تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,099,369 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,206,875 |
بررسی هویت اجتماعی زنان در بخش پهلوانی شاهنامۀ فردوسی برمبنای دیدگاه جامعهشناختی گافمن | ||
زن در فرهنگ و هنر | ||
مقاله 5، دوره 15، شماره 1، اردیبهشت 1402، صفحه 93-118 اصل مقاله (1.31 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jwica.2022.344741.1802 | ||
نویسندگان | ||
فهیمه ملکی مارشک1؛ ابوالقاسم قوام* 2؛ هما زنجانی زاده3 | ||
1دانشجوی دکتری ادبیات حماسی، دانشگاه فردوسی مشهد، خراسان رضوی، ایران | ||
2دانشیار دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد، خراسان رضوی، ایران | ||
3استاد دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد، خراسان رضوی، ایران | ||
چکیده | ||
هدف این مقاله، بررسی هویت اجتماعی زنان در بخش پهلوانی شاهنامۀ فردوسی با توجه به مفهومهای مطرحشده در نظریۀ نمایشی اروینگ گافمن است. این نظریه بر این پایه استوار است که افراد در جامعه بهمنظور ارائه و حفظ تصویری دلخواه از خود به دیگران، برای مخاطبان خود نقش بازی میکنند؛ بنابراین جامعه، شبیه صحنۀ تئاتر است که در آن، افراد در کنش متقابل با یکدیگر، به اجراهای نمایشی میپردازند. متن پژوهش، شاهنامۀ فردوسی تصحیح جلال خالقی مطلق است. روش تحقیق، کیفی و فن مورد استفاده، تحلیل محتوا است. چارچوب تحقیق، مدل مفهومی است. از مفهومهای اجرا، جلوی صحنه، محیط و نمای شخصی برای تحلیل هویت اجتماعی زنان استفاده شده است. این پژوهش نشان میدهد زنان در بخش پهلوانی شاهنامه با اجرای نمایش در پی کسب هویت اجتماعی برتر هستند و برای رسیدن به این هدف و نشاندادن تصویری دلخواه از خود به دیگران و کنترل کنش طرف مقابل، از پوشش و زیور، رفتارها، حرکتها و سخنان استفاده میکنند. خودی که با بررسی اجرای نمایشی زنان آشکار میشود، «خود» ممتاز و متفاوتی است که آنان میکوشند به نمایش بگذارند و بهوسیلۀ آن توسط دیگران شناخته شوند. این «خود» بخشی از هویت اجتماعی آنان را آشکار میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
زنان؛ هویت اجتماعی؛ شاهنامۀ فردوسی؛ نظریه اجرای نمایشی اروینگ گافمن | ||
مراجع | ||
تنهایی، حسین ابوالحسن (1377). درآمدی بر مکاتب و نظریههای جامعهشناسی، چاپ سوم، مشهد: نشر مرندیز.
خالقی مطلق، جلال (1394). زنان در شاهنامه، تهران: مروارید.
ریتزر، جرج (1374). نظریۀ جامعهشناسی در دوران معاصر، ترجمۀ محسن ثلاثی، تهران: انتشارات علمی.
فردوسی، ابوالقاسم (1393). شاهنامۀ فردوسی، تصحیح جلال خالقی مطلق، تهران: بنیاد دایرة المعارف اسلامی.
قوتی سفیدسنگی، علی، حسینی، سید جواد، پیرک، مژگان، و میرعلائی امین، حمید (1399). «تحلیل فرانظری نظریۀ نمایشی اروینگ گافمن»، معرفت فرهنگی اجتماعی، س 12، ش 45، صص 59-79.
گافمن، اروینگ (1400). نمود خود در زندگی روزمره، چاپ هفتم، ترجمۀ مسعود کیانپور، تهران: مرکز.
گیدنز، آنتونی (1386). جامعهشناسی، ترجمۀ حسن چاوشیان، تهران: نی.
مهذب، زهرا (1374). داستانهای زنان شاهنامه، چاپ اول، تهران: مرکز فرهنگی نشر قبله.
Erving, G., Charles, L., & Ann, B. (1997). The Goffman Reader. Blackwell Publishers Inc.
Robertson, R., Ritzer, G., & Smart, B. (2001). Handbook of social theory. Sage Publishers. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 305 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 244 |