- آژند، یعقوب (1386). نقاشان دورۀ قاجار، گلستان هنر، فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران، 9، 74-81.
- اثنیعشری، نفیسه (1397). واکاوی بسترهای اجتماعی مؤثر بر اقدامات نوگرایانۀ صنیعالملک (پدر گرافیک مطبوعاتی ایران). جامعهشناسی هنر ادبیات، 10(2)، 115-143.
- اسکارچیا، جان روبرتو (1384). هنر صفوی، زند و قاجار. ترجمۀ یعقوب آژند. تهران: مولی.
- اصلانی، حسام (1391). فنشناسی آرایههایگچی در معماری ایران دوران اسلامی. رسالۀ دکتری مرمت اشیای تاریخی و فرهنگی. دانشکدۀ مرمت. دانشگاه هنر اصفهان.
- الکساندر، ویکتوریا دی (1400). جامعهشناسی هنرها: شرحی بر اشکال زیبا و مردمپسند هنر. ترجمة اعظم راودراد. چاپ چهارم. تهران: مؤسسۀ تألیف، ترجمه و نشر آثار هنری متن.
- الئاریوس، آدام (1363). سفرنامۀ آدام الئاریوس (بخش ایران). ترجمۀ احمد بهپور. تهران: سازمان انتشاراتی و فرهنگی ابتکار.
- امیر معزی سمرقندی (قرن ششم ه.ق). دیوان کامل امیر معزی. تصحیح ناصر حیری (1362). تهران: مرزبان.
- ایروانی، محمود و خداپناهی، کریم (1385). روانشناسی احساس و ادراک. تهران: سمت.
- باستید، رژه (1374). هنر و جامعه. ترجمة غفار حسینی. تهران: توس.
- برندی، چزاره (1388). نظریههای مرمت (تئوری مرمت). ترجمۀ پیروز حناچی. تهران: دانشگاه تهران.
- بوردیو، پیر (1390). تمایز: نقد اجتماعی قضاوتهای ذوقی. ترجمۀ حسن چاوشیان. تهران: ثالث.
- پاکباز، رویین (1385). نقاشی ایران از دیرباز تا امروز. تهران: زرین و سیمین.
- پوپ، آرتور آپهام و فیلیس اکرمن (1387). سیری در هنر ایران از دوران پیش از تاریخ تا امروز. گروه مترجمان. جلد سوم. تهران: علمی و فرهنگی.
- تاورنیه، ژان باتیست (1336). سفرنامۀ تاورنیه. ترجمۀ ابوتراب نوری. تصحیح حمید شیرانی. چاپ دوم. تهران: کتابخانۀ سنایی.
- ترکاشوند، نازبانو (1388). اثر هنری و رویکرد بازتاب در جامعهشناسی هنر: مطالعة موردی: نگارۀ بهرام گور در قصر هفتگنبد (813 ق). هنرهای-تجسمی (هنرهای زیبا)، 4، 25-32.
- جباریراد، حمید (1387). کمالالملک استاد استادان در مدرسۀ صنایع مستظرفه، هنر و معماری. رشد آموزش هنر، 13، 32-41.
- جمالزاده، محمدعلی (1344). کمالالملک، مجلۀ هنر و مردم، 35، 6-19.
- جنسن، چارلز (1384). تجزیه و تحلیل آثار هنرهای تجسمی. ترجمۀ بتی آواکیان. تهران: سمت.
- حدادی، محمد و محمدی آچاچلویی، محسن (1392). بررسی اسناد تعمیرات تابلوهای کاخ گلستان، صاحبقرانیه و فرحآباد. فصلنامۀ گنجینۀ اسناد، 23(1)، 8-99.
- حمزوی، یاسر، احمدی، حسین و وطندوست، رسول (1394). بررسی تاریخی و فنی دیوارنگارههای بومپارچه در کلیساهای ایران (مطالعۀ موردی: کلیسای وانک اصفهان، کلیسای مریم اصفهان و کلیسای مریم تبریز). پژوهشهای ایرانشناسی، 5(2)، 17-32.
- حمزوی، یاسر، وطندوست، رسول، و احمدی، حسین (1395). بررسی و شناخت ماهیت دیوارنگارههای بومپارچه بهعنوان شیوهای خاص از آرایههای معماری اسلامی ایران. پژوهشهای معماری اسلامی، 4(13)، 130-148.
- حمزوی، یاسر، وطندوست، رسول و احمدی، حسین (1396). مطالعۀ دیوارنگارههایبومپارچۀ دورۀ اسلامی در ایران و منتخبی از آثار کشورهای اروپایی. پژوهش هنر، 7(13)، 43-57.
- دلاواله، پیترو (1390). سفرنامۀ پیترو دلاواله. ترجمۀ شجاعالدین شفا. چاپ پنجم. تهران: علمی و فرهنگی.
- دیویس، دنی، هفریچر، جاکوبز، روبرتز، سیمون (1388). تاریخ هنر جنسون. ترجمۀ فرزان سجودی و دیگران. تهران: فرهنگسرای میردشتی.
- ذکاء، یحیی (1382). زندگی و آثار استاد صنیعالملک: ابوالحسن غفاری (283-1229 ق). ویرایش و تدوین: سیروس پرهام، تهران: مرکز نشر دانشگاهی، سازمان میرراث فرهنگی کشور.
- ذکاء، یحیی (1342الف). ایوان تخت مرمر. مجلۀ هنر و مردم، 7، 27-35.
- ذکاء، یحیی (1342ب). میرزا ابوالحسنخان صنیعالملک غفاری: مؤسس نخستین هنرستان نقاشی در ایران. مجلۀ هنر و مردم، 11، 16-33.
- اتینگهاوزن، ریچارد، یارشاطر، احسان (1379). اوجهای درخشان هنر ایران. ترجمۀ هرمز عبدالهی و روئین پاکباز. تهران: آگاه.
- رستمی، محبوبه (1389). موزۀ پارس: عمارت کلاهفرنگی. کرج: سردبیر.
- زکی محمدحسن (1366). تاریخ صنایع ایران بعد از اسلام. ترجمۀ محمدعلی خلیلی. چاپ سوم. تهران: اقبال.
- سلیمانی، پروین و شیشهبری، طاهره (1396). شناسایی مواد دیوارنگارۀ بومپارچه با تکیهگاه کاغذی مسجد ملا اسماعیل یزد. پژوهۀ باستانسنجی، 3(1)، 65-76.
- شاردن، جان (1379). سفرنامۀ شاردن. ترجمۀ حسین عریضی. اصفهان: گلها.
- طالبیان، محمدحسن (1384). نقش مفهوم اصالت در حفاظت محوطههای میراث جهانی (تجاربی از دورانتاش برای حفاظت مبتنی بر اصالت). پایاننامۀ دورۀ دکتری. دانشگاه تهران.
- عبدیبیگ شیرازی و خواجه زینالعابدین علی (1974). دوحهالازهار. تصحیح: علی مینایی تبریزی و ابوالفضل رحیموف. مسکو: دانش.
- عرب، سمیرا (1386). نگاهی به تأثیر نقاشی اروپایی در ایران، به مناسبت نمایشگاه مروری بر نقاشی دورۀ افشاریه، زندیه و قاجاریه در فرهنگستان هنر. رشد آموزش هنر، 9، 20-27.
- عمادی، محمدرضا (1385). عوامل تأثیرپذیری دیوارنگارههای سنتی از شیوۀ اروپایی در بناهای تاریخی شهر اصفهان. مجلۀ علمی-پژوهشی دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، 2(44-45)، 165-181.
- فردوسی، حکیم ابوالقاسم (1381). شاهنامۀ فردوسی. تصحیح سعید حمیدیان. تهران: قطره.
- فلسفی، نصراله (1371). زندگانی شاهعباس اول. چاپ پنجم. تهران: انتشارات علمی.
- قاسمی سیچانی، مریم، معماریان، غلامحسین (1389). گونهشناسی خانۀ دورۀ قاجار در اصفهان. نشریۀ هویت شهر، 5(7)، 87-94.
- قاضیها، فاطمه (1391). نقاشیهای ناصرالدینشاه. بخارا، 89-90، 453-468.
- کالینسون، دایانه (1388). تجربة زیباشناختی. ترجمة فریده فرنودفر. تهران: فرهنگستان هنر.
- کریمی، علی (1342). مینیاتور ایرانی. هنر و مردم، 7، 40-42.
- کمپفر، انگلبرت (1363). سفرنامۀ کمپفر. ترجمۀ کیکاووس جهانداری. چاپ سوم. تهران: خوارزمی.
- کمرهای، محمدرضا (1389). تاریخ هنر نقاشی ایران. تهران: مشق هنر.
- گری، بازیل (1369). نقاشی ایران. ترجمۀ عربعلیشروه. تهران: عصر جدید.
- محمدی، محسن، محمدی، محمد، خواجهپور، منصور (1392). بازشناسی و حفاظت ارزشهای موجود در اثر تاریخی قبۀ سبز کرمان. مطالعات شهر ایرانی-اسلامی، 12، 79-88.
- مکینژاد، مهدی (1388). تاریخ هنر ایران در دورۀ اسلامی: تزئینات معماری. چاپ دوم. تهران: سمت.
- منشی قمی، قاضی میراحمد بن شرفالدین (1366). گلستان هنر. تصحیح احمد سهیلی خوانساری. چاپ سوم. تهران: کتابخانۀ منوچهری.
- مهدوینژاد، محمدجواد (1381). هنر اسلامی در چالش با مفاهیم معاصر و افقهای جدید. هنرهای زیبا، 12، 23-32.
- ــــــــــــــــــــ (1399). رویکردی جامعهشناختی به رسالت هنرمند متعهد، نمونۀ مطالعاتی: نقاشیهای نهضت بیداری اسلامی. جامعهشناسی هنر و ادبیات، 12(2)، 199-220.
- نرسیسیانس، امیلیا (1390). تأثیر تجارت بر توسعۀ هنر نقاشی جلفای اصفهان در عصر صفوی. جامعهشناسی هنر و ادبیات، 3(2)، 55-73.
- نوروزی، نسترن (1396). خوانش جامعهشناختی مضامین کاشیهای تکیۀ معاونالملک. جامعهشناسی هنر و ادبیات، 9(2)، 213-252.
- وطندوست، رسول، فرهنگ، مظفر، شایگانفر، نادر، طباطبایی، زهره (1393). مقایسۀ رویکردهای حفاظت و نسبت آنها با خوانش و درک اثر هنری. مرمت و معماری ایران، 4(7)، 29-40.
- ویور، مارتین. ای. (1356). بررسی مقدماتی دربارۀ مسائل حفاظتی پنج بنای تاریخی ایران (بقعۀ شیخ صفی اردبیلی، مسجد جامع قروه، مسجد وکیل شیراز، مسجد خان شیراز، مسجد نو شیراز). ترجمۀ کرامتاله افسر. تهران: سازمان حفاظت آثار باستانی ایران.
- هوسپیان، شاهن (1386). معماری کلیساهای اصفهان. فصلنامۀ فرهنگی پیمان، 10(40).
- یگانه، سیروس، سیدین، سید محمدرضا (1391). بررسی نظریههای معاصر جامعهشناسی دربارۀ ذوق هنری و لایهبندی اجتماعی و سنجش مصرف موسیقی دانشجویان دانشگاههای تهران. نامۀ هنرهای نمایشی و موسیقی، 5، 113-127.
- یوسفی، رسول، زارع خلیلی، فتحالله (1397). عوامل اجتماعی مؤثر بر ادراک زیباییشناختی هنر (مطالعۀ موردی: دو دانشکدۀ دانشگاه شیراز در سال 1397). جامعهشناسی هنر و ادبیات، 10(2)، 143-171.
- Blair, S. S. (1987). The Epigraphic Program f the Tomb of Uljaytu at Sultaniyya: Meaning in Mongol Architecture. Islamic Art, 2, 43-96.
- Boston public library (2014). The Sargent Murals at the Boston Public Library(History, Interpretation, Restoration), http://sargentmurals.bpl.org/site/index.html, 30/10/2014
- Brandi, C. (2005). Theory of Restoration. Giuseppe Basile, Rom: Institute Centrale Pre IL Restauro.
- Carswell, J. (1968). New Julfa The Armenian Churches and Other Buildings. Clarendon Pres Oxford.
- Eikema Hommes, M. V., & Speleers, L. (2011). Nine Muses in the Oranjezaal: the painting methods of Caesar van Everdingen and Jan Lievens confronted. Studying old master Paintings Technology and Practice, Archetype Publication Ltd in association with the national Gallery, London, pp. 157-164.
- Fort, R., Alvarez, B., Lopez, M., & Mingarro, F. (2004). The efficiency of urban remodeling in reducing the effects of atmospheric Poiiution on monuments. Air Pollution and Cultural Heritage, London: Taylor & Francis Group.
- Frame, K., & Lees, S. J. (2007). Mural paintings within the Historic Royal Palaces: our approach to their continuous care. All Manner of Murals: The History, Techniques and Conservation of Secular Wall Paintings, Archetype Publications, English Heritage, the Institute of Conservation, London. PP: 69-78.
- Froysaker, T., Liu, M., & Ford, T. (2011). Backing Munch - past and present attachments of Edvard Munch's monumental Aula paintings to rigid supports. In: Zeitschrift für Kunsttechnologie und Konservierung, 2, 257-272.
- Gans, H. J. (1999). Popular culture and high culture. Basic books, New York.
- Gombrich, E. H (1971). The Story of Art. New York: Phaidon Publishers INC.
- Hartt, F. (1989). Art: A History of painting sculpture architecture (3rd). NewYork, published by Harry N. Abrams, Incorporated.
- ICOMOS (2003). Principles for the preservation and conservation/restoration of wall paintings, 5th and final draft for adoption at the ICOMOS General Assembly, Victoria Falls.
- Ilchman, F. (2014). Jacopo Tintoretto in Process: The Making of a Venetian Master, 1540-1560. the Graduate School of Arts and Sciences, Columbia University.
- Irvine, M. (2011). The Work on the Street: Street Art and Visual Culture. Chapter in The Handbook of Visual Culture, ed. Barry Sandy well and Ian Heywood. London and New York: Berg.
- McKay, M. J. (2002). National Soul: Canadian Mural Painting 1860s-1930s. Canada: McGill-Queen's Press – MQUP.
- Mengshoel, K., Liu, M., & Froysaker, T. (2012). Shocking a mock-up: recreating the damages and historical treatments found in Edvard Munch`s monumental Aula painting to test materials and procedure for marouflaging a marouflage. In artists footsteps: the reconstruction of pigments and paintings: studies in honour of Renate Wouldhuysen-Keller, Archetype Publications Ltd, London: pp 129-140.
- Niell, P. (2014). Neoclassical architecture in Spanish colonial America: a negotiated modernity. History Compass, 12(3), 252-262.
- Safavi, H. (2013). A Hermeneutic Approach to the Tomb Tower of Sheikh Safi al-Din Ardabili’s Shrine Ensemble and Khānqāh. Journal of Transcendent Philosophy, Editor Seyed G. Safavi SOAS, University of London, London Academy of Iranian Studies, UK, pp. 7- 32.
- Teri, H., Kate, O., & Gianfranco, P. (1997). Puvis de Chavanness allegorical murals in the Boston public library: history, technique and conservation.
- Veliz, Z. (1998). The Restoration of Painting in the Spanish Royal Collections, 1734-1820. Studies in the Painting Restoration, Proceedings of a symposium held in London, 1996, London: Archetype Publications Ltd, P: 43-62.
- Vidmar, P. (2012). I Turchi Al Solito Crudeli: Images of Paolo Erizzo and the Venetian Heroines Anna Erizzo and Belisandra Maraviglia in Historiagraphy and the Visual Arts. Annales, Ser, Hist, Social, 22(2), 367-384.
- Wolohojian, S., & Ahinci, A. (2003). A Private Passion: 19th century Paintings and Drawings from the Grenville L. Winthop Collection, Harvard University. New York: Metropolitan Museum of Art.
|