تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,516,395 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,777,502 |
بررسی تطبیقی سیستمهای کوک در موسیقی ایرانی در آرای نظریهپردازان معاصر | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
دوره 27، شماره 2، تیر 1401، صفحه 37-48 اصل مقاله (590.61 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2022.313991.615493 | ||
نویسندگان | ||
حسین قنبری احمدآباد* 1؛ امین هنرمند2؛ هومان اسعدی2 | ||
1دکتری تاریخ تطبیقی تحلیلی هنر اسلامی، گروه مطالعات عالی هنر، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشکدگان هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
2دانشیار گروه موسیقی، دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی، دانشکدگان هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
این نوشته ابعاد مختلف نظریات کوک در موسیقی دستگاهی ایران را از نگاه پژوهشگران معاصر (پس از سال 1332) جمعبندی و با یکدیگر مقایسه میکند و به دلایل تکثر آرا میپردازد. پرداختن به مقولة کوک در دوران کنونی در تولید سمپلهای صوتی، طراحی ساز و نیز بحثهای پیرامون چندصدایی ضرورت دارد. پژوهشگران کوک در موسیقی ایرانی دلایل انحرافها از یک سیستم کوک نظیر کوک درست یا فیثاغوری را سیستماتیک بحث نکردهاند. لذا پرسش اساسی پژوهش بدین شرح است که نحوة اندازهگیری ریزپردهها و مبنای نظریات چه بوده و با یکدیگر چه اختلافی دارند؟ در گام دوم، چه ملاحظاتی را در زمینه کوک باید در نظر داشت؟ بدین منظور در ابتدا به چالشهای کوک در موسیقی ایرانی میپردازیم و در مرحلة بعد نظریات را بررسی میکنیم و اختلافات را میسنجیم. روش تحقیق در ابتدا از نوع کتابخانهای است و در منابع نظریات و فواصل بر مبنای یک معیار عددی سنت طبقهبندی و نقصانهای هر یک از مدعیات بررسی میشوند. در انتها جدول مقایسه جهت ورودی نرمافزار و میزان انحراف به دست آمده است. همچنین برخی از مهمترین دلایل انحراف به شرح زیر مشخص شدهاند: الف) ملاحظات آکوستیکی و سایکوآکوستیکی ب) عدم کفایت جامعة آماری ج) مکتبهای آموزشی د) ملاحظات تاریخی | ||
کلیدواژهها | ||
سیستمهای کوک؛ موسیقی ایرانی؛ آکوستیک؛ ریزپرده | ||
مراجع | ||
الفخوری، حنا؛ الجر، خلیل (1367)، تاریخ فلسفه در جهان اسلامی، ترجمه محمد آیتی، چاپ سوم، تهران: شرکت انشارات علمی فرهنگی. برکشلی، مهدی (1995)، ردیف هفت دستگاه موسیقی ایرانی موسی خان عروفی، شرح ردیف موسیقی ایران. تهران: انجمن موسیقی ایران.
بیضایی، سیاوش (1381)، سرچشمههای ربع پرده در موسیقی ایران، فصلنامه هنر، شماره 51، 114-134.
فخر، ایمان (1396)، کوک در سازهای زهی: بررسی مبانی و مفاهیم کوک در اجرا، تهران: نگاه معاصر.
فرهت، هرمز(1354)، نظری درباره فواصل، نشریه فرهنگ و زندگی، شماره 6، 81-88. فرهت، هرمز (1394)، دستگاه در موسیقی ایران، ترجمه: مهدی پورمحمد، تهران: انتشارات پارت.
دورینگ، ژان (1389). ردیف میرزاعبدالله برای تار و سهتار به روایت نورعلی بورمند/ تهران: موسسه فرهنگی ماهور.
طلایی، داریوش (1372)، نگرشی نو به تئوری موسیقی ایرانی، چاپ اول، تهران: نشر ماهور.
عبادی، احمد (1370)، شیوههای نوین کوک سهتار، کاست. تهران: نوایاب.
محمدی، سلمان (1392)، کوکهای متداول در موسیقی ایرانی، چاپ چهارم، تهران: انشارات چنگ.
طلایی، داریوش (1394)، تحلیل ردیف: بر اساس نتنویسی میرزا عبدالله با نمودارهای تشریحی. تهران: نشر نی.
کیانی، مجید (1397)، هفت دستگاه در موسیقی ایران، چاپ چهارم، تهران: انتشارات سوره مهر.
Bader, Rolf (2019), “Temperament Systems of Southeast Asia and Ancient India”. Current Research in Systematic Musicology, Vol. 5. 75-106. Barbour, J.Murry.( 2004), Tuning and Temperament: A Historical Survey, New York: Dover Publication Inc. Christensen, Thomas (2006), Thw History of Western Music Theory, England: Cambrdge University Press. Hartmann, William M. (1997). Signals, Sound, and Sensation, United States: American Institute of Physics. Rowland, David (1998), the Cambridge Companion to Piano, England: Cambridge University Press. Farhat, Hormoz (1990), Datgah Concept in Persian Music, England: Cambridge University Press. Flesch, Carl (2000), The Art of Violin Playing: Artistic Realization Instruction, Vol.i. New York: Carl Fischer. Flesch, Carl (2008), The Art of Violin Playing: Artistic Realization Instruction, Vol.2. New York: Carl Fischer. Gabisonia, Tamaz (2015) Semiotic Dimensions of Drone in Traditional Music.The Seventh International Symposium on Traditional Polyphony, Proceedings, 7. pp. 141-147. Helmholtz, Hermann von (1912). On the sensations of tone as a physiological basis for the theory of music, p.437. Merwe, Peter van der (1989), Origins of the Popular Style, Oxford UniversityPress. Wendt G. and Bader R. (2019), Analysis and Perception of Javanese Gamelan Tunings. Current Research in Systematic Musicology, (5), 129-142. Weisethaunet, Hans (2001), Is There Such a Thing as the 'Blue Note'? Popular Music, Vol. 20, No. 1, England: Cambridge University Press, pp. 99-116. Vassilakis, Panteleimon Nestor (2005). "Auditory Roughness as Means of Musical Expression". Selected Reports in Ethnomusicology, University of California, Los Angeles, 12: 119–144. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 842 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,164 |