تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,516,432 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,777,533 |
تاثیرگذاری نظریهی بازی درونی موسیقی بر مهارتهای ذهنی در اجرا مطالعه موردی :دانشجویان سال آخر کارشناسی رشتهی نوازندگی موسیقی جهانی در دانشگاه تهران | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
دوره 27، شماره 2، تیر 1401، صفحه 27-35 اصل مقاله (496.18 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2022.340807.615658 | ||
نویسندگان | ||
یاسمن کیمیاوی* 1؛ اویتا آراکلیان2 | ||
1عضو هیأت علمی گروه موسیقی، دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی، دانشکدگان هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
2کارشناس موسیقی، گروه موسیقی، دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی، دانشکدگان هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
یکی از مهمترین دغدغههای نوازندگان در جهان، کنترل اضطراب اجرا و عدم افت مهارت نوازندگی در صحنه به دلیل وجود فشارهای ذهنی و مداخلهی درونی است. روشهای درمانی مختلفی برای درمان و کنترل اضطراب اجرا تا به حال شناخته و مورد مطالعه قرار گرفتهاند. در ایران اما به ندرت به این مسئله پرداخته شده است و جای خالی تحقیقی میدانی و کاربردی در جامعه آماری موسیقی ایران دیده میشود. هدف از این پژوهش میدانی با رویکرد تـحلیلی-کاربردی، این است که با مطالعه، آنالیز و آزمایش یکی از نظریههای شناخت و کنترل اضطراب اجرا به نام «بازی درونی موسیقی» و همچنین با جمعآوری داده از آن با شرکت ده دانشجوی سال آخر مقطع کارشناسی، میزان تاثیرگذاری مهارتهای ذهنی در کنترل مداخلهی درونی و اضطراب اجرا و دستیابی به اجرای موفق مورد مطالعه قرار گیرد. این تحقیق به دلیل ابراز نگرانی دانشجویان از اجرای عملی پایاننامهی خود در دوران همهگیری کرونا و عدم امکان اجرای زنده به مدت یک سال و نیم صورت گرفت. مطالعهی بینارشتهای و میدانی پیش رو نشان میدهد که استفاده از مهارتهای ذهنی تاثیر بهسزایی در افزایش تواناییهای فیزیکی و بهبود کیفیت اجرایی نوازندگان، کاهش پیشآمد ترس و اضطراب از اجرا و همچنین تسلط بیشتر در کنترل استرس دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
اضطراب اجرا؛ بازی درونی موسیقی؛ مهارتهای ذهنی؛ مداخلهی درونی | ||
مراجع | ||
Allan, Diana (2016), Mental Skills Training For Musicians, International Journal of Music And Performing Arts, American Research Institute for Policy Development Brooks, Alison Wood (2013), Get Excited: Reappraising Pre-Performance Anxiety as Excitement, American Psychological Association Clark, Terry (2011), Evaluation of a Mental Skills Training Program for Musicians, Journal of applied sport psychology Cornett, Vanessa (2019), The Mindful Musician, Oxford University Press Green, B. , & Gallwey, W. T (2015), The inner Game of Music, overcome obstacles, improve concentration and reduce nervousness to reach a new level of musical performance, Pan books Kenny, Dianna T.(2004), Treatment Approaches for Music Performance Anxiety: What Works?, Australian Centre for Applied Research in Music Performance, Music Forum, The University of Sydney, New South Wales Osborne, M. S., Greene D. J., & Immel D. t. (2014), Managing performance anxiety and improving mental skills in conservatoire students through performance psychology training: a pilot study, Psychology of Well-Being: Theory, Research and Practice 2014, 4:18 http://www.psywb.com/content/4/1/18 Parncutt, R., & McPherson, G. (2002), The Science and Psychology of Music Performance, Oxford University Press | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 468 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 365 |