تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,502 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,119,464 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,225,858 |
نقش بازارگرایی و ابعاد آن در بهبود عملکرد کسب و کارهای کوچک و متوسط : یک فراتحلیل | ||
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی | ||
دوره 15، شماره 2 - شماره پیاپی 56، شهریور 1401، صفحه 343-360 اصل مقاله (691.71 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی - کمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jed.2022.333045.653810 | ||
نویسندگان | ||
زهرا محمدی نژاد1؛ قاسم بخشنده* 2 | ||
1گروه مدیریت، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران | ||
2استادیار، گروه مدیریت، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران | ||
چکیده | ||
بازارگرایی در دهههای اخیر به یک موضوع مورد علاقه و توجه پژوهشگران تبدیل شده است. این علاقه هم در بین صاحب نظران و هم در بین مدیران شرکتهای تازه ظهور یافته مورد توجه است، زیرا بازارگرایی به عنوان عامل استقرار مفهوم بازاریابی قلمداد میرود. پژوهشهای زیادی در زمینه تاثیر نقش بازارگرایی در بهبود عملکرد کسب و کارهای کوچک و متوسط انجام شده است اما پژوهش حاضر که از نظر هدف بنیادی و از نظر نحوه گردآوری داده ها، توصیفی است نتایج حاصل از این پژوهش ها را برای بدست آوردن نتیجه جهان شمول به روش فراتحلیل مطالعه و تجزیه و تحلیل قرار داده است. بنابراین بامرور سیستماتیک سایتهای مجلات مرتبط، پایگاههای علمی و گوگل که مقالاتی به زبان انگلیسی منتشر نموده بودند بررسی شدند و به عنوان جامعه پژوهش مورد مطالعه قرارگرفتند. در نهایت 53 مطالعه واجد شرایط بر اساس معیارهای تعیین شده جهت ورود به فراتحلیل شناسایی و دادههای بدست آمده با استفاده نرم افزار CMA2 تحزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد مقدار اندازه اثر کل 354/0 بوده که حاکی از رابطه مثبت بازارگرایی و با عملکرد کسب و کارهای کوچک میباشد. همچنین تحلیل ابعاد بازارگرایی نیز نشان داد مشتریگرایی با اندازه اثر 385/0 و رقیبگرایی با اندازه اثر 292/0 به ترتیب بیشترین و کمترین اندازه اثر را با عملکرد کسب و کارهای کوچک و متوسط را دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
بازارگرایی؛ عملکرد کسب و کار؛ کسب و کارهای کوچک و متوسط؛ فراتحلیل | ||
مراجع | ||
رضایی دولت آبادی، حسین؛ علیان، مژده(1394). "تأثیر گرایش کارآفرینانه و راهبرد رقابتی بر بازارگرایی در راستای بهبود عملکرد و ایجاد مزیت رقابتی پایدار"، توسعه کارآفرینی، 8(1): 81-100. محمدزاده، زهره، مرتضوی، سعید؛ مهارتی، یعقوب(1395). " اثر ترس ادراکی کارآفرینان بر عملکرد فردی و عملکرد کسب وکار در واحدهای کوچک تولیدی شهرستان گناباد"، توسعه کارآفرینی، 9(2): 337-356. محمدکاظمی، رضا، صولتی، ابوالفضل؛ کیانی، الهه(1395). "اولویت بندی عوامل مؤثر برعملکرد صادراتی بنگاه های صادرکننده تجهیزات ورزشی"، چشم انداز مدیریت بازرگانی، 25: 159-141. نصراللهی، سید نورالله، مختاری، حیدر؛ سیدین، مریم سادات(1392). "فراتحلیل: رویکردی به تلفیق و ارزشیابی پژوهش های علم اطلاعات و دانش شناسی"، پژوهش نامه پردازش و مدیریت اطلاعات. 29(2): 316-293. Abdul Shameem, A.L.M., & Mujahid Hilal. M.I. (2021). "Exploring the Nexus of Entrepreneurial Orientation and Market Orientation on Business Performance and the Role of Innovation among the MSMEs in Sri Lanka". Academy of Entrepreneurship Journal, 3(27): 1-16. Adomako, S., Ning, E., & Adu-Ameyaw. E. (2021). "Proactive Environmental Strategy and Firm Performance at the Bottom of the Pyramid". Business Strategy and the Environment, DOI: 10.1002/bse.2629. Ahmadi Kafeshani, A., Rezvani, M., Chitsazan, H., & Mohammmadkazemi, R. (2018). "The Art of Fundraising from Business Angels Based on Entrepreneurial Marketing: A New Insight". International Journal of Entrepreneurship, 22(3): 1-12. AlAsheq, A., & Hossain. M.U. (2019). "Sme Performance: Impact of Market, Customer and Brand Orientation". Academy of Marketing Studies Journal. 23(1): 1-9. Boubakary, B., & Moskolai. D.D. (2021). "Organizational Capacity and Performance of SMEs: An Explanation in the Cameroonian Context". Journal of Social Sciennces and Organization Management, 11(1): 1-20. Chendo. N.A. (2021). "Effect of Market Orientation on Firm Profitability of Sachet Water Companies in Anambra State". International Academic Journal of Business School Research, 8(4): 77 -88. Chienwattanasook, K., & Jarinto. K. (2021). "The Impact of International Entrepreneurship on the Internationalization of Thai SMEs: the Mediating Role of Strategic Planning Practices: Small Business International Review Journal: Small Business International Review". Asian Administration and Management Review, 3(2): 39-52. Dabic, M., Stojcic,C., Simic, M., Potocan , V., Slavkovic, M., & Nedelko. Z. (2021). "Intellectual Agility and Innovation in Micro and Small Businesses: The Mediating Role of Entrepreneurial Leadership". Journal of Business Research, 123: 683-695. Fitri, R., Lia, A.Z., & Murniati. A. (2021). "Sharia Cooperative Financial Inclusion and Entrepreneurial Orientation to Improve Sharia-based MSME Empowerment New Normal Era in Malang City". Journal Bisnis, Manajemen Dan Perbankan. (JBMP), 7(1): 1-19. GichanaAtandi, F. (2021). "Role of Entrepreneur’s Competence on Growth of Small and Medium Enterprises". International Journal of Management & Entrepreneurship Research, 3(2): 84-96. Gunawardana, T., & Aravinda. U. (2021). "The Impact of Market Orientation on Organisational Performance: A Study of Small and Medium Scale Hotels in Tourism Industry in Southern Province, Sri Lanka". Asian Journal of Management Studies. 1(1): 74-102. Hosseini, Y., Fazlollahtabar, H., & Talebi Ashoori. M. (2021). "Outsourcing Marketing Plans for Small and Medium Enterprises Using Knowledge Sharing Process Case Study: Tehran Wood and Furniture Companies". International Journal of Industrial Engineering & Production Research, 23(2): 163-178. Hussain,J. Bibi, P., Ahmad,. A., & Bilal. H. (2021). "Disintegrated Market Orientation and Firm Performance: Moderating Effect of Entrepreneurial Orientation". Journal of Accounting and Finance in Emerging Economies, 7(1): 155-168. Jafari Navimipour, N., Sharifi Milani, F., & Hossenzadeh. M. (2018). "A Model for Examining the Role of Effective Factors on the Performance of Organizations". Technology in Society, 55: 166-174. Jalali, A., & Karbalaei Mohammad Hossein. K. (2021). "Entrepreneurial Marketing and Its Impact on the Firm's Performance". Journal of Economics and Administrative Sciences, 4(1): 2024. Jaworski, B.J., & Kohli. A.K. (1993). "Market Orientation: Antecedents and Consequences". Journal of Marketing, 57(3): 53-70. Kiyabo, K., & Isaga. N. (2020). "Entrepreneurial Orientation, Competitive Advantage, and SMEs’ Performance: Application of Firm Growth and Personal Wealth Measures". Journal of Innovation and Entrepreneurship, 9(12): 1-15. Kirca, A.H., Jayachandran, S., Bearden. W.O. (2005). "Market Orientation: A Meta-analytic Review and Assessment of Its Antecedents and Impact on Performance". Journal of Marketing, 69(2): 24-41. Lee, S., & Yoo. J. (2021). "Determinants of a Firm’s Sustainable Competitive Advantages: Focused on Korean Small Enterprises". Sustainability, 13(346): 1-15. Lu, Y., Li, G., Luo, Z., Anwar, M., & Zhang. Y. (2021). "Does Intellectual Capital Spur Sustainable Competitive Advantage and Sustainable Growth? : A Study of Chinese and Pakistani Firms". SAGE Open, Https://doi.org/10.1177/215824402199670, 1-18. Lwesya, F. (2021). "SMEs’ Competitiveness and International Trade in the Era of Global Value Chains (GVCS) in Tanzania: An Assessment and Future Challenges". Small Business International Review, 5(1): 1-15. Mohammmadkazemi, R., Nikraftar, H., Yadollahi Farsi, J., & Ahmadpour, M. (2019). "The Concept of International Entrepreneurial Orientation in Competitive Firms: A Review and A Research Agenda''. International Journal of Entrepreneurship, 23(3): 1-14. Moradi, M., Imanipour, N., Arasti, Z., & Mohammmadkazemi, R. (2020). "Poverty and Entrepreneurship: A Systematic Review of Poverty-related Issues Discussed in Entrepreneurship literature". World Review of Entrepreneurship, Management and Sustainable Development, 16(2): 125-151. Mutumba, R., Basika, E., Menya, J., Kabenge, I., Kiggundu, I., & Oshaba. B. (2021). "A Review of the Human Resource Management Dilemma for SMEs: Case of Central Uganda". Arts & Humanities Open Access Journal, 5(1): 1-7. Narver, J.C., & Slater, S.F. (1990). "The Effect of a Market Orientation on Business Profitability". Journal of Marketing, 54(4): 20-36. Narver, J.C., & Slater. S.F. (1995). "Market Orientation and the Learning Organization". Journal of Marketing, 59(7): 63-74. Rahimpour, SH. (2021). "The Mediating Role of Market Orientation in Relation to Entrepreneurial Marketing and Business Performance of Handmade Carpet Production". Journal of Critical Reviews, 8(2): 247-252. Suma, D., & Budi. A.S.B. (2021). "The Effect of Entrepreneurial Orientation on Small and Medium Business Performance in Medan City". International Journal of Economics, Business, and Accounting Research (IJEBAR), 1(5): 179-187. Sundstorm, A., Hyder, A.S., & Ghowdhury. E.H. (2020). "Market-oriented CSR Implementation in SMEs with Sustainable Innovation: An Action Research Approach Baltic. Journal of Management, 15(5): 775-795. Thanh, T.L., Huan, N.Q., & Hong. T.T.T. (2021). "Effects of Corporate Social Responsibility on SMEs’ Performance in Emerging Market". Cogent Business & Management, 8(1): 1-18. Wiratmadja, I.I., & Rumanti. A.A. (2021). "Drivers of Innovation Ambidexterity on Small Medium Enterprises (SMEs) Performance". IEEE Access, 9: 4423-4434. Yadollahi Farsi, J., Azizi, M., Mohammmadkazemi, R., & Ziya, B. (2019). "Identifying Factors of Fitness between Business Model and Entrepreneurial Opportunity for Effective Opportunity Exploitation". Revista Gestão & Tecnologia, 19(5): 71-86.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 831 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 591 |