![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,522,675 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,782,373 |
بررسی تطبیقی الگوی سفر قهرمان کریستوفر ووگلر در انیمیشن های میازاکی و دورۀ رنسانس دیزنی مطالعۀ موردی پری دریایی، دیو و دلبر ، همسایۀ من توتورو و شهر اشباح | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقاله 6، دوره 27، شماره 3، مهر 1401، صفحه 55-63 اصل مقاله (433.74 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2022.331271.615659 | ||
نویسندگان | ||
سید علیرضا س گلپایگانی* 1؛ منصور حسامی2؛ فاطمه حسینی شکیب1 | ||
1استادیار گروه تصویر متحرک (انیمیشن،) دانشکده سینما و تئاتر، دانشگاه هنر، تهران، ایران. | ||
2دانشیار گروه نقاشی، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
الگوی سفرقهرمان ووگلر، الگویی شناخته شددرفیلمنامه نویسی هالیودی است.باتوجه به همزمانی همکاری ووگلردرپروژه های دیزنی باشکل گیری آنچه رنسانس دیزنی خوانده میشودو پیروی انیمیشنهای متاخردیزنی از این ساختار،این مقاله قصد داردپس ازبررسی ساختارسفرقهرمان زن دردوانیمیشن محبوب دورۀ رنسانس دیزنی - پری دریایی(1989)،دیو و دلبر(1991)و دو انیمیشن محبوب میازاکی - همسایۀ من توتورو(1988) ، شهر اشباح(2001) ، بررسی کندکه سفر قهرمانان زن میازاکی چه تفاوتی با قهرمانان زن دیزنی دارد و چه وجوه تفارقی میان این دو دسته انیمیشن است که روایت میازاکی را از دیزنی متمایز کرده و باعث میشودتجربۀ این انیمیشنهابرای مخاطب متفاوت باشد.این پژوهش توصیفی تحلیلی بوده و مشخص میکند با وجود تطابق روایت میازاکی با الگوی سفر قهرمان،پدرسالارانه نبودن جهان میازاکی، وجود شخصیت های مکمل زنی که درسفر قهرمان زن اثر گذارند،نبود آنتاگونیست سنتی که در تمام داستان نقاب سایه را به چهره می زند،فعال بودن قهرمان زن در تمام طول سفر،تحول بیشتر آنها و متنوع بودن اکسیر قهرمان از عواملی هستندکه سفر قهرمانان زن میازاکی را از دیزنی متمایز می کند.همچنین استفاده از نقاط اوج آرام در برابر نقاط اوج فیزیکی دیزنی که درآنها سایه نابود می شود، تجربۀ متفاوتی را برای مخاطب رقم می زند و شخصیت،روایت و جهان میازاکی را از دیزنی متمایزمی کند. | ||
کلیدواژهها | ||
سفر قهرمان؛ کریستوفر ووگلر؛ رنسانس دیزنی؛ میازاکی | ||
مراجع | ||
استس، کلاریسا پینکولا (1398)، زنانی که با گرگها میدوند، افسانهها و قصههایی دربارهی کهنالگوی زن وحشی، (سیمین موحد: مترجم)، نشر پیکان .
دهقانی محمدی، زهره (1395)، «بررسی تطبیقی الگوی سفر قهرمان مونث در آثار استودیو دیزنی و جیبلی»، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه هنر، تهران، ایران.
سامع، شکوه (1397)، «حضور و نقش کلیدی شخصیت زن در آثار انیمیشن سینمایی میازاکی با رویکرد مقایسهای در نمونههای برگزیده»، پایاننامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
کمپبل، جوزف (1395)، قهرمان هزار چهره، (ترجمه شادی خسروپناه)، نشر گل آفتاب.
گلپایگانی، سید علیرضا؛ حسامی، منصور؛ حسینی شکیب، فاطمه (1398)، تحلیلی بر نظریه خودآگاهی در جنگل جهان زیرین کلاریسا پینکولا استس مطالعه موردی انیمیشن قلعه متحرک هاول ( ۲۰۰۵ ) اثر هایائو میازاکی، «نشریۀ هنر و معماری هنرهای زیبا - هنرهای نمایشی و موسیقی»، بهار 1399 - شماره 6، ص 71-81.
گلمزاری، وجیهه؛ شیخ مهدی، علی (۱۳۹۴) «تلفیق تک اسطورهی سفر قهرمان و کهنالگوی زن وحشی در انیمیشن ژاپنی شهر اشباح (۲۰۰۱)»، دوفصلنامهی علمی پژوهشی دانشگاه هنر، شماره ۱۰، ۷۹-۹۳ .
محمدی، فاطمه (1393)، «مطالعه و مقایسه ی الگوی سفر قهرمان کریستوفر ووگلر در آثار هایائو میازاکی و تیم برتون»، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه هنر، تهران، ایران.
مرداک، مورین (1396) ژرفای زن بودن: نقشه سفر قهرمانانهی زنان، (سحرخیراندیش: مترجم)، ناشر مولف: تهران، قابل دسترسی در: فیدیبو، 5 آذر 98 .
وگلر، کریستوفر (1390)، ساختار اسطورهای در داستان و فیلمنامه، (ترجمه عباس اکبری)، انتشارات نیلوفر .
ویتیلا، استوارت (1392)، اسطوره و سینما، (ترجمه محمد گذرآبادی)، انتشارات هرمس.
Bendazzi, Giannalberto (2017), Animation: A world History, volume III Contemperory times, CRC Press. Carriger, Gail (2020), The Heroine's Journey for writers, readers and fans of Pop culture, GAIL CARRIGER LLC. Emerson, David (2009) "Innocence as a Super-power: Little girl's on the Hero's Journey", Mythlore:A Journal of J.R.R.Talkien, C.S Lewis, Charles Williams, and Mythopoeic Literature, 28 (9) https://dc.swosu.edu/mythlore/vol28/iss1/9 Franek, Valerie Estelle (2010), From Girl to Goddess, The Heroine's Journey Through Myth and Legends, McFarland & Company, Inc., Publishers . Keefer, Benjamin S. (2016) "Go The Distance: The Hero’s Journey," Prologue: A First-Year Writing Journal: 8(3). Available at: http://digitalcommons.denison.edu/prologue/vol8/iss1/3 Mandracchia, Christen Marie (2021), Transforming The Beast: The Theatre Laboratories Of The “Disney Renaissance” 1984-1994 [Doctoral Dissertation, University of Meryland], Available from ProQuest Dissertations & Theses Global. (2635455217). Noviana, Fajria (2019), representasi hero’s journey pada tokoh Chihiro dalam anime spirited away karya miyazaki hayao, Izumi, Vol 8, N0 1, P 52-64 Pallant, Chris (2011), Demystifying Disney A History of Disney Feature Animation, The Continnum International Publishing Group Scally, Deborah A (2013), ‘Chihiro’s Journey: Re-Imaging the Heroic Quest in the Anime of Hayao Miyazaki’, PhD Thesis, University of Texas. Sundleaf, Victor (2020), ‘The Disney renaissance, historical influences, the films, and the lasting impacts (1989-1999)’, Masters Thesis, University of Nebraska Vogler, Christopher (2017), Joseph Campbell goes to movies: the influence of the hero’s journey in film narrative, Journal of Genius and Eminence 2(2), 9-23 Ramadhanthi, Gita Mutiara (2020), The Comparison Of Heroine's Journey In Brave Movie (2012) And Moana Movie (2016), Call, 2, http://dx.doi.org/10.15575/call.v2i2.9288 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 873 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 762 |