- قرآن کریم.
- عهد عتیق، ترجمه: پیروز سیار، تهران، هرمس، نشر نی، 1397.
- ابنسینا، حسسین بن عبدالله، المبدأ و المعاد، تهران، موسسه مطالعات اسلامی دانشگاه مک گیل، 1363.
- ابنمیمون، موسیبنمیمون، دلالۀ الحائرین، تصحیح و مقدمه: دکتر حسین آتای، آنکارا، مکتبه الثقافه الدینیه، 2007م.
- ابنالندیم، محمدبن اسحاق، الفهرست، تحقیق رضا تجدد، تهران، انتشارات مروی، 1350.
- تبریزی، ابوعبدالله، شرح بیست و پنج مقدمه در اثبات باری تعالی از کتاب دلالة الحائرین ابن میمون، به اهتمام مهدی محقق، ترجمه: سیدجعفر سجادی، تهران، موسسه مطالعات اسلامی دانشگاه مک گیل با همکاری دانشگاه تهران،1360.
- خواص، امیر، «اندیشههای دینی موسیبنمیمون با تأکید بر کتاب دلالةالحائرین»، معرفت ادیان، سال دوم، شماره اول، زمستان ١٣٨٩، صص41-٢1، 1389.
- دکارت، رنه، گفتار در روش بهکاربردن عقل، ترجمه: محمدعلی فروغی، تهران، پیام، 1355.
- رازی، ابوحاتم احمدبن حمدان، أعلام النّبوه، تصحیح و تحقیق: صلاح الصاوی و غلامرضا اعوانی، تهران، انجمن شاهنشاهی فلسفه ایران،1397ق
- راغب اصفهانی، حسین بنمحمد، مفردات الفاظ قرآن، تحقیق: صفوان عدنان، بیروت، دارالعلم، 1416ق.
- سلطانی، ابراهیم و نراقی، احمد، کلام فلسفی. تهران، صراط، 1384.
- صادقی حسنآبادی، مجید؛ عطایینظری،حمید، «ملاکها و ویژگیهای مکتب فلسفی در شیعه با رویکرد به آثار فیاض لاهیجی». فصلنامه اندیشه دینی. شماره 44، صص2-32، 1391.
- صدر، محمدباقر، المعالم الجدیدة للأصول(طبع قدیم)، تهران، مکتبه النجاح، 1395ق.
- طباطبائی، سیدمحمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه: محمدباقر موسوی، قم، دفتر انتشارات اسلامی، 1374.
- فارابی، ابونصر محمد بن محمد، احصاءالعلوم، ترجمه: حسین خدیوجم، تهران، انتشارات بنیاد فرهنگ ایران، 1348.
- فارابی، ابونصر محمد بن محمد، السیاسه المدنیه، بیروت، مکتبه الهلال، 1996م.
- فارابی، ابونصر محمد بن محمد، آراء اهل المدینه الفاضله، مقدمه و تعلیق: علی بوملحم، بیروت، مکتبه الهلال، 1995م.
- فرامرز قراملکی، احد، «معرفی و نقد اجمالی زبان دین»، فصلنامه قبسات، زمستان 1375، شماره2، صص 134- 138، 1375.
- قاسمی، اعظم؛ یونسی، آریا، «فخر رازی: خاستگاه کلام فلسفی»، فصلنامه جستارهای فلسفه دین، پاییز و زمستان 96، ش 14، صص 121- 147، 1396.
- قفطی، علی بن یوسف، تاریخ الحکماء، به اهتمام: بهمن دارائی، تهران، دانشگاه تهران، 1372.
- کربن، هانری، تاریخ فلسفه اسلامی، ترجمه: سیدجواد طباطبایی، تهران، کویر،1380.
- گنجور، مهدی، «نقش ابواسحاق ابراهیم نوبختی در پیدایش "کلام فلسفی" شیعه (با تأکید بر کتاب الیاقوت فی علم الکلام)»، فصلنامه اندیشه نوین دینی، سال چهاردهم، بهار 1397، شماره 52، صص101-120، 1397.
- گندمی نصرآبادی، رضا، «نقد روش شناختی مقایسه دیدگاه ابن میمون و قاضی سعید قمی»، اندیشه نوین دینی، پاییز 1390، شماره 26، صص 209-230، 1390.
- محمدرضایی، محمد، «نگاهی به زبان دین»، فصلنامه قبسات، زمستان 1381، شماره25، صص 3-15، 1381.
- محمودی، مریم السادات، فتح الله مجتبایی و طاهره حاج ابراهیمی، «ابنمیمون و روش مواجهه با آیات تشبیهی عهدعتیق»، جستارهایی در فلسفه و کلام، سال پنجاهم، شماره ١، شمارۀ پیاپی 100، بهار و تابستان ١٣٩٧، صص 91- ۱۰۸، 1397.
- موسوی بجنوردی محمدکاظم، دایره المعارف بزرگ اسلامی، جلد 5، تهران، مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی، 1373.
- ولفنسون، اسرائیل، موسىبنمیمون؛ حیاته و مصنفاته. مقدمه: شیخ مصطفی عبدالرزاق، مصر، مطبعة لجنة التالیف و الترجمه و النشر، 1936م.
- Hyman, A., Eschatological themes in medieval Jewish philosophy, Milwaukee, Marquette University press, 2002.
- Ivry, A.L., Maimonides Guide of the Perplexed, Chicago, University of Chicago Press, 2021.
- Nasr, S.H. and Leaman, O., History of Islamic philosophy, Routledge, Oliver Leaman, 2013.
- Roth, Leon, Spinoza, Descartes & Maimonides, New York, Copyright status reviewed by UF staffs, 1963.
- Rudavsky, T. M. Maimonides (Blackwell great minds 12), UK, Willy and BlackWell, 2010.
- Seeskin, K. ed., The Cambridge Companion to Maimonides, Cambridge University Press, 2005.
- Shatz, D., Maimonides’ Moral Theory. The Cambridge Companion to Maimonides, pp.167-192, 2005.
- Strauss, L. (1997). Philosophie und Gesetz Beiträge zum Verständnis Maimunis und seiner Vorläufer, Springer: Verlag GmbH Deutschland, 1935. https://doi.org/10.1007/978-3-476-03541-7_1
(به نقل از خواص، امیرT «اندیشههای دینی موسیبنمیمون با تأکید بر کتاب دلالةالحائرین»، معرفت ادیان، سال دوم، شماره اول، زمستان ١٣٨٩، ص27)
- Trepp, L. and Laier, K.H., Die Juden: Volk, Geschichte, Religion, Hamburg, Sachbuch, 1998.
|