تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,522,434 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,782,075 |
بررسی تطبیقی نغمههای رباب از دیدگاه فارابی با گام زارلَن | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقاله 3، دوره 27، شماره 3، مهر 1401، صفحه 27-36 اصل مقاله (2.46 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2022.329705.615592 | ||
نویسندگان | ||
فرشاد شیخی* 1؛ فرهاد شیخی1؛ نیلوفر بدری کوهی2؛ پریسا مهرعلی زاده3 | ||
1عضو هیأت علمی گروه موسیقی، دانشکده هنر و معماری، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
2عضو هیأت علمی گروه موسیقی، دانشکده موسیقی، دانشگاه هنر تهران. | ||
3کارشناس ارشد نوازندگی ساز جهانی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
این پژوهش شامل بررسی تطبیقی نغمههای رایج ساز رباب در رسالۀ موسیقی کبیر فارابی با گام زارلن است که در پاسخ به سوال اصلی تحقیق با عنوان: چگونگی ارتباط گام زارلن با نغمات رباب شکل گرفته است. بدین منظور، نخست نغمات موجود در ساز مذکور را آنالیز نموده، سپس آنها را ضمن شرح و تفسیر مختصر گام زارلن با استفاده ازضرب و تقسیم نسبتهای ریاضی موجود، با گام مطرح شده انطباق دادهایم که در نتیجۀ این مقایسه مشخص شد، نغمات مذکور در شرایطی با گام دیاتونیک زارلن مطابق است اما در گام کروماتیک ساختاری متفاوت دارند. در بررسی مجدد گام زارلن متوجه شدیم علاوه بر ایرادهای رایج که شامل وجود چهارم درست بزرگتر از 4:3 و پنجم درست کوچکتر از 3:2 است، ایرادی دیگر به ساختار گام زارلن وارد است. در حالی که محققان تاکنون بر این باورند که این گام دارای دونوع نیمپردۀ کروماتیک و یک نوع نیمپردۀ دیاتونیک است نتایج این مقاله مشخص میکند که گام مذکور دارای دونوع نیمپردۀ دیاتونیک و یک نوع نیمپردۀ کروماتیک است. با توجه به رویکرد توصیفی-تحلیلی این پژوهش برای برطرف ساختن آن ایراد نظریۀ اصلاحی مطرح میشود که پس از اعمال آن نغمات ساز رباب و گام زارلن انطباق کامل خواهند داشت. | ||
کلیدواژهها | ||
نیمپرده؛ نسبت بسامدی؛ رباب؛ کروماتیک؛ دیاتونیک | ||
مراجع | ||
اُرموی، صفی الدین (1380) الادوار فی الموسیقی، مترجم: ناشناس، به اهتمام: آریو رستمی، تهران: میراث مکتوب.
برکشلی، مهدی (1364) ردیف هفت دستگاه موسیقی ایرانی موسی خان معروفی، شرح ردیف موسیقی ایران، تهران: انجمن موسیقی ایران.
برکشلی، مهدی (1392) موسیقی کبیر فارابی، ترجمه و شرح به فارسی، تهران: انتشارات سروش.
برکشلی، مهدی (1398) مداومت در اصول موسیقی ایرانی گامها و دستگاههای موسیقی، تهران: انتشارات فرهنگستان هنر.
پورتراب، مصطفی کمال، علیزاده، حسین، افتاده، مینا، اسعدی، مینا، بیانی، علی و فاطمی، ساسان (1386) مبانی نظری و ساختار موسیقی ایرانی، تهران: نشر چشم انداز.
پورتراب، مصطفی کمال(1387) مجموعه مقالاتی پیرامون دانستنی های علمی موسیقی، تهران: نشز چشمه.
رهنما، هادی، نوروزیان علیاصغر، رضا قلیزاده، احمد (1336) فیزیک. تهران: شرکت سهامی نشر کتاب.
فرهت، هرمز (1386) دستگاه در موسیقی ایران ترجمه: مهدی پورمحمد، چاپ سوم، تهران: انتشارات پارت.
کیانی، مجید (1377) مبانی نظری موسیقی ایران، تهران: موسسه فرهنگی سروستاه. کیانی، مجید (1397) هفت دستگاه در موسیقی ایران، چاپ چهارم، تهران: انتشارات سوره مهر.
مراغی، عبدالقادر بن غیبی حافظ (1344) مقاصد الالحان، به اهتمام: تقی بینش، تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
مراغی، عبدالقادر بن غیبی حافظ (1370) شرح الادوار، به اهتمام: تقی بینش، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
Barker, A. (1994). Ptolemy's Pythagoreans, Archytas, and Plato's Conception of Mathematics, Phronesis, Vol. 39, No. 2, pp. 113-135. Barker, A. (1991). Review, Music & Letters, Vol. 72, No. 1, pp. 71-74. Bedford, L. H. (1956). THE ARITHMETIC OF THE MUSICAL SCALE, Journal of the Royal Society of Arts, Vol. 104, No. 4977, pp. 465-481. Berger, K. (1980). Theories of Chromatic and Enharmonic Music in Late 16th Century Italy. UMI Research Press, vii + 178 pp) Bergholt, E. (1894). Greek Musical Notation, The Musical Times and Singing Class Circular, Vol. 35, No. 620, pp. 696- 698. Bowers, J. F. (1994). In Which Key Did the Angels Sing?, The Mathematical Gazette, Vol. 78, No. 482, pp. 119-126. Budden, F. J. (1967). Modern Mathematics and Music, The Mathematical Gazette, Vol. 51, No. 377, pp. 204-215. Burns, L. (1993). J. S. Bach's Mixolydian Chorale Harmonizations, Music Theory Spectrum Vol. 15, No. 2, pp. 144-172. Carlos, w. (1987). At the Crossroads, Computer Music Journal, Vol. 11, No. 1, Microtonality, pp. 29-43. Cazden, N. (1971). A Simplified Mode Classification for Traditional Anglo-American Song Tunes, Yearbook of the International Folk Music Council, Vol. 3, pp.45-78. Cazden, N. (1958). Pythagoras and Aristoxenos Reconciled, Journal of the American Musicological Society, Vol. 11, No. 2/3, pp. 97-105. Clark, S. (1999). Schenker's Mysterious Five, 19th-Century Music, Vol. 23, No. 1, pp. 84-102. Fonville, J. (1991). Ben Johnston's Extended Just Intonation: A Guide for Interpreters, Perspectives of New Music, Vol. 29, No. 2, pp. 106-137. Gill, H. (1937). The Modes in Musical Tuition, The Musical Times, Vol. 78, No.1134, pp. 710-712. Goddard, J. (1901-1092). The Philosophy of Our Tempered System, Proceedings of the Musical Association, 28th Sess., pp. 45-65. Hall, E. D., & Hess, J. (1984). Perception of Musical Interval Tuning, Music Perception: An Interdisciplinary Journal, Vol. 2, No. 2, pp. 166-195. Henbuehl, D. K., & Schmidt, S. (1962). On the Development of Musical Systems, Journal of Music Theory, Vol. 6, No. 1 pp. 32-65. Huffman, C. A. (2008). The "Pythagorean Precepts" of Aristoxenus: Crucial Evidence for Pythagorean Moral Philosophy, The Classical Quarterly, New Series, Vol. 58, No. 1, pp. 104-119. Chailley, J., & Challan, H. (1951). Theorie Complete de la Musique – Alphonse Leduc -Editions Musicales-paris, France. Collier, W. G., & Hubbard, T. L. (2001). Musical Scales and Evaluations of Happiness and Awkwardness: Effects of Pitch, Direction, and Scale Mode, The American Journal of Psychology, Vol. 114, No. 3, pp. 355-375. Curtis, J. (1924). Reconstruction of the Greater Perfect System, The Journal of Hellenic Studies, Vol. 44, Part 1, pp. 10-23. Johnston, B. (1964). Scalar Order as a Compositional Resource, Perspectives of New Music, Vol. 2, No. 2, pp. 56-76. Kimmel, W. (1980). The Phrygian Inflection and the Appearances of Death in Music, College Music Symposium, Vol. 20, No. 2, pp. 42-76. Leigh Silver, A. L. (1971). Musimatics or the Nun's Fiddle, The American Mathematical Monthly, Vol. 78, No. 4, pp. 351-357. Levin, F. R. (2007). 'Aπειρία in Aristoxenian Theory, Hermes, 135. Jahrg., H. 4, pp.406-428. Moore, A. (1995).The So-Called 'Flattened Seventh' in Rock, Popular Music,Vol.14, No. 2, pp. 185-201. Mountford, J. F. (1920). Greek Music and Its Relation to Modern Times, The Journal of Hellenic Studies, Vol. 40, Part 1, pp. 13-42. Notley, M. (2005). Asymmetrical Dualism and Instrumental Music by Brahms, The Journal of Musicology, Vol. 22, No. 1, pp. 90-130. Payne, I. W. (1968). Observations on the Stopped Notes of the French Horn, Music & Letters, Vol. 49, No. 2, pp.145-154. A.Polansky, L., Rockmore, D., Johnson, M. K., Repetto, D., & Pan. w. (2009) Mathematical Model for Optimal Tuning Systems, Perspectives of New Music, Vol.47 , No. 1, pp. 69-110. Raffman, R. (1975). Scalar Control, College Music Symposium, Vol. 15, pp. 34-51. Reade, J. B. (1999). 83.60 The Mathematics of Equal Temperament, The Mathematical Gazette, Vol. 83, No. 498, pp. 500-502. Reichenbach, H. (1938). The Tonality of English and Gaelic Folksong, : Music & Letters, Vol. 19, No. 3, pp. 268-279. Thomson, W. (1998). On Miles and the Modes, College Music Symposium, Vol.38, pp. 17-32. Walker, D. P. (1967). Kepler's Celestial Music, Journal of the Warburg and Courtauld Institutes, Vol. 30, pp. 228-250. Whitesell, L. (2002). Harmonic Palette in Early Joni Mitchell, Popular Music, Vol.21, No. 2, pp. 173-193 Wienpahl, R. W. (1959). Zarlino, the Senario, and Tonality, Journal of the American Musicological Society, Vol. 12, No. 1, pp. 27-41 Yasser, J. (1937). A Plea for Restoration--Part II, The Musical Quarterly, Vol. 23, No. 3, pp. 333-366. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 554 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 306 |