تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,096,323 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,203,229 |
ارزیابی سیستم حمل و نقل شهری در مواقع بحران با استفاده از نرم افزار ترنسکد (مطالعه موردی: شهراصفهان) | ||
پژوهشهای جغرافیای انسانی | ||
دوره 55، شماره 3، آبان 1402، صفحه 47-66 اصل مقاله (1.88 M) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jhgr.2022.324644.1008311 | ||
نویسندگان | ||
شیوا سرتیاک1؛ امیر مسعود رحیمی* 2؛ مژگان زعیم دار1؛ سید علی جوزی1؛ حمیدرضا خالدی3 | ||
1گروه مدیریت محیط زیست، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
2گروه عمران، دانشکده مهندسی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران | ||
3گروه ژنتیک، واحد یادگار امام (ره)، دانشگاه آزاد اسلامی، شهر ری، ایران | ||
چکیده | ||
سیستم حملونقل شهری یکی از مهمترین و حساسترین زیرساختهای توسعه شهری است که توجه ویژهای جهت توسعه و بهرهبرداری از آن لازم است. حملونقل شهری بهعنوان یکی از بزرگترین چالشهای زیرساختی پیش روی کلانشهرها شناختهشده است. هدف از این مطالعه ارزیابی سیستم حملونقل شهری با استفاده از نرمافزار ترنسکد در شبکه معابر شهری از منظر مدیریت بحران در زمان تخلیه است. روش پیشنهادی بر روی 15 خروجی شبکه حملونقل شهر اصفهان موردبررسی قرار گرفت. اطلاعات موردنیاز نظیر شبکه حملونقل با استفاده از دادههای مطالعات جامع حملونقل شهر اصفهان جمعآوریشده است. در این پژوهش ابتدا کوتاهترین مسیرها بین مبادی و مقاصد با استفاده از نرمافزار TRANSCAD محاسبه شد و ماتریسهای مبدأ- مقصد بر اساس 30 درصد از افرادی که قصد خروج از شهر در زمان بحران را دارند؛ ساخته شد. سپس خروجیها به ترتیب از شبکه حذفشده و فرایند تخصیص ترافیک با استفاده از نرمافزار صورت گرفت؛ نتایج تخصیص نشان داد که خروجی 3657 (جاده نائین) بیشترین زمان صرف شده در کل شبکه حملونقل در یک ساعت و با استفاده از ماتریس 30 درصدی در مقایسه با سناریوی پایه را دارد، همچنین خروجیها ازلحاظ مجموع طول کمانها با حجم بیش از ظرفیت و دو برابر ظرفیت رتبهبندی شدند و مشخص شد که خروجی 4639 (آزادراه ذوبآهن) در رتبه اول قرار دارد. درنهایت سناریوها بر اساس هزینه تسهیلات و خدمات ترافیکی برحسب میلیون ریال بر ساعت (ماترس 30 درصدی) رتبهبندی شدند و مشخص شد سناریو 4639 (آزادراه ذوبآهن) در رتبه اول و سناریو 2003 (بلوار زینبیه (جاده حبیبآباد)) در رتبه آخر قرار گرفت. | ||
کلیدواژهها | ||
حمل و نقل شهری؛ ارزیابی سیستم حمل ونقل؛ برنامه ریزی سناریویی؛ نرم افزار ترنسکد؛ بحران | ||
مراجع | ||
آرکات، جمال؛ زمانی، شکوفه و قدس، پرک. (1394). مکانیابی و مسیریابی تسهیلات اورژانسی با فرض احتمال خرابی مسیرهای ارتباطی در زمان بحران. دو فصلنامه علمی و پژوهشی مدیریت بحران، 4(2)، 106-95. حقانی، میلاد و شاهحسینی، زهرا. (1394). برنامهریزی حملونقل و مهندسی ترافیک. چاپ دوم، تهران: نشر کتاب آوا. خشایی، مرتضی؛ عابدینی، مهدی و بابایی، شروین (1390). تعیین هزینه سیستمی سفر با هر یک از مودهای حملونقل شهر تهران، دوازدهمین کنفرانس بینالمللی حملونقل و ترافیک. رحیمی، ش. (1394). اولویتبندی پلهای حیاتی شبکه معابر شهری ازلحاظ آسیبپذیری در ترافیک زمان عادی و تخلیه در زمان بحران (مطالعه موردی: شبکه شهر اصفهان). (پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه صنعتی اصفهان). استاد راهنما: محمدعلی رهگذر. رهگذر، محمدعلی؛ حقشناس، حسین و رحیمی، شیرین. (1397). اولویتبندی نقش پلها در شبکه معابر شهری از منظر مدیریت بحران در زمان تخلیه مطالعه موردی: شبکه شهر اصفهان، دو فصلنامه علمی و پژوهشی مدیریت بحران، 7 (16)، 63-51. شاکری، عباس؛ مشیری، بهزاد و قرائی گرکانی، حسین. (1398). استفاده از سیستم حملونقل هوشمند بهمنظور تخلیه اضطراری شهرها بر مبنای نظریه ترکیب اطلاعات، ششمین کنگره ملی عمران، معماری و توسعه شهری، تهران. کامران، حسن؛ مرادی، مرتضی و حسینی امینی، حسن. (1391). ارزیابی بافت قدیم شهرها مبتنی بر اصول پدافند غیرعامل. نشریه مطالعات مدیریت شهری، 4(12)، 1-13. عبداللهی، مجید (1382). مدیریت بحران در نواحی شهری، زلزله و سیل. سازمان شهرداریهای کشور. محمدی، س. (1396). ارائه الگوی پدافند غیرعامل در مدیریت ترافیک شهری (مطالعه موردی: شهر اصفهان). پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه صنعتی مالک اشتر. استاد راهنما: دکتر حبیبالله سهامی، مجتمع دانشگاهی آمایش و پدافند غیرعامل. معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری. (1395). مرکز ملی آمار ایران، سرشماری نفوس و مسکن. معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری اصفهان. (1394-1391). مجموعه گزارشهای مطالعات جامع حملونقل شهر اصفهان، مشاور دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشگاه اصفهان. ممدوحی، امیررضا؛ شریعتی، مهدی؛ ناظمی، محسن و عباسی، محمدحسین. (1401). مدلسازی پویای برخی سیاستهای مدیریتی در تخلیه اضطراری. فصلنامه علمی و پژوهشنامه حملونقل، 19(2)، 148-135. میرزینلی یزدی، سیدحسن؛ ابراهیمیان، سیدمحمد و عنایتی نوآبادی، ایمان. (1392). مسیریابی بهینه وسایل نقلیه در شبکه حملونقل برونشهری در شرایط بحران با استفاده از نرمافزار TRANSCAD (مطالعه موردی: استان خراسان رضوی)، پنجمین کنفرانس بینالمللی مدیریت جامع بحرانهای طبیعی، 810-793. ناطقی الهی، فریبرز. (1379). مدیریت بحران زمینلرزه در ابر شهرها با رویکرد به برنامه مدیریت بحران زلزله شهر تهران، پژوهشگاه بینالمللی زلزلهشناسی و مهندسی زلزله. نیکخواه، ع. (1396). آسیبشناسی ساختار شبکه راههای ارتباطی بر اساس اصول پدافند غیرعامل (مطالعه موردی: شبکه راههای استان گلستان). پایاننامه کارشناسی ارشد رشته عمران، مهندسی برنامهریزی حملونقل، دانشگاه شمال. استاد راهنما: دکتر امید تی تی دژ.
References Gao, X., Nayeem, M. K., & Hezam, I. M. (2019). “A robust two-stage transit-based evacuation model for large-scale disaster response”, Measurement, 145, pp.713-723. Gobbin, A., Khosravi, R., & Bardenhagen, A. (2021). “Emergency evacuation simulation of commercial aircraft”, SN Applied Sciences, 3(4), pp.1-13. Hartama, D., Mawengkang, H., Zarlis, M., & Sembiring, R. W. (2021). “Model of emergence evacuation route planning with contra flow and zone scheduling in disaster evacuation”, Computer Science and Information Technologies, 2(1), pp.1- 10. Muhammad, A. De Risi, R. De Luca, F. Mori, N. Yasuda, T., & Goda, K. (2021). “Are current tsunami evacuation approaches safe enough? Stochastic Environmental Research and Risk Assessment, pp.759-779. Naseri, A., & Naseri, M. (2014). Strategies of Crisis Management in Urban Transportation. Research Journal of Applied Sciences, Engineering and Technology, 7(13).Pp. 2693-2700. DOI:10.19026/rjaset.7.587. National Cooperative Highway Research Program. (2013). A Transportation Guide for All-Hazards Emergency Evacuation. TRANSPORTATION RESEARCH BOARD. NCHRP:Report 740 Nazeran, R., Rafati Sokhango, N., Nasiri Kalat, A., Ostad-Ali-AskariK.* Eslamian, S., Singh, V., & Dalezios, N. (2018). Urban Network Analysis and Pathology in Central Texture of Mashhad Metropolis from a Passive Defense Point of View, Case Study of Mashhad Municipality. Mashhad. Iran. International Journal of Constructive Research in Civil Engineering, 4(1). Pp. 44-48. DOI: http://dx.doi.org/10.20431/2454-8693.0401005. Pel A. J., & Bliemer M.C. (2007). Evacuation Plan Evaluation: Assessment of Vehicular Evacuation Schemes by means of an Analytical Dynamic Traffic Model. Institute of Transport and Logistics Studies. Qasim, Z., Ziboon, A., & Falih, KH. (2018). TransCad analysis and GIS techniques to evaluate transportation network in Nasiriyah city, MATEC Web of Conferences 162, 03029. Doi. Org/10.1051/matecconf/201816203029. Veronica,Y., Rau, M. I., & Arif, C. (2021). “Range, capacity, and closest evacuation route analysis to tsunami evacuation shelter in Pandeglang Regency Banten Indonesia”, In IOP Conference Series: Earth and Environmental Science, 622(1), pp. 20-42, IOP Publishing. Wong, K. (2007). Transportation Planning, Travel Demand Modeling Forecast Model Conversion from TransCAD to Cube Voyager, Plan, Build, and Manage Transportation Infrastructures in China Congress 2007 (ISSTP), 30-42. Arkat, J., Zamani, sh., & Qods, p. (2015). Location-routing for emergency facilities considering destruction probabilities for communication paths in crises, Two Quarterly Journal of Crisis Management,4(2), Pp.106-95. [in Persian[. Haghani, M., & shahoseini, Z. (2015). transportation planning and traffic Engineering Publisher: Ava Book. [in Persian[. Khashaee,M., Abedini, M., & Babaee, SH. (2001). Determining the system cost of travel with each of the modes of transportation in Tehran International Conference on traffic transportation Engineering. [in Persian[. Rahimi, SH. (2015). Prioritization of vital bridges of urban roads network in terms of vulnerability in normal time traffic and evacuation in times of crisis (Case study: Isfahan city network), Supervised by Dr. Rahghozar, Isfahan University Of Technology. [in Persian. [ Rahgozar,* M.A., Haghshenas, H., & Rahimi, SH. (2018). Prioritization of bridges in urban transportation networks during an evacuation in crisis Case study: the city of Isfahan transportation network. Two Quarterly Journal of Crisis Management. Vol.7, No. 16. Pp. 51-63. [in Persian[. Shakery, A., Moshiri, B., & Qaraei Garkani, H. (2019). Using intelligent transportation system for emergency evacuation of cities based on information theory, 6th National Congress of Civil Engineering, Architecture and Urban Development, Tehran. [in Persian[. Kamran, H., Moradi, M., & Hosseini amini, H. (2012). Analysis of Old Urban Texture Based on Passive Defence. Quarterly Urban management studies. 4(12), Pp. 1-13. [in Persian[. Abdollahi, M. (2003). Crisis management in urban areas (earthquake and flood) Organization of Municipalities of the country. [in Persian[. Mohammadi, S. (2018). Presenting of passive defense pattern in urban traffic management Case study: Isfahan city, Supervised by Dr. Habibollah Sahami, Master of Malek-Ashtar University of Technology. Passive Defense University Complex. [in Persian[. Statistical Center of Iran General Census of Population and Housing. (2016). Statistical Center of Iran General Census of Population and Housing. [in Persian[. comprehensive transportation studies of Isfahan, Deputy of Transportation and Traffic of Isfahan Municipality. 2011-2014. [in Persian[. Mamdoohi,A., Shariati, M., Nazemi, M., & Abbasi, M. (2022). Dynamic Modeling of Management Policies for Emergency Evacuation. Transportation Research Journal, 19(71), Pp. 135-148. [in Persian[. Doi: 10.22034/tri.2021.281767.2895 Mirzinali Yazdi, S.H., Ebrahimian, S.M., & Enayatti nuabadi, E. (2015). Optimal routing of vehicles in the suburban transportation network in crisis situations using TRANSCAD software (Case study of Khorasan Razavi province). Fifth International Conference on Comprehensive Natural Disaster Management. Pp.793-810. [in Persian[. Nateghi Elahi, F. (1999). Earthquake crisis management of metropolitan cities with an approach to Tehran earthquake crisis management program, International Institute of Earthquake Engineering and Seismology. [in Persian[. Nikkhah, A. (2017). Analysis the damage of communication network structure by considering passive defense Principles (case study Golestan province road network). Master of Civil Engineering Transportation major, Supervisor: Dr.O. Titidezh, Faculty of Engineering, North University. [in Persian[. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 667 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 242 |