تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,524,693 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,785,421 |
اتّحاد عاقل و معقول در المبدأ والمعاد ابنسینا: تحلیل و تصحیح انتقادی متن | ||
فلسفه و کلام اسلامی | ||
دوره 55، شماره 2، اسفند 1401، صفحه 510-489 اصل مقاله (347.93 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jitp.2022.341732.523343 | ||
نویسندگان | ||
سید حامد هاشمی* 1؛ محمّدجواد اسماعیلی2 | ||
1دانشجوی دکتری فلسفه و کلام اسلامی، مؤسّسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، تهران، ایران | ||
2استادیار گروه مطالعات ابنسینا، مؤسّسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، تهران، ایران؛ | ||
چکیده | ||
ابنسینا در کتاب المبدأ والمعاد خود، اتّحاد عاقل و معقول را به صورت برهان بیان کرده است. این برهان بهطور اختصاصی در این کتاب مطرح شده است. بر پایه شواهد نسخهشناختی و مستندات تاریخی، انتساب این کتاب به ابنسینا مسلّم است. پس از سنجش نتایج این برهان با عبارات آثاری دیگر از ابنسینا مانند الشفاء، النجاة، الإشارات والتنبیهات و المباحَثات میتوان دریافت که ابنسینا اتّحاد عاقل و معقول را به معنایی متفاوت از آنچه فرفوریوس میانگاشته، پذیرفته است. این اتّحاد که در آثار ابنسینا از دو جنبه طبیعی و مابعدالطبیعی مطرح شده است دارای وجه اشتراک و اختلاف با اتّحاد مادّه و صورت است. در این مقاله (1) تصحیح انتقادی متن ارائه شده است؛ (2) برهان اتحاد عاقل و معقول بر اساس سنجش با دیگر آثار ابن سینا تبیین شده است؛ (3) محتوای دستنوشت المبدأ والمعاد در کتابخانه دانشگاه لیدن (شماره 1020a)، که حاوی متنی متفاوت از سایر دستنوشتها در خصوص این بحث است، تحلیل انتقادی شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
اتّحاد عاقل و معقول؛ المبدأ والمعاد ابنسینا؛ اتّحاد مادّه و صورت؛ تصحیح انتقادی؛ دستنوشت 1020a کتابخانه دانشگاه لیدن | ||
مراجع | ||
منابع
2.ــــــــــــــــــــــــ ، التعلیقات، تحقیق: سیّد حسین موسویان، تهران، مؤسّسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، 1391.
3.ــــــــــــــــــــــــ ، الشفاء، الإلهیّات، تصحیح: سعید زاید، قم، مکتبة آیة اللّه المرعشی، 1404ق.
4.ــــــــــــــــــــــــ ، الشفاء، الطبیعیّات، النفس، تحقیق: قنواتی و سعید زاید، قم، مکتبة آیة اللّه المرعشی، 1405ق.
5.ــــــــــــــــــــــــ ، المباحَثات، تصحیح: محسن بیدارفر، تهران، مؤسّسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، 1396.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 486 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 209 |