تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,516,449 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,777,557 |
مطالعهای در تمایز ناسیونالیسمِ میرزادهی عشقی با گفتمان غالبِ ناسیونالیستی زمانهاش | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
دوره 27، شماره 2، تیر 1401، صفحه 59-68 اصل مقاله (400.2 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2022.331762.615605 | ||
نویسندگان | ||
محمد هاشمی1؛ رفیق نصرتی* 2 | ||
1دکترای تخصصی فلسفهی هنر، گروه فلسفه هنر، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
2استادیار گروه ادبیات نمایشی، دانشکده هنرهای نمایشی، دانشگاه هنر شیراز، شیراز، ایران. | ||
چکیده | ||
بر مبنای دیدگاههای برخی ار مهمترین پژوهشگران و مورخان که به پژوهش در دورهی تاریخی رضاشاهی پرداختهاند، همچون همایون کاتوزیان یا ماشاءالله آجودانی، رضاخان در دوران صدرالوزرایی و سپس پادشاهیاش، تمام تلاش خود را مصروف به گسترش نوعی ناسیونالیسم رمانتیک باستانگرای فاشیستی و شوونیستی در کشور می کند. شبهمدرنیسمی که رضاخان به دنبالش است، قرار است ایران را به وضعیتی شبیه به دوران پر از شکوه و افتخار باستانی بازگرداند. بنابراین قدرت گفتمانی در طلب این مقصود به کار گرفته میشود. میرزادهی عشقی نیز، که در همین دوران نمایشنامه مینویسد، در نمایشنامههایی چون رستاخیز شهریاران ایران و ایده آل دهگانی معتقد به نوعی ناسیونالیسم رمانتیک مبتنی بر بازگشت به شکوه و افتخار گذشته است اما عشقی ناسیونالیسم بسیار متفاوتی را نسبت به رضاخان و گفتمان غالب زمانهاش طلب می کند که همچون مقاومتی گفتمانی در برابر قدرت گفتمان مسلط ناسیونالیسم رضاشاهی قد علم میکند. این پژوهش بر اساس یک گزارهی کلیدی که ناسیونالیسم عشقی رمانتیک است در پی پاسخ به این پرسش است که اولاً ناسیونالیسم رمانتیک ویژهی عشقی در نمایشنامههایش چه ویژگیهایی دارد و ثانیاً چگونه ناسیونالیسم رمانتیک ویژهی عشقی همچون مقاومتی گفتمانی در مقابل قدرت گفتمان مسلط رضاشاهی قد علم میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
ناسیونالیسم باستان گرا؛ میرزاده عشقی؛ رضاخان؛ ایدهآل دهگانی؛ رستاخیز شهریاران ایران | ||
مراجع | ||
آجودانی، ماشاءالله.(1385). هدایت، بوف کور و ناسیونالیسم، لندن، انتشارات فصل کتاب. آجودانی، ماشاءالله.(1387). مشروطه ی ایرانی. چاپ نهم. تهران، نشر اختران.
آجودانی، ماشاءالله.(1387). یا مرگ یا تجدد. چاپ چهارم. تهران: نشر اختران.
آژند، یعقوب.(1373). نمایشنامه نویسی در ایران (از آغاز تا 1320 ه.ش.). چاپ اول. تهران: نشر قطره.
برلین، آیزایا.(1388). ریشههای رمانتیسم. ترجمه عبدالله کوثری. چاپ سوم، تهران: نشر ماهی.
بهیان، شاپور.(1392). «ملتسازی در عصر رضاشاه». زندهرود؛ فصلنامۀ فرهنگ، ادب و تاریخ. شمارۀ 56، صص39-46.
بیضایی، بهرام.(1379). نمایش در ایران. چاپ دوم. تهران: انتشارات روشنگران و مطالعات زنان.
جعفری، مسعود.(1386). سیر رمانتیسم در ایران. چاپ اول. تهران: نشر مرکز.
داد، سیما.(1375)، فرهنگ اصطلاحات ادبی. چاپ دوم. تهران: انتشارات نیلوفر.
سپهران، کامران(1388). تئاترکراسی در عصر مشروطه(1285-1304).چاپ اول. انتشارات نیلوفر: تهران.
عشقی، رضا میرزاده.(1350). کلیات مصور عشقی. به کوشش علیاکبر مشیرسلیمی. چاپ ششم. تهران: انتشارات امیرکبیر.
قادری، بهزاد.(1384). با چراغ در آینههای قناس. چاپ اول. تهران: نشر قطره.
کاتوزیان، محمدعلی همایون.(1389). دولت و جامعه در ایران: انقراض قاجار و استقرار پهلوی. چاپ پنجم. ترجمه حسن افشار. تهران: نشر مرکز.
ملکپور، جمشید.(1386). ادبیات نمایشی در ایران. چاپ اول. جلد سوم. تهران: نشر توس.
ناظرزاده کرمانی، فرهاد.(1385). درآمدی به نمایشنامهشناسی. چاپ دوم. تهران: انتشارات سمت.
نولز، رونلد.(1391). شکسپیر و کارناوال پس از باختین. ترجمه رویا پورآذر. چاپ اول. تهران: نشر هرمس.
سه یر، رابرت، لووی، میشل.(1386). رمانتیسم و تفکر اجتماعی. ترجمه یوسف اباذری، مجموعه مقالات رمانتیسم، فصلنامهی ارغنون، شمارهی 2، تهران: سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
نوذری، حسینعلی.(1387). تاریخیگری یا مکتب اصالت تاریخ. مجموعه مقالات ترجمه و تألیفی فلسفهی تاریخ: روش شناسی و تاریخ نگاری. تهران، انتشارات طرح نو.
آجودانی، ماشاءالله(1371)، هدایت و ناسیونالیسم، ایران نامه، شمارهی 39.
King, Brian (2016). Herder & Human Identity. Philosophy Now. Retrieved 2 September 2018. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 437 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 366 |