تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,522,541 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,782,205 |
کاربرد استعاره های مفهومی به عنوان یک راه حل شناختی برای چالش نگارش در زبان انگلیسی: تاثیر آموزش بر نگرش نوشتاری و خودکارآمدی نوشتاری زبان آموزان | ||
پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی | ||
دوره 12، شماره 3، مهر 1401، صفحه 195-213 اصل مقاله (1.42 M) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی(عادی) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jflr.2022.338927.934 | ||
نویسندگان | ||
رجب اسفندیاری* 1؛ قاسم وادی پور2؛ محمد باقر شعبانی3 | ||
1دانشیار آموزش زبان انگلیسی، گروه مترجمی زبان انگلیسی، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران | ||
2استاد مدعو آموزش زبان انگلیسی در گروه مترجمی زبان انگلیسی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران | ||
3استادیار آموزش زبان انگلیسی، گروه مترجمی زبان انگلیسی، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران | ||
چکیده | ||
با تکیه بر نظریه استعاره مفهومی (لیکاف و جانسون،2003 ) در چارچوب نظری مدل شناختی (فلاور و هیس، ۱۹۸۰)، محققان تلاش کردند تا از طریق خلق کنش متقابل بین سیستم ادراکی نگارنده و تجارب طبیعی که سازه های اصلی بدنه ی متن را تشکیل می دهند تمایلات عاطفی زبان آموزان نسبت به نگارش به زبان انگلیسی را بهبود بخشند. بدین منظور، 120 دانشجوی دختر و پسر کارشناسی زبان انگلیسی از مرکز زبان های خارجی دانشگاه آزاد اسلامی کرج داوطلبانه در این پژوهش شرکت کردند. داوطلبان سپس به طور تصادفی به دو گروه برابر زن و مرد تقسیم شدند .گروه آزمایشی از آموزش رویکرد شناختی و گروه کنترل از آموزش رویکرد سنتی بهره مند شدند.با استفاده از مدل آماری تحلیل کواواریانس دوطرفه ، محققان نتایج پس آزمون هردو گروه را مورد ارزیابی قرار دادند. تجزیه و تحلیل حاکی از یک تغییر معنادار در نمرات پس آزمون نگرش نوشتاری و خودکارآمدی نگارش در گروه شناختی بود. یافته های پژوهش حاضر به لحاظ عملی و نظری برای معلمان نگارش زبان انگلیسی از اهمیت ویژه ای برخوردارمی باشد. معلمان می توانند استعاره های مفهومی را به عنوان یک استراتژی شناختی به منظور بهبود تمایلات عاطفی زبان آموزان که موفقیت آنان را در نگارش تحت الشعاع قرار داده است را در برنامه های آموزشی خود قرار دهند. | ||
کلیدواژهها | ||
مدل نوشتاری شناختی؛ نظریه استعاره مفهومی؛ خودکارآمدی نگارش؛ نگرش به نوشتن؛ راه حل شناختی | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
Al Asmari, A. (2013). Investigation of writing strategies, writing apprehension, and writing achievement among Saudi EFL-major students. International Education Studies, 6(11), 130. http://dx.doi.org/10.5539/ies.v6n11p130
Berry, S. H. (2009). How to estimate questionnaire administration time before pretesting: An interactive spreadsheet approach. Survey Practice 2 (3). https://doi.org/10.29115/SP-2009-0010.
Borko, H., Liston, D., & Whitcomb, J. A. (2007). Apples and fishes: The debate over dispositions in teacher education. Journal of Teacher Education, 58(5), 359 364. https://doi.org/10.1177/0022487107309977
Bruning, R., Dempsey, M., Kauffman, D. F., McKim, C., & Zumbrunn, S. (2013). Examining dimensions of self-efficacy for writing. Journal of Educational Psychology, 105(1), 25–38. https://doi.org/10.1037/a0029692
Chea, S., & Shumow, L. (2014). The relationships among writing self-efficacy, writing goal orientation, and writing achievement. Language Education in Asia, 5(2), 253-269. http://dx.doi.org/10.5746/LEiA/14/V5/I2/A07/Chea_Shumow
Crossley, S. A., Muldner, K., & McNamara, D. S. (2016). Idea generation in student writing: Computational assessments and links to successful writing. Written Communication, 33(3) 328–354, retrieve from https://doi.org/10.1177/0741088316650178
Dorothy, E. Z., & Lisa, A. R. (2005). Academic writing from paragraph to essay. Macmillan Education.
Getie, A. S. (2020) Factors affecting the attitudes of students towards learning English as a foreign language, Cogent Education, 7(1). http://doi.org/10.1080/2331186X.2020.1738184
Hashemian, M., & Heidari, A. (2013). The Relationship between L2 learners’ motivation/attitude and success in L2 writing. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 70, 476–489. http://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.01.085
Lestari, S. & Sony, S. (2016). EFL Indonesian students’ attitude toward writing in English. Arab World English Journal, 7(4). http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.2898636
Liem, A. D., Lau, S., & Nie, Y. (2008). The role of self-efficacy, task value, and achievement goals in predicting learning strategies, task disengagement, peer relationship, and achievement outcome. Contemporary Educational Psychology, 33(4), 486-512. http://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2007.08.001
Macmillan Placement Test (2012). Upper intermediate and advanced placement test. http://www.macmillianstraigtforward.com/resources/tests/
Negari, G. M. (2011). A Study on strategy instruction and EFL learners’ writing skill. International Journal of English Linguistics. 1 (2), 299- 307.
Niemivirta, M., & Tapola, A. (2007). Self-efficacy, interest, and task performance: Within-task changes, mutual relationships, and predictive effects. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie / German Journal of Educational Psychology, 21(3-4), 241–250. http://doi.org/10.1024/1010-0652.21.3.241
Ovshieva, N. (2019). On literary creativity in the discourse dimension. SHS Web of Conferences. 69.00087. 10.1051/shsconf/20196900087
Pajares, F., Johnson, M., & Usher, E. (2007). Sources of writing self-efficacy beliefs of elementary, middle, and high school students. Research in the Teaching of English, 42 (1), 104-120. http://www.jstor.org/stable/40171749
Piazza, C. L., & Siebert, C. F. (2008). Development and validation of a writing dispositions scale for elementary and middle school students. The Journal of Educational Research, 101, 275-285. https://doi.org/0.3200/JOER.101.5.275-286.
Prickel, D. O. (1994). The development and validation of a writing self-efficacy scale for adult basic writers and its use in correlational analysis (Published Dissertation). Oregon State University. http://ir.library.oregonstate.edu/xmlui/handle/1957/32102
Rahimi, J. (2020). A combined study of the relationship between self-efficacy and academic achievement in high school student in English with the role of academic role. Journal of Foreign Language Research, 10 (1), 152-135. https://doi.org/ 10.22059/jflr.2020.289276.683
Sadi, F. F., & Othman, J. (2012). An investigation into writing strategies of Iranian EFL undergraduate learners. World Applied Sciences Journal, 18(8), 1148-1157. https://doi.org/10.5829/idosi.wasj.2012.18.08.3773
Saneie, M. M., Ghafarsamar. R., & Akbari, R. (2020). Metaphor in writing academic texts: A study from a cognitive linguistic perspective. Journal of Foreign Language Research, 10(1), 174-186. https://doi.org/ 10.22059/jflr.2019.256367.497
Setyowati, L. & Sukmawan, S. (2016). EFL Indonesian students’ attitude toward writing in English. AWEJ Journal, 7 (4), 365- 378. https://doi.org/10.2139/ssrn.2898636
Urbaniak, G. C., & Plous, S. (2013). Research randomizer (Version 4.0) [Computer software]. http://www.randomizer.org/
Usher, E., & Pajares, F. (2008). Sources of self-efficacy in school: Critical review of the literature and future directions. Review of Educational Research, 78, 751-796. http://doi.org/10.3102/0034654308321456
Vadipoor, G., Shabani, M. B., & Esfandiari, R. (2021). The implementation of conceptual metaphor as a cognitive solution to English language writing challenges: the effects on writing proficiency and apprehension. Teaching English Language, 15(1), 77-106. https://doi.org/10.22132/TEL.2021.131257
Yang, C. (2013). How Chinese beginning writers learn English writing: A survey of writing strategies. Journal of Educational and Social Research, 3(1), 9-18. http://doi.org/10.5901/jesr.2013.v3n1p9
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 582 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 943 |