تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,495,957 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,757,903 |
الگوهای متفاوت روش شناسی در مطالعات علوم انسانی میان رشته ای | ||
فصلنامه علمی تخصصی فرصت | ||
دوره 2018401، شماره 4، مهر 1397، صفحه 1-32 اصل مقاله (5.12 M) | ||
نوع مقاله: علمی تخصصی | ||
نویسندگان | ||
علی محمد یثربی1؛ سینا رازیانه2 | ||
1دانشیار دانشکده حقوق پردیس فارابی دانشگاه تهران، نویسنده مسول ، | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق نفت و گار پردیس فارابی دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
چکیده دغدغه های معرفتی حاکم بر فضای علمی کشور درباره پیوند واقعی حوزه و دانشگاه، آن طور که امام امت پر فرمودند فرهنگ دانشگاه ها و مراکز غیر حوزه ای به صورتی است که باتجربه و لمس واقعیت بیشتر عادت کرده است تا فرهنگ فلسفی و نظری؛ باید با برداشتن فاصله ها حوزه و دانشگاه در یکدیگر ذوب شوند تا زمینه برای بسط و گسترش معارف اسلامی وسیع تر گردد (امام خمینی، بی تا، ۲۴۳). خاستگاه اساسی و ضروری مطالعه تطبیقی علوم انسانی است. روشن است که مطالعه تطبیقی در گرو اتخاذ روشی درست از میان روش های تحقیقی است.مطالعات تطبیقی حوزه علوم انسانی و میان رشته ای روش های مختلفی پیش روست: اول این که درس های متعارف هر یک از رشته ها بدون تغییر اساسی ارائه می شود و در کنار آن، چند درس معارفی به عنوان چاشنی آن تلقی گردد که این رویکرد ره به جای درستی نبرده و نمی برد. روش دیگر روش التقاطی است که بطلان آن قطعی است و بالاخره این تنها رویکرد «تلفیقی» است که می تواند با متدلوژی متقن و مقبول مفید واقع شود. | ||
کلیدواژهها | ||
تعالی علوم؛ مطالعه تطبیقی؛ رویکرد تلفیقی؛ علوم | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 122 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 92 |