تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,533 |
تعداد مقالات | 70,518 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,133,382 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,239,397 |
چالش شکل و محتوا در اقتباس نمایشی از داستانهای مرکب؛ با تمرکز بر دو اثر مد و مه و تابستان همانسال | ||
پژوهشنامه نقد ادبی و بلاغت | ||
دوره 10، شماره 4 - شماره پیاپی 24، اسفند 1400، صفحه 21-34 اصل مقاله (537.21 K) | ||
نوع مقاله: علمی-پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jlcr.2021.312291.1566 | ||
نویسندگان | ||
فرشته پایدارنوبخت* 1؛ محمدجعفر یوسفیان کناری2 | ||
1دانشآموختۀ کارشناسی ارشد ادبیاتنمایشی دانشگاه تربیتمدرس، تهران، ایران | ||
2دانشیار گروه ادبیاتنمایشی دانشگاه تربیتمدرس، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
اقتباس نمایشی از ادبیات روایی، همواره یکی از مهمترین مباحث چالشبرانگیز پیش روی نویسندگان بودهاست. این چالش در دورۀ مدرن و پسامدرن که مفهوم روایت به چالش کشیده شده و سبکهای ادبی در شکلهای متنوعتری پدید آمد بیشتر شد. در این دوران تمایل برای دستمایه قرار دادن آثار ادبی در سینما و تئاتر ضرورت شکل و فرم را پیش کشید و در نتیجه زمینهای مهم برای پژوهشهای ادبی و نظریهپردازی فراهم آمد. در این جستار، با توجه به اهمیتِ متون ادبی، کوشش شده به مطالعۀ راهکارهایی برای اقتباس از داستانهای مرکّب پرداخته شود، با این پرسش که چالشهای اصلی اقتباس از داستانهای مرکّب چیست و چگونه میتوان قرائتی نمایشی از این ژانر ادبی داشت. سؤالِ فرعی این است که درام چگونه میتواند اندیشهای را که به مددِ کلمه بیان میشود، در قالب کردار و کنش دراماتیک بازنمایی نماید؟ گمان بر این است بهرهگیری از نظریههای نوین در زمینۀ ساخت و فرم نمایشی میتواند راهگشا باشد. روش پژوهش، توصیفی- تحلیلی است و دادهها با مراجعه به منابع کتابخانهای گردآوری شدهاست. الگوهای نظری مگی دان و آن موریس در زمینۀ شناخت رُمان مرکّب و نظریات سام اسمایلی در باب ساختارهای نوین نمایشی مورد توجه قرار گرفتهاست. نتایج این مطالعه نشان میدهد در چالش اقتباس از روایتهای ادبی مدرن که زبان عنصر اصلی و مشترک میان متن ادبی و متن نمایشی است، کشف مناسباتِ فُرمی که بتواند در قالب نظامی از نشانهها متن ادبی را به درام پیوند دهد، راهکاری مناسب خواهد بود. | ||
کلیدواژهها | ||
اقتباس نمایشی؛ رمان مرکّب؛ ساختارهای نوین؛ ناصر تقوایی؛ ابراهیم گلستان؛ مد و مه؛ تابستان همانسال | ||
مراجع | ||
احمدی، بابک (1397)، از نشانههای تصویری تا متن، چاپ هفدهم، تهران، مرکز
اوکانر، فرانک (1381)، صدای تنها، ترجمۀ شهلا فیلسوفی، تهران، اشاره.
پورتر ابوت، اچ. (1397)، سواد روایت، ترجمۀ رویا پورآذر، نیما م. اشرفی، چاپ سوم، تهران، اطراف.
تقوایی، ناصر (1348)، تابستان همانسال، تهران، لوح.
داوس، س. و. (1382)، درام، فیروزه مهاجر، چاپ دوم، تهران، مرکز.
زرینکوب، عبدالحسین (1396)، ارسطو و فن شعر، چاپ دهم، تهران، امیرکبیر.
فیستر، مانفرد (1395)، نظریه و تحلیل درام، مهدی نصرالّهزاده، چاپ دوم، تهران، مینوی خرد.
گلستان، ابراهیم (1348)، مد و مه، تهران، روزن.
مکی، ابراهیم (1395)، شناخت عوامل نمایش، چاپ یازدهم، تهران، سروش.
هاچن، لیندا (1397)، نظریهای در باب اقتباس، ترجمۀ مهسا خداکرمی، تهران، مرکز.
Dunn, Maggie & Ann Morris (1995), THE COMPOSIT NOVEL: The short Story Cycle in Transition, New York: Maxwell Macmillan Canada. Frye, Northrop (2000), Anatomy of Criticism, Four Essay, With a Foreword by Harold Bloom, First Princeton Paperback Edition. 1971, By Princeton University Press. Smiley, Sam (2005), Playwriting, The Structur Of Action, USA: Yale University. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 297 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 431 |