عدم ارائه معیاری برای تشخیص رفتار هماهنگ یک ارگانیسم، از مواردی است که توصیف هوسرل را دچار دشواری میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
اگوی دیگر؛ دیگری؛ پدیدارشناسی استعلایی؛ ادموند هوسرل؛ تقویم؛ قصدیت؛ بیناسوبژکتیو | ||
مراجع | ||
بل، دیوید (1386)، اندیشههای هوسرل، ترجمه فریدون فاطمی، چ2، تهران، مرکز.
سالکالوفسکی، رابرت (1398)، درآمدی بر پدیدارشناسی، ترجمه محمدرضا قربانی، چ 4، تهران، گام نو.
راسل، متیسون (1399)، هوسرل: راهنمای سرگشتگان، ترجمه مجید مرادی سهده، تهران، علمی و فرهنگی.
هوسرل، ادموند (1396)، تأملات دکارتی، ترجمه عبدالکریم رشیدیان، چ 7، تهران، نشر نی.
De Preester, H, (2008), “From ego to alter ego: Husserl, Merleau-Ponty and a layered approach to intersubjectivity”, Phenom Cogn Sci, No. 7, pp. 133–142, DOI: 10.1007/s11097-007-9056-0. Descartes, R. (1951), Meditations on the First Philosophy, Prentice Hall, Upper Saddle River, New Jersey. Frings, M. S, (1978), “Husserl and Scheler: Two Views on Intersubjectivity”, Journal of the British Society for Phenomenology, 9:3, pp. 143-149, DOI: 10.1080/00071773.1978.11007878. Husserl, E, (1970), The Crisis of European Sciences and Transcendental Phenomenology: An introduction to Phenomenological Philosophy, trans. David, Carr, Evanston, Northwestern University. ـــــــــــــــــــــ (2000), Collected Works, VOLUME III, Ideas Pertaining to a Pure Phenomenology and to a Phenomenological Philosophy Second Book : Studies in the Phenomenology of Constitution, Translated by Richard Rojcewicz and Andre Schuwer, Published by Kluwer Academic. Levinas, L, (1969), Totality and Infinity: An Essay on Exteriority, translated by Alphonso Lingis, Pittsburgh: Duquesne. Malcom, N, (1958), “Knowledge of Other Minds”, The Journal of Philosophy, Vol. 55, No. 23, pp. 969-978. Merleau-Ponty, M, (1962), The Phenomenology of Perception, translated by Colin Smith London: Routledge. Mill, J. S, (1889), An Examination of Sir William Hamilton's Philosophy, 6th edition, London. Ricoeur, P, (1970), “Husserl's Fifth Meditation”, in Husserl: An Analysis of His Phenomenology, trans. E.G. Ballard and L.E. Embree, Evanston: Northwestern University. Sallis, J, (1971), “On the Limitation of Transcendental Reflection, or Is Intersubjectivity Transcendental?”. Monist 55. Schutz, A, (1975), “The Problem of Transcendental Intersubjectivity in Husserl,” in Collected Papers III: Studies in Phenomenological Philosophy, edited by Schutz with an introduction by Aron Gurwitsch (The Hague: Martinus Nijhoff, 1975). Soffer, G, (1999), “The Other as Alter Ego: A Genetic Approach”, in: Husserl Studies 15: 151–166. Theunissen, M, (1984), The Other: Studies in the Social Ontology of Husserl, Heidegger, Sartre, and Buber, translated by Christopher Macann with an introduction by Fred R. Dallmayr, MIT: Cambridge and London. Viscardi-Murray, L, (1985), “The Constitution of the Alter Ego in Husserl’s Transcendental Phenomenology”, Research in Phenomenology, 15, pp. 177–191. http://www.jstor.org/stable/24654782. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,739 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 374 |