![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,524,525 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,785,070 |
مبانی معاد جسمانی در اندیشه شیخ احمد احسایی (با تاکید بر شرح عرشیه و شرح مشاعر) | ||
فلسفه و کلام اسلامی | ||
دوره 55، شماره 2، اسفند 1401، صفحه 430-413 اصل مقاله (271 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jitp.2022.338568.523330 | ||
نویسندگان | ||
ناهید قهرماندوست1؛ محمد مهدی مشکاتی* 2؛ مهدی گنجور3 | ||
1دانشجوی دکترای حکمت متعالیه دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران؛ | ||
2استادیار گروه فلسفه و کلام دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
3دانشیار گروه فلسفه و کلام دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران؛ | ||
چکیده | ||
در اندیشه شیخ احمد احسایی تمام مخلوقات، متقوّم به ماده و صورت هستند. ماده رکن اساسی موجود و سبب تشخص آن است؛ به گونهای که فقدان ماده، زوال موجود را به دنبال دارد. اگرچه عروض صورت بر ماده، ابهام آن را رفع میکند، اما در تحقّق خویش وابسته به ماده است. از نظر شیخ، علت اعاده ارواح و اجساد، واحد بوده و به حکم شرع و عقل، فنای مخلوقات محال است. پس معاد جسمانی با ماده و در فرآیند حرکت جوهری تحقق مییابد. این حرکت، لذاته از جانب شیء نیست و با مدد الهی حاصل میگردد. عالم هورقلیا در تبیین این بخش از دیدگاه شیخ که برای انسان دو جسد و دو جسم قائل است نقش مهمی ایفا میکند؛ زیرا علاوه بر اینکه هورقلیا واسطه دنیا و آخرت است، اجزاء اصلی جسد انسان نیز متعلق به این عالم میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
ماده؛ صورت؛ جسم؛ معاد جسمانی؛ عالم هورقلیا | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 462 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 283 |