تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,502 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,118,398 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,224,433 |
همگفتگرایی در دو رمان معاصر ایرانی و فرانسوی: پائیز فصل اخر سال است از نسیم مرعشی و سه زن توانمند از ماری ایندیای | ||
پژوهش ادبیات معاصر جهان | ||
دوره 27، شماره 1، مرداد 1401، صفحه 81-111 اصل مقاله (890.44 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jor.2022.340799.2285 | ||
نویسندگان | ||
ژاله کهنمویی پور1؛ اکبر عبداللهی* 2 | ||
1استاد زبان وادبیات فرانسه، دانشکده زبانها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2استادیار زبان وادبیات فرانسه، دانشکده زبانها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
این مقاله با رویکرد تحلیل گفتمان به بررسی همگفتگرایی در دو رمان پائیز فصل اخرسال است از نسیم مرعشی و سه زن توانمند از ماری ایندیای میپردازد. با مرور نظریات باختین در مورد همگفتگرایی و جستجوی مفاهیمی نظیر تضاد گفتمانی، پراکندکی صداها، حضور دیدگاه راوی، حضور لحن های حاکی از دیدگاه منتقدانه راوی، حضور بینامتنی و نحوه هدایت گفتمان از جانب راوی به کمک مثال هایی از دو متن ذکر شده، توصیفی نظاممند از شباهت ها و تفاوت های کارکرد های همگفتگرایی در این آثار ارائه خواهد شد. همچنین، این نوشته، با اتکا به نظریات منگنو در مورد تحلیل گفتمان ادبی کوشیده است نسبت شخصیت های اصلی دو رمان و راوی های آنها را با کودکی، خانواده، سنت ها و نوگرایی به بوته نقدبکشد. این مقاله نشان میدهد که برعکس شخصیتهای زن ایندیای که در تلاشی بی پایان همواره درپی کشف هویت های متکثر خود هستند، شخصیت پردازی مرعشی به گونهای است که گویا شخصیتهای زن در گذشته زندگی میکنند ولی ذهنشان رو به آینده است یعنی نه کاملا وابسته به سنتهای گذشتهاند و نه مدرن شده اند، اما نگاهی پر مهر به سنتها دارند و حاضر به از دست دادنشان نیستند. | ||
کلیدواژهها | ||
همگفتگرایی"؛ رمان معاصر"؛ پائیز فصل اخرسال است"؛ نسیم مرعشی"؛ سه زن توانمند"؛ "؛ ماری ایندیای" | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
Refrences
Aissaoui, Mohammed et Guiou, Dominique. “ Les dix romanciers français qui ont le plus vendu en 2009”. Le Figaro, le 14 janvier 2010.
Bakhtine, Mikhaïl. Esthétique et théorie du roman. Traduit du russe par Daria Olivier, Paris, Gallimard, 1978.
Brendlé, Chloé. “Le discord intérieur des personnages de Marie NDiaye”. Revue critique de fixxion française contemporaine, n°3 “Fictions de l’intériorité" (dir. Alexandre Gefen & Dominique Rabaté), 2016 [en ligne]
Chatelet, Cécile. “ Pouvoir et impuissance dans Rosie Carpe de Marie Ndiaye ”. Revue critique de fixxion française contemporaine [En ligne], No. 21, 2020, mis en ligne le 15 décembre 2020, consulté le 05 mai 2022. URL : http://journals.openedition.org/fixxion/434 ; DOI : https://doi.org/10.4000/fixxion.434
Crom, Nathalie. “Marie Ndiaye : je ne veux plus que la magie soit une ficelle ”. Télérama. www.telerama.fr/livre/marie-ndiaye-je-ne-veux-plus-que-la-magie-soit-une-ficellelitteraire,46107.php/21/08/09-, 2009.
Didier, Béatrice. L'écriture-femme. Paris, PUF, 1999.
“Entretien avec Marie NDiaye”, fluctuat.net, 14 juin 2010, consulté [en ligne] le 04 février 2022, http://www.youtube.com/watch?v=Vp2qmI0VGjM&feature=related.
Fassin, Éric. “ Puissance paradoxale des femmes chez Marie NDiaye ”. Nouvelle Revue Française No.593, Paris, Gallimard, 2010 : pp. 153-160.
Fazeli, Mahbod. “A sociological critique of the novel "Paeiz Fasle Akhare Sal Ast" using the developmental structuralist critical approach”. Literary Research. vol.18, No. 73, 2021: pp. 97-121. URL: http://lire.modares.ac.ir/article-41-60052-fa.html
Hajitabar, Hanieh. “Analysis of the function of discourse analysis in Autumn is the last season of the year”. 4th Intennational Conference on langage, litterature, history and civilization, Tbilisi, 2020. URL: https://civilica.com/doc/1123840.
Kahnamouipour, Jaleh, et. al. Farhang tosifi naghd adabi (Dictionnaire descriptif de la critique littéraire), Tehran, University of Tehran Press. 2021 a.
-----------------------------------. Farhang tozihi tahlil goftman (Dictionnaire explicatif d’analyse du discours), Tehran, University of Tehran Press. 2021 b.
Kahnamouipour, Jaleh et Khajavi, Behnaz. “Le Réalisme Magique dans La Sorcière de Marie NDiaye”. Recherches en Langue et Littérature Françaises, No. 25, 2020 : pp. 66-81. Doi : 10.22034/rllfut.2020.39006.1264
La Fayette, Mme de. La princesse de Clèves. Éd. De Philippe Sellier, Paris, Le Livre de Poche,1999.
Lepape, Pierre. “ En panne de famille ”. L’Atelier du roman, No.35, 2003 : pp. 42-47.
Maingueneau, Dominique. “Analyse du discours et littérature : problèmes épistémologiques et institutionnels”. Argumentation et Analyse du Discours. No.1. 2008, mis en ligne le 19 septembre 2008, http://journals.openedition.org/aad/351. Consulté le 10 février 2022.
--------------------------------. “ Le dialogue comme hypergenre ”. Dans Philippe Guérin (éd.), Le dialogue ou les enjeux d’un choix d’écriture. Rennes, P. U. de Rennes, 2006 : pp.35-49.
-----------------------------. Pragmatique pour le discours littéraire. Paris, Bordas, 1990/2000.
Marashi, Nasim. Paiiz fasl akhar sal ast (L’automne est la dernière saison de l’année), Tehran, Cheshmeh, 2014/2021.
Mercier, André. “La Sorcière de Marie Ndiaye : du réalisme magique au banal invraisemblable”. @nalyses. Revue de critique et de théorie littéraire. Vol. 4, No.2. 2009 : pp. 186-187.
Moirand, Sophie. Une grammaire des textes et des dialogues. Paris, Hachette. 1990.
Ndiaye, Marie. Trois femmes puissantes. Paris, Gallimard, 2009.
------------------. Un temps de saison. Suivi de La trublione par Pierre Lepape,1994 (Postface). Collection de poche double, n°28, Minuit, 2004.
Pomies, Loreen. Les figures féminines et le réalisme magique dans l’œuvre de Marie Ndiaye. Mémoire de Master, Université Jean-Jaurès (Toulouse 2), Toulouse, 2018.
Porfido, Ida. “Trois femmes puissantes de Marie Ndiaye ou comment s’extraire […] de ce rêve infini, impitoyable, qui n’était autre que la vie même ”. Dans Matteo Majorano (éd.), Écrire le fiel. 2010 : pp. 32-45.
Rabaté, Dominique. “Marie Ndiaye et l’art des dérapages contrôlés ”. Dans Daniel Bengsh et Cornelia Ruhe, Une femme puissante, l’œuvre de Marie Ndiaye, Amesterdam-New York, Rodopi, 2013 : pp.71-82
Rahmani fard, Fatemeh et Miandashti, Zakieh. “A comparative study of the main female characters in the novel Autumn is the last season of the year”. 13th Ghathering Intennational promote Persian Language and Literature, Shiraz, 2018.
Richard, Jean-Pierre. Terrains de lecture. Paris, Gallimard, 1996.
Shevtsova, Maria. “Dialogism in the Novel and Bakhtin’s Theory of Culture”. New Literary History, vol. 23, No. 3, Johns Hopkins University Press, 1992: pp. 747–63.
Zimmermann, Margarete. “Le jeu des intertextualités dans Trois femmes puissantes.”. Dans Daniel Bengsh et Cornelia Ruhe, Une femme puissante, l’œuvre de Marie Ndiaye, Amesterdam-New York, Rodopi, 2013 : pp. 285-304. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 715 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 492 |