بزرگمهری, مجید, رسولی, نوید. (1401). ارزیابی استقلال مرجع اصلی نظارت بر انتخابات در جمهوری اسلامی ایران. , 52(1), 53-27. doi: 10.22059/jpq.2022.324408.1007802
مجید بزرگمهری; نوید رسولی. "ارزیابی استقلال مرجع اصلی نظارت بر انتخابات در جمهوری اسلامی ایران". , 52, 1, 1401, 53-27. doi: 10.22059/jpq.2022.324408.1007802
بزرگمهری, مجید, رسولی, نوید. (1401). 'ارزیابی استقلال مرجع اصلی نظارت بر انتخابات در جمهوری اسلامی ایران', , 52(1), pp. 53-27. doi: 10.22059/jpq.2022.324408.1007802
بزرگمهری, مجید, رسولی, نوید. ارزیابی استقلال مرجع اصلی نظارت بر انتخابات در جمهوری اسلامی ایران. , 1401; 52(1): 53-27. doi: 10.22059/jpq.2022.324408.1007802
ارزیابی استقلال مرجع اصلی نظارت بر انتخابات در جمهوری اسلامی ایران
1دانشیار، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، قزوین
2دانشآموخته کارشناسی ارشد علوم سیاسی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، قزوین
چکیده
مرجع نظارت بر انتخابات سیاسی باید دارای ویژگیهایی برای تضمین حداکثری سلامت انتخابات، حقوق انتخابکنندگان و نامزدها باشد. از مجموعه این ویژگیها، دو اصل «استقلال از قوه مجریه» و «بیطرفی مرجع نظارت»، شاخصهایی است که مرجع نظارت (شورای نگهبان) در کنار سایر شاخصها باید از آنها برخوردار باشد. هدف از این پژوهش کمک به مباحث حقوق اساسی و موضوع نظارت بر انتخابات در جمهوری اسلامی ایران است تا یکی از ابهامها یا تردیدهای اساسی در نظام انتخاباتی کشور ارزیابی شود. یکی از مسائل مطرحشده این است که با توجه به صراحت اصول قانون اساسی بهویژه اصل 60 برای مشخص کردن مقامات اصلی قوه مجریه در کشور و سازوکار تعیین اعضای شورای نگهبان، استقلال این مرجع در نظارت بر انتخابات، از اجزای اصلی قوه مجریه کامل و کافی نیست. پرسشهای پژوهش عبارتاند از: 1. چگونه و تا چه حد شورای نگهبان بهعنوان مرجع اصلی نظارت بر انتخابات در کشور، از قوه مجریه استقلال دارد؟ 2. راهکارهای مؤثر برای رفع کاستیهای نظارت بر نظام انتخاباتی ایران چیست؟ با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی اسناد دولتی و ارزیابی دیدگاههای متفاوت صاحبنظران و متون حقوقی به آزمون فرضیهای پرداخته میشود که بیان میکند سلامت انتخابات، رعایت حقوق انتخابکنندگان و نامزدها بهصورت حداکثری، به ویژگیهای مرجع نظارت بر انتخابات (بهویژه میزان استقلال آن از قوه مجریه و بیطرفی مرجع نظارت) بستگی دارد. دستاوردهای اصلی پژوهش حاضر، تبیین یکی از ریشههای بحران در نظام انتخاباتی کشور، کمک مؤثر به اصلاح نظام انتخابات در ایران و گسترش توسعه سیاسی در کشور خواهد بود.
اطاعت، جواد. (1383، تابستان) «انتخابات و نظارت شورای نگهبان،» نشریه حقوق اساسی، 2، 2: 48-27.در:<http://ensani.ir/file/download/article/20100906154740-pdf>
اطاعت، جواد. (1383) «نطق پیش از دستور در مجلس شورای اسلامی در 9 آذر 1380، دوره ششم، جلسه 165،» نشریهحقوقاساسی، 2:32. در: http://ensani.ir/fa/article/4794
آییننامه داخلی شورای نگهبان.(1396، آبان 3)مصوب شورای نگهبان در 22 تیر 1379. در: پایگاه خبری استخبار. https://www.ekhtebar.com
بای، عبدالرضا؛ و دیگران. (1394) «بررسی تطبیقی تنوع عملکرد کشورها در خصوص فرآیند نظارت بر انتخابات ریاستجمهوری در ایران و سایر کشورها،» فصلنامه مطالعات سیاسی، 27، 7: 193-163. در:http://jourm.iauaz.ac.ir/article_528979.html
تقیزاده، جواد؛ سعید رضایی. (1390، اسفند) «بررسی نظارت شورای نگهبان بر انتخابات ریاستجمهوری با نگاهی به حقوق فرانسه،»نشریه حقوق اساسی، 8، 16: 66-43.در: http://www.asasimag.ir/article_104421.html
جعفری لنگرودی، محمد جعفر. (1378) مبسوط در ترمینولوژی حقوق. تهران، کتابخانهگنج دانش، ج 5.
خاتمی، سید محمد. (1382، پائیز) «بررسی تحلیلی ایرادات شورای نگهبان به لایحه اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی،» نشریه حقوق اساسی، 10، 1: 377-327. در: http://ensani.ir/fa/article/journal-number/199
خسروی، حسن. (1387) حقوق و انتخابات دمکراتیک. تهران، مجد.
صادقیفسایی، سهیل؛ ایمان عرفانمنش. ( 1394، بهار) «مبانی روششناختی پژوهش اسنادی در علوم اجتماعی، مورد مطالعه: تأثیرات مدرن شدن بر خانواده ایرانی،» راهبرد فرهنگ، 29: 91-61. در: http://www.jsfc.ir/article_15066.html
طحاننظیف، هادی؛ کمال کدخدامرادی. (1398، زمستان) «آسیبشناسی نظام حقوقی حاکم بر فرایندهای نظارت بر انتخابات مجلس شورای اسلامی در پرتو سیاستهای کلی انتخابات،» مطالعات حقوق عمومی، 49، 4: 1148-1127،<DOI:10.22059/JPLSQ.2019.256322.1722>.
علینقی، امیرحسین. (1387) نظارت بر انتخابات و تشخیص صلاحیت داوطلبان. تهران: نی، چ 1.
فلاحزاده، علی محمد. ( 1392، تیر 16) «ابعاد استقلال نهاد ناظر بر انتخابات با تأکید موردی بر شورای نگهبان،» سایت خبری شورای نگهبان، کد خبر 3228. در: https://www.shora-gc.ir/fa/news/3228
قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران. (بیتا) سامانهقوانین و مقررات، مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی. در: https://rc.majlis.ir/fa/content/iran_constitution
قائدی، محمدرضا؛علیرضا گلشنی.(1395، اردیبهشت) «روش تحلیل محتوا، از کمیگرایی تا کیفیگرایی،» فصلنامه روشها و مدلهای روانشناختی، 7، 23: 82-57. در: http://jpmm.marvdasht.iau.ir/article_1905.html
مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی. (1364، تیر 5)«قانون انتخابات ریاستجمهوری اسلامی ایران،» مصوبات مجلس شورا، دوره 2، ماده 94: 174. در: https://rc.majlis.ir/fa/law/show/91088
23.کروبی، مهدی. (1388) «نامه مهدی کروبی به احمد جنتی،» سحام نیوز، ارگان خبری حزب اعتماد ملی. در: دویچهوله فارسی https://www.dw.com/fa-ir/5849107
24.محمدیفر، غلامرضا. (1387) «نگاهی به کاربردهای روش تحلیل محتوا،»پیام پژوهش، 88، 8: 31-26. در:https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?ID=251751
مرتضایی، سید احمد. (1387، بهمن) «پیشینه و ادلّه نظارت استصوابی شورای نگهبان،»فصلنامه معرفت(سامانه نشریات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)) 17، 134: 65. در: http://marifat.nashriyat.ir/node/623
موسویبجنوردی، سیدمحمد؛ افتخار دانشپور. (1390) «بررسی فقهیحقوقی جایگاه شورای نگهبان در نظام،جمهوری اسلامی ایران و نحوه نظارت آن بر قوانین و مقررات،» پژوهشنامه متین، 53، 13: 73-52. در: https://elmnet.ir/account/login?returnUrl=
نیکو نهاد، حامد؛ زینب عساکره. (1398، اسفند) «گستره و اقتضائات نظارت استصوابی بر انتخابات در نظرات شورای نگهبان؛ با تأکید بر انتخابات مجلس شورای اسلامی،» فصلنامه دانش حقوق عمومی، 8، 26:24-1. در:http://mag.shora-rc.ir/article_182.html
وکالت آنلاین. (1389، تیر 29) «مصاحبه با دکتر سید محمد هاشمی: اقتضای جایگاه نظارتی شورای نگهبان بیطرفی کامل است،» پایگاه اینترنتی وکالت آنلاین. در: https://www.vekalatonline.ir/articles/1751
هاشمی، سیدمحمد. (1382) «نظارت شورای نگهبان انضباطی است، نه استصوابی و نه استطلاعی،» مدرسعلومانسانی، 7، 4: 190-179. در:http://ensani.ir/file/download/article/20120413144524-2172-303.pdf
یاوری، اسدالله. (1396، بهمن) «بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات توسط شورای نگهبان: تأملی دیگر،» فصلنامه تحقیقات حقوقی، 20، 80:237-213، <DOI:1022034/JLR.2018.111274.1050>.
Hyde, Susan D.; and Kevin Pallister. (2015) “Election Administration, Election Observation, and Election Quality,”inJennifer Gandhi and Rubén Ruiz-Rufino, eds. Routledge Handbook of Comparative Political Institutions, 240-257.Available at: https://www.routledgehandbooks.com (Accessed 2 February 2021).
Carter Center. (2014)“Election Obligations and Standards, a Carter Center Assessment Manual,” org. Available at: https://www.cartercenter. org/resources/pdfs/peace/democracy/cc-oes-handbook-10172014.pdf (Accessed 20 February 2021).
Eisenstadt, Todd A. (2002) “Measuring Electoral Court Failure in Democratizing Mexico,” International Political Science Review 23, 1: 47-68. Available at: http://www.jstor.org/stable/1601410 (Accessed 2 February 2021).
Gerardo, Munck; and Jay Verkuilen. (2002). “Conceptualizing and Measuring Democracy: Evaluating Alternative Indices,” Comparative Political Studies 35, 1: 5-34, <DOI:1177/001041400203500101>.
National Democratic Institute for International Affairs (NDI). (1995) How Domestic Organizations Monitor Elections: An A-to-Z Guide. Washington DC: Available at: https://Domestic-Election-Monitoring-AtoZ-ENG.pdf (Accessed20 February 2021).
Venice Commission. (2012, June) “Declaration of Global Principles for Non-Partisan Election Observation and Monitoring by Citizen Organizations and Code of Conduct for Non-Partisan Citizen Election Observers and Monitors,” coe.int. Available at: https://www.venice.coe.int/webforms/documents/? pdf=CDL-AD(2012)018-e (Accessed 24 February 2021).