تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,495,642 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,757,341 |
اعتبار یابی و رواسازی مقیاس هویت نویسنده | ||
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی | ||
دوره 55، شماره 3، مهر 1400، صفحه 56-71 اصل مقاله (1.41 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jlib.2022.305606.1504 | ||
نویسندگان | ||
علی رضایی شریف* 1؛ حسین تقوی1؛ رامین غریب زاده2؛ اسماعیل افقهی3 | ||
1دانشیار گروه مشاوره، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل | ||
2دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی | ||
3استادیار پژوهشگاه فرهنگ ارتباطات و هنر | ||
چکیده | ||
هدف: تقید به اخلاقیات علمی با یادگیری و درونی سازی نرمها، ارزشها و اصول نویسندگی ممکن است. مقولهای که میتوان آن را تحت عنوان هویتیابی نویسندگان مطرح کرد. چئونگ و همکاران با ادراک نیاز به تبیین و سنجش این مقوله، ابزاری را توسعه داده اند. پژوهش حاضر با هدف رواسازی و اعتباریابی ابزار مذکور با عنوان مقیاس هویت نویسنده انجام پذیرفت. روش: طرح استفاده شده از نوع همبستگی بود که در آن روش ماتریس کوواریانس با هدف تحلیل عاملی تاییدی به کارگرفته شد. جامعه آماری موردمطالعه شامل کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه محقق اردبیلی در سال تحصیلی 98-1397 بود که تعداد 384 نفر به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. یافته ها: نتایج حاصل از آزمون مدل مؤید هویت نویسندگی و برازش مدل با دادهها بود و مدل هویت نویسندگی از طریق آیتمهای 17 گانه که نماینده ابعاد سهگانه هستند، تبیین میشود که از بین آنها 8 آیتم مربوط به بعد اعتماد نویسنده، 5 آیتم مربوط به بعد ارزش قائل شدن برای نوشتن و 4 آیتم مربوط به بعد معرفی خود بهعنوان نویسنده است. پایایی مقیاس هویت نویسنده بر اساس آلفای کرونباخ 86/0 و با استفاده از روش دو نیمه کردن، 75/0به دست آمد. با توجه به نتایج بهدستآمده میتوان گفت که پرسشنامه هویت نویسنده ابزاری قابل اعتماد و روا برای اندازهگیری هویت نویسندگان و پژوهشگران دانشگاهی است. اصالت: این مطالعه نخستین مطالعه در خصوص بررسی خصوصیات فنی مقیاسی است که می تواند ادراک و نگرش های دانشجویان و پژوهشگران دانشگاهی در مورد هویت نویسندگی را اندازه گیری کند. | ||
کلیدواژهها | ||
هویت نویسنده؛ اعتبارسنجی؛ روایی؛ پایایی؛ نگارش دانشگاهی | ||
مراجع | ||
References
Ballantine, J., Guo, X., & Larres, P. (2015). Psychometric evaluation of the Student Authorship Questionnaire: a confirmatory factor analysis approach. Studies in Higher Education, 40(4), 596-609.
Canadian Association for Graduate Studies (2008). Report, Professional Skills Development for Graduate Students. Retrieved August 20, 2020, from http://www.cags.ca/documents/publications
Carnegie Foundation, Carnegie Project on the Education Doctorate (2010). Working principles for the professional practice doctorate in education. College Park, MD.
Cheung, K. Y. F., Stupple, E. J. N., & Elander, J. (2017). Development and validation of the Student Attitudes and Beliefs about Authorship Scale: a psychometrically robust measure of authorial identity. Studies in Higher Education, 42(1), 97-114.
Deora, H. (2020). Authorship for early scientific researchers: ethics and responsibility. World Neurosurgery, 134, 510-511.
Gladwin, T. E. (2018). Educating students and future researchers about academic misconduct and questionable collaboration practices. International Journal for Educational Integrity, 14(1), 1-7.
Hyland, F. (2018).Dealing with plagiarism when giving feedback. ELT Journal, 55(4), 375–381.
Inci, O. (2015). Scientific Publication Ethics. Turkish Librarianship, 29 (2), 282-295.
Jamshidi, S., Rezaei, S., Hassanzadeh, M., Dehqan, M. (2019). Development and Validation of an Authorial Identity Model and Questionnaire: A factor analytic approach. Issues in Language Teaching, 8(2), 243-273.
Khezr, P., & Mohan, V. (2022). The vexing but persistent problem of authorship misconduct in research. Research Policy, 51(3), 104466. https://doi.org/10.1016/j.respol.2021.104466
Kinder, J., & Elander, J. (2012). Dyslexia, authorial identity, and approaches to learning and writing: A mixed methods study. British Journal of Educational Psychology, 82(2), 289-307.
Pellegrino, J. W. and Hilton, M. L. (2012). Education for life and work: Developing transferable knowledge and skills in the 21st century. Washington D.C.: National Academies Press.
Pittam, G., Elander, J., Lusher, J., Fox, P., & Payne, N. (2009). Student beliefs and attitudes about authorial identity in academic writing. Studies in Higher Education, 34(2), 153-170.
Shewan, L. G., & Coats, A. J. (2010). Ethics in the authorship and publishing of scientific articles. International Journal of Cardiology, 144(1), 1-2.
Sohrabi, B., Gholipour, A., & Mohammadesmaeili, N. (2011). Effects of personality and information technology on plagiarism: An Iranian perspective. Ethics & Behavior, 21(5), 367–379.
Stubbings, R., & Brine, A. (2003). Reviewing electronic information literacy training packages. Innovation in Teaching and Learning in Information and Computer Sciences, 2(1), 1-8.
Zamani, B. E., Azimi, A. S., & Soleimani, N. (2012). Differences in students’ viewpoints about effective factors on plagiarism according to their gender and academic disciplines. Ethics in Science & Technology, 7(3), 1–12. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 483 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 419 |