تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,033 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,502,735 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,766,899 |
استراتژی علم مخاطرهشناسی؛ آیا علم مخاطرهشناسی استراتژی دارد؟ | ||
مدیریت مخاطرات محیطی | ||
مقاله 4، دوره 9، شماره 1، فروردین 1401، صفحه 45-54 اصل مقاله (959.98 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی بنیادی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jhsci.2022.345598.730 | ||
نویسنده | ||
ابراهیم مقیمی* | ||
استاد دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
برای بررسی ماهیت علمی مخاطرهشناسی علی رغم تلاشهایی که صورت گرفته است ، ناچیز است و این یک چالش جهانی است. زیرا تحقیقات علمی-تجربی اندکی در این زمینه وجود دارد. از طرفی ، در بسیاری از کشورها نگاه سنتی به این علم بیشتر از نگاه آکادمیک است. دانشمندان معاصر علوم شناختی مربوط به مخاطرات با توسعه و تبیین ماهیت دانشی مخاطرات، پیچیدگی تحقیق علمی مربوط به مخاطرات را از طریق بررسی مستقیم رویدادهای مخاطرهآمیز و عمل آزمایشگاهی و کار گاهی و تدوین سناریو به شناختی ساده تبدیل میکنند. استراتژی مخاطرهشناسی هم بر همین مبنا تبیین میشود. یعنی ساده سازی دانش مخاطره شناسی . پرسش «آیا دانش مخاطرهشناسی استراتژی دارد و اگر دارد، چیست؟» در همین راستاست. پاسخ به این پرسش از بررسی رویدادهای مخاطرهآمیز، واکنش علمی به آن رویدادها و توسعۀ دانشی مخاطرهشناسی در طول زمان حاصل شده و میشود. بنابراین هدف این مقاله، ضمن معرفی استراتژی دانش مخاطرهشناسی، نشان دادن نقش فرادستی استراتژی برای تقویت بنیان فکری مخاطرهشناسی و ارائۀ بینشی از ماهیت علمی و سودمندی این دانش در زمان معاصر است. این مقاله با استفاده از روش تبیین کیفی و در نظر گرفتن پیشفرضهای مؤثر بر تصمیمسازی و تصمیمگیری و انتخاب بهترین رویکرد دانشی نوشته شد. نتیجه این است که چهارده استراتژی برای مخاطرهشناسی تبیین شد. نوآوری این مقاله، ابداع مفاهیم جدید و قابل اعتماد در مورد مخاطرات و شناخت رویکردی جدیدتر در مواجهه با آن و توجه قرار دادن مکتب طراحی این علم است که امید است راهبردهایی آموزنده برای تقویت دانش مخاطرات در حال و آینده باشد و به کارگروههای ملی و بینالمللی کمک کند تا اثر مخاطرات را با بهرهگیری از استراتژی، کاهش دهند. | ||
کلیدواژهها | ||
استراتژی؛ مخاطرات؛ علم؛ کاهش آسیبپذیری | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 295 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 330 |