تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,525,127 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,786,413 |
ارزیابی محیط رابط کاربری نرمافزار ارائه جلسات مجازی اسکای روم | ||
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی | ||
دوره 55، شماره 4، دی 1400، صفحه 44-58 اصل مقاله (1.44 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jlib.2022.340693.1602 | ||
نویسندگان | ||
فاظمه جباری1؛ محسن نوکاریزی* 2؛ اعظم صنعتجو3 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
2استاد، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
3گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: این پژوهش با هدف ارزیابی محیط رابط کاربری نرمافزار اسکایروم و یافتن نقاط قوت و ضعف محیط رابط کاربری این نرمافزار انجام شده است. روش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی بود. برای ارزیابی از روش ارزیابی مکاشفه استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها شامل یک سیاهه وارسی و یک پرسشنامه محققساخته براساس معیارهای دهگانه نیلسن بود. روایی سیاهه وارسی و پرسشنامه به روش اعتبار محتوا توسط چند تن از اعضای هیئت علمی رشته علم اطلاعات و دانششناسی و مهندسی نرمافزار تأیید شد و پایایی برای سیاهه وارسی 0.86 و برای پرسشنامه 0.90 بود. در این پژوهش 10 ارزیاب متخصص نرمافزار اسکایروم را بررسی کردند. پس از تکمیل سیاهه وارسی و پرسشنامه توسط ارزیابان، با آنها مصاحبهای از طریق نرمافزار اسکایروم برگزار گردید. در این مصاحبه نقاط قوت و ضعف محیط رابط اسکای روم پرسیده شد. یافتهها: در این پژوهش 12 نقطه قوت و 17 نقطه ضعف عمده و اساسی در محیط رابط کاربری نرمافزار اسکایروم یافت شد. همچنین یافتهها نشان داد که 66% معیارها رعایت شده است؛ اما درجه شدت رعایت معیارها 2.61 بود که با اطمینان 95 درصد در سطح متوسط ارزیابی شد. همچنین محیط رابط کاربر این نرمافزار در معیارهای «پیشگیری از خطا»، «انعطافپذیری و کارایی استفاده» و «راهنما و مستندات» دچار مشکل اساسی بود و نیاز به توجه بیشتری داشت. ارزش/اصالت اثر: از نظر متخصصان مشکلات یافت شده میتواند برای نرمافزار مشکلساز باشد همچنین ممکن است باعث دلزدگی، گیج شدن و در نهایت، عدم استفاده کاربر شود. بنابراین، توصیه میشود طراحان نرمافزار اسکایروم مشکلات یافت شده را حل نمایند. | ||
کلیدواژهها | ||
محیط رابط کاربر؛ نرمافزارهای ارائه جلسات مجازی؛ اسکای روم؛ کنفرانس ویدئویی | ||
مراجع | ||
اسکایروم (1399). امکانات اسکایروم. شرکت مهبانگ فنآوریهای پارس و شرکت نسیم ارتباط دماوند https://www.skyroom.online/#features
اصغری، محمد و حاجیزاده، ابراهیم (1390). روشها و تحلیلهای آماری با نگاه به روش تحقیق در علوم زیستی و بهداشتی. تهران: سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی.
جمشیدیکیا، سجاد؛ فاضلیان، پوراندخت؛ خوشنشین، زهره (1394). ارزیابی سیستم مدیریت یادگیری مرکز آموزشهای الکترونیکی دانشگاه تهران. فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی. 6 (1). 1-35.
خبرگزاری تسنیم. 20 مطالبه مقام معظم رهبری درباره فضای مجازی/ شبکه ملی اطلاعات؛ مهمترین مطالبه رهبر انقلاب (1399). برگرفته از: https://www.tasnimnews.com/fa/news/1399/08/25/2389500
دینگ، وی؛ لین، ژیا، و زارو، مایکل (1399). معماری اطلاعات طراحی و یکپارچهسازی فضاهای اطلاعاتی. ترجمه محسن نوکاریزی. مشهد: انتشارات دانشگاه فردوسی.
رهنمودهای ایفلا برای خدمات مرجع مجازی (1384). ترجمه رحمان معرفت، مرضیه عضدی، کتابداری و اطلاعرسانی، 29 (8). 113-131.
زبردست، مریم و مرجانی، عباس (1396). بررسی رابط کاربر خدمات میز مرجع مجازی (پرسش از کتابدار)؛ کتابخانههای خارج از کشور و ارائه الگوی پیشنهادی برای کتابخانه دیجیتال آستان قدس. شمسه، 9 (36-37)، 1-27.
سلیمی، قاسم؛ زهتابیان، مهدی؛ پیروینژاد، زینب (1395). کاوشی در عوامل اثرگذار بر کیفیت استفاده از فناوری ویدئوکنفرانس در آموزشهای مهندسی. فصلنامه آموزش مهندسی ایران، 18(70)، 1-19.
شریفمقدم، هادی و علیجانی، رحیم (1391). ذخیره و بازیابی اطلاعات. تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور.
محمدی، فرناز (1391). ارزیابی محیط رابط کاربری خدمات مرجع مجازی سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران از دیدگاه کاربران. دانششناسی، 2 (6)، 75-87.
Refrences
Alomari, H. W., Ramasamy, V., Kiper, J. D., & Potvin, G. (2020). A user interface (UI) and User eXperience (UX) evaluation framework for cyberlearning environments in computer science and software engineering education. Heliyon, 6(5), e03917. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2020.e03917.
Cohill, A.M., Gilfoil, D.M., Pilitsis, J.V., & Carey, T. (1988). Measuring the utility of application software. In: Hartson, H.R. and Hix, D. (Eds), Advances in Human-Computer Interaction, Volume II'. Ablex, Norwood, New Jersey.
Hirsh Health Sciences Library (2020). Library resources during the CVID-19 pandemic. Retrieved October 19, 2020, from https://researchguides.library.tufts.edu/covid19
Johnson, G. I., Clegg, C. W., & Ravden, S. J. (1989). Towards a practical method of user interface evaluation. Applied Ergonomics, 20(4), 255-260.
Kumar, B. A., & Hussein, S. (2014). Heuristic based user interface evaluation of mobile money application: A case study. International Journal of Handheld Computing Research, 5(2), 75-86. https://doi.org/10.4018/ijhcr.2014040105
Louisiana State University, Veterinary Medicine Library. (2020). Library operations during COVID-19. Retrieved October 19, 2020, from https://lsu.edu/vetmed/library/library_services_emergencies.php
Nielsen, J. (1995). Usability Engineering. London: Academic Press.
Ouajdouni, A., Chafik, K., & Boubker, O. (2021). Measuring e-learning systems success: Data from students of higher education institutions in Morocco. Data in Brief, 35, 106807. https://doi.org/10.1016/j.dib.2021.106807
Purwanto, E., & Tannady, H. (2020). The Factors Affecting Intention to Use Google Meet Amid Online Meeting Platforms Competition in Indonesia. Technology Reports of Kansai University, 62(06), 2829-2838.
Riedel, T., & Betty, P. (2013). Real time with the librarian: using web conferencing software to connect to distance students. Journal of Library & Information Services in Distance Learning, 7(1-2), 98-110. https://doi.org/10.1080/1533290X.2012.705616
Saint Paul University. (2022). Library Services during the COVID-19 Pandemic. Retrieved October 19, 2020, from https://ustpaul.ca/en/library-services-during-the-covid-19-pandemic_7159_719.htm
Suduc, A. M., Bîzoi, M., Gorghiu, G., & Gorghiu, L. M. (2010). Using web conferencing for disseminating the educational projects results. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 2813-2818.
Sutcliffe, A. 1988, Human-computer interface design. Macmillan Education, London.
Toby, B. H. (2001). EXPGUI, a graphical user interface for GSAS. Journal of Applied Crystallography, 34(2), 210-213. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 525 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 378 |