تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,504 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,122,893 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,231,085 |
میدان قالی دستبافت بر اساس نظریه کُنش(پراتیک) پی یر بوردیو | ||
جامعه شناسی هنر و ادبیات | ||
مقاله 1، دوره 13، شماره 2، اسفند 1400، صفحه 9-38 اصل مقاله (663.62 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsal.2022.284151.665999 | ||
نویسنده | ||
محمد افروغ* | ||
عضو هیات علمی دانشگاه اراک | ||
چکیده | ||
قالی دستبافت ایران بهعنوان هنر بومی و ملی و متن فرهنگی جامعه، امروزه با مشکلات و چالشهای متعددی مواجه است. تبیین دلایل این مشکلات یا بخشی از آنها، علیرغم حضور این محصول فرهنگی در زندگی اجتماعی، کمتر از منظر جامعهشناسی بررسی شدهاست. نظریه عمل بوردیو یکی از مهمترین نظریات در حوزه جامعهشناسی هنر است که امکان تحلیل حوزههای مختلف هنری را فراهم آورده است. واکاوی و تلاش برای صورتبندی میدان قالی مطابق با این نظریه، موضوع این پژوهش است. از آنجایی که قالی دستبافت شامل میدانهای متعدد است، بنابراین در این پژوهش سه میدان بازار(تولیدکنندگان و صادرکنندگان عمده)، طراحان و بافندگان، که بیش از سایر میدانها در قاب این نظریه و منظومه بوردیو نزدیک است، مورد مطالعه، بررسی و تحلیل قرارگرفته است. از این رهگذر، هنر قالیبافی و قالی دستبافت مطابق با مبانی نظریه کنش بررسی و تحلیل میشود. برخی از یافته-های پژوهش چنین است : از میان میدانهای قالی، میدان بازار از دایره وسیعتر برخوردار بوده و به بینش و نظر بوردیو در ارتباط با میدان و کنشگران و تلاش برای کسب قدرت و سرمایه نزدیکتر است. کنشگران این میدان ضمن تعلق داشتن به طبقه مرفه و برخوردار از انواع سرمایهها، در تلاش و رقابت و اعمال قدرت و خشونت نمادین با یکدیگر برای کسب سرمایه و منابع بیشتر هستند. کنشگران طراح و بافنده در زُمره طبقات میانی و فرودست و محروم از سرمایهها و دیگر منابع هستند. در میدان طراحان و بافندگان ضمن تلاش بازیگران برای کسب سود، رقابت و قدرت نمادین شکل نمیگیرد. از این رو که | ||
کلیدواژهها | ||
بازار؛ بافنده؛ جامعه شناسی؛ طراح؛ قالی؛ نظریۀ عمل؛ هنر | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 452 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 426 |