تعداد نشریات | 209 |
تعداد شمارهها | 5,469 |
تعداد مقالات | 60,183 |
تعداد مشاهده مقاله | 98,851,960 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 78,853,588 |
سازوکارهای بینالمللی احراز مسئولیت دولتها در قبال اعمال تبعیض جنسیتی در آموزش | ||
فصلنامه مطالعات حقوق عمومی دانشگاه تهران | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 دی 1401 اصل مقاله (485.65 K) | ||
نوع مقاله: علمی-پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jplsq.2020.294616.2277 | ||
نویسندگان | ||
مریم سید حاتمی![]() ![]() | ||
1دانشآموخته دوره دکتری حقوق بینالملل عمومی، گروه حقوق عمومی و بینالملل، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
2استاد دانشکدة حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
دولتها در اسناد متعدد بین المللی و منطقهای حقوق بشر، متعهد به احترام، حمایت و تحقق حق آموزش به طور برابر و بدون اعمال هرگونه تبعیض شده اند. تبعیض مبتنی بر جنسیت یکی از آن موارد است که به محرومیت از حق آموزش برابر برای دختران و زنان منجر میشود. این حق به طور مستقیم و غیرمستقیم در اسناد مذکور مورد عنایت قرارگرفته است و از دولتها خواسته شده است که حق آموزش برابر را برای همه افراد فراهم کنند. سؤال اساسی این مقاله، پیرامون راهکارهای مطالبه حق آموزش برابر در صورت نقض آن توسط دولتهای متعهد درتحقق آن میباشد. بر مبنای پژوهش که با استفاده و استناد به اسناد بین المللی و منطقه ای انجام شده است. قربانیان تبعیض جنسیتی میتوانند با توسل به سازوکارهای حقوقی قضایی، شبه قضایی و غیرقضایی مندرج در اسناد فوق حق خود را از دولتهای متعهد مطالبه کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
برابری جنسیتی؛ تبعیض جنسیتی؛ حق بر آموزش؛ مسئولیت دولتها | ||
عنوان مقاله [English] | ||
International mechanisms for clarify the responsibility of states to gender discrimination in education | ||
نویسندگان [English] | ||
Maryam Seyed Hatami1؛ Nasrin Mosaffa2 | ||
1Ph.D. in International Law, Department of Public & International Law, College of Law and Political Science, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran | ||
2Prof, Department of Public and International Law, Faculty of Law and Political Science, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
According to international documents, states are committed to realizing the right of education on an equal basis and without any discrimination, including discrimination that results in deprivation of the right to equal education. The prohibition of gender discrimination has been directly and indirectly addressed in regional and international documents and conventions, and states have been called upon to provide equal access to education for all human beings. This study look for answer the question, if a state violates its commitment to gender equality in education, what measures can be taken for right violated? In response to the above question, it was clarified using regional and international documents and conventions that victims of gender discrimination can apply to legal, judicial, quasi-judicial and treaty mechanisms at the regional and international level and exercise their right to states is committed to demand. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Gender equality, gender discrimination, right to education, State Responsibility | ||
مراجع | ||
الف) کتابها
ب) مقالات
C( Documents
D( Websites
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 81 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 18 |