![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,695,881 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,925,379 |
مدل ارزیابی پاسخگویی خدمات کتابخانههای دانشگاهی ایران | ||
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی | ||
دوره 55، شماره 3، مهر 1400، صفحه 72-92 اصل مقاله (1.89 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jlib.2022.331597.1570 | ||
نویسندگان | ||
فرهاد یوسفی مقدم1؛ نادر نقشینه* 2؛ میترا دیلمقانی3؛ مهشید التماسی4 | ||
1دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی. دانشگاه تهران. پردیس بین المللی کیش | ||
2دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی. دانشکده مدیریت. دانشگاه تهران | ||
3استادیار دانشگاه صنعتی مالک اشتر | ||
4استادیارگروه علم اطلاعات و دانش شناسی ، دانشکده مدیریت ، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
هدف : هدف از پژوهش حاضر " طراحی مدل ارزیابی پاسخگویی خدمات کتابخانههای دانشگاهی ایران " است. روش شناسی : در این پژوهش با استفاده از روش کیفی به تدوین مدل ارزیابی پاسخگویی خدمات کتابخانه ای در کتابخانههای دانشگاهی کشور پرداخته شد. جامعه مورد مطالعه شامل 15 نفر ازمدیران کتابخانههای دانشگاهی و خبرگان کتابداری است که به روش گلوله برفی انتخاب شده اند. جهت جمعآوری دادهها در این پژوهش از مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شده است. یافته ها : با توجه به وزن بدست آمده در مراحل کدگذاری، شاخصهای رضایت کاربران، سواد اطلاعاتی کارکنان، استفاده از نوآوریهای خدماتی، کاربرد فناوری، ارائه خدمات به عنوان فرایند زیر بنایی، دسترسی به اطلاعات، برگزاری دوره های آموزشی در راستای اهداف و سنجش مداوم و منظم کیفیت خدمات توانستند بیشترین وزن را به خود اختصاص دهند. در راستای طراحی مدل مربوطه 9 مؤلفه شناسایی شدند که 1- رهبری2- خط مشی3- نتایج کارکنان 4- نتایج کاربران 5- کارکنان 6- فرایندها 7- نتایج جامعه 8-نتایج کلیدی عملکرد و 9- شراکت و منابع میباشند. نتیجه گیری : با توجه به مدل طراحی شده به نظر میرسد مؤلفههای رهبری، خط مشی و استراتژی و همچنین فرایندها بر کارکنان و شراکت و منابع تأثیر خواهد داشت و از این طریق بر نتایج کارکنان و کاربران تأثیرگذار می باشند. نتایج مدل همچنین نشان میدهد نتایج کارکنان و کاربران بر نتایج جامعه و در نهایت بر نتایج کلیدی عملکرد تأثیرگذار است.این مدل برای مقایسه کیفیت پاسخگویی خدمات یک کتابخانه با دیگر کتابخانه های دانشگاهی مفید است. | ||
کلیدواژهها | ||
پاسخگویی؛ خدمات؛ ارزیابی؛ کتابخانه های دانشگاهی. ایران | ||
مراجع | ||
اباذری، زهرا؛ میرحسینی، زهره؛ بختیاری، عبدالحسین، و محمدیمطلق، اکبر (1395). بررسی کیفیت خدمات کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی قم از دیدگاه دانشجویان و اعضای هیأت علمی براساس مدل لیبکوال. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، 10(10)، ۷۸-85
حسنزاده، محمد، و نجفقلی نژاد، اعظم(1387). سنجش و ارزیابی کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی: نظریهها، روشها و ابزارها. تهران: کتابدار
زرقانی، مریم؛ پژوهشگر، نیلوفر؛ علیبیک، محمدرضا؛ صادقی، طاهره؛ محبی، سمیه، و کوثری، رعنا (1396). بررسی خدمات ارائه شــده در وبسایت کتابخانههای مرکزی دانشــگاههای علوم پزشکی کشور، مجله دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دوره 11، شماره 2، صفحات 141-124.
زنجیرچی، سید محمود؛ صیادی تورانلو، حسین، و منصوری، حسین (1388). ترسیم نقشه فازی عناصر کیفی، رویکردی جدید در تبیین مسیر تعالی کیفیت خدمات کتابخانه. کتابداری و اطلاعرسانی 12 (شماره2) (پیاپی 46)), 187-216.
عظیمیوزیری، افروز؛ فامیلروحانی، علیاکبر، و مرادی، محمود (1394). تحلیل شکاف کیفیت خدمات در کتابخانههای دانشگاه رازی. دانش شناسی، 8 (30): 73-86.
نوروزی، یعقوب؛ عباسی، فاطمه، و حیدرنیا، زهرا (1397). تاملی بر مدلهای ارزیابی کتابخانهای: با تاکید بر خدمات. علوم و فنون مدیریت اطلاعات، 4(4)، 3-30.
وکیلیمفرد، حسین؛ همت، مرتضی؛ کشتکار، زهرا، و یوسفی، احمد (1394). ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی همدان با استفاده از مدل مدیریت کیفیت بنیاد اروپایی(EFQM) . فصلنامه مدیریت سلامت، ۱۸ (۶۲)، ۵۲-۶۳.
References
Abagai T. (1993). The use of library in a non-residential college: A case study of Kaduna State colledge of education. Forum Academia: Multidisciplinary J. Edu., 1(1), 104.
Becker, D., Hartle, H., & Mhlauli, G. (2017). Assessment of use and quality of library services, accessibility and facilities by students at Cape Peninsula University of Technology. South African Journal of Libraries and Information Science, 83(1), 11-25.
Halim, F. (2019, October). Usability evaluation for digital library: A case study of library websites, Mikroskil. In 2019 Fourth International Conference on Informatics and Computing (ICIC) (pp. 1-6). IEEE
Ijiekhuamhen, O. P., Aghojare, B., & Ferdinand, O. A. (2015). Assess users’ satisfaction on academic library performance: a study. International journal of academic research and reflection, 3(5), 67-77.
Sriram, B., & Rajev, M. K. G. (2014). Impact of academic library services on user satisfaction: Case study of Sur University College, Sultanate of Oman. DESIDOC Journal of Library & Information Technology, 34(2).140-146.
Stvilia, B. & Gibradze, L. (2017). Examining undergraduate students' priorities for academic library services and social media communication. The Journal of Academic Librarianship, 43(3), 257-262.
Sukmak, P., & Utakrit, N. (2019, September). Evaluation on Academic Libraries’ Websites of the Autonomous State Universities: The Minimum Level of Success and Failure Criteria. In International Conference on Interactive Collaborative Learning (pp. 379-390). Springer, Cham.
Wu, C. M., Hsieh, C. L., & Chang, K. L. (2013). A model for assessing the service quality of university library websites. Mathematical Problems in Engineering.
Zhou, L., Han, Y. & Li, P. (2018). Home Away from Home: Extending Library Services for International Students in China's Universities. The Journal of Academic Librarianship, 44(1), 52-59. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,023 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 290 |