تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,502 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,118,756 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,224,839 |
جدال یأس و امید در ویرانشهر "نیما یوشیج" و "بدرشاکر السیاب" با تکیه بر دو سروده «سوی شهر خاموش» و «مدینة بلا مطر» | ||
پژوهش ادبیات معاصر جهان | ||
دوره 27، شماره 1، مرداد 1401، صفحه 148-173 اصل مقاله (717.07 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jor.2021.311431.2061 | ||
نویسنده | ||
مصطفی جوانرودی* | ||
استادیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
ویرانشهر، جامعهای خیالی است که در آن هرج و مرج به نهایت خود رسیده و امید چندانی به بهبودی آن نیست. نیمایوشیج و بدرشاکر السیاب دو شاعر پرآوازهی معاصر فارسی و عربی، در پی اعتراض به اوضاع نابسامان جامعه و تلاش در بهبود امور، ویرانشهری را در قصائد خود با نام «سوی شهر خاموش» و «مدینة بلامطر» ترسیم میکنند. این جستار با بررسی جلوههای یأس و امید در کلام دو شاعر به روش توصیفی تحلیلی در پی پاسخ به پرسش ذیل است: عوامل اصلی پیدایش فضای ویرانشهر در کلام دو شاعر چیست و در جدال یأس و امید، پیروزی نهایی با کیست؟ نگارنده بر این باور است که هر دو شاعر با به تصویر کشیدن فضای جامعه و نشان دادن عوامل اصلی پیدایش ویرانشهر که همانا ظلم و فساد حاکمان و سکوت و سرخوردگی مردم جامعه است سعی در اصلاح و بیداری ملت داشتهاند. در جدال یأس و امید، پیروزی نهایی با امید است و هر دو شاعر چشم انتظار تغییر و انقلابی عظیم در جامعه هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
نیمایوشیج؛ سوی شهر خاموش؛ ویران شهر؛ بدرشاکر السیاب؛ مدینة بلامطر | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
References
Breman, Brian. William Carlos Williams and the Diagnostics of Culture. Oxford University Press, 1993.
Burke, Edmund. A Philosophical Enquiry into the Origin of our Ideas of the Sublime and Beautiful. Edited by Adam Phillips. Oxford University Press, 1990.
Cassirer, Ernst. Language and Myth. Translated by Susanne K. Langer. Dover Publications, 1946.
Callan, Ron. William Carlos Williams and Transcendentalism: Fitting the Crab in a Box. Palgrave Macmillan, 1992.
Doyle, Charles. William Carlos Williams and the American Poem. The Macmillan Press LTD, 1982.
Duffey, Bernard I. Poetry in America: Expression and its Values in the Times of Bryant, Whitman and Pound. Duke University Press, 1978.
Eco, Umberto. History of Beauty. Translated by Alastair McEwan, Secker and Warburg, 2004.
Guimond, James. The Art of William Carlos Williams: A Discovery and Possession of America. University of Illinois Press, 1968.
Hatlen, Burton. “From the Transcendental to the Immanent Sublime: The Poetry of Williams Carlos Williams, 1913–1917.” Paideuma, vol. 32, no. 1/3 (2003): 123-155, JSTOR, www.jstor.org/stable/24726890. Accessed 9 June 2021.
Jarrell, Randall. “Fifty Years of American Poetry.” No Other Book: Selected Essays. Harper Collins, 1999.
Kant, Immanuel. Critique of Judgment. Translated by James Creed Meredith, edited by Nicholas Walker. Oxford University Press, 2007.
Karimi, Fatemeh, and Mohammad Taheri. “A Comparative Study of Utopian Thoughts in the Poems of Nima Yooshij and Walt Whitman.” Research in Contemporary World Literature [Pazhuhesh-e Zabanha-ye Khareji], vol. 25, no. 2 (1399/2020): 514-539.
Libby, Anthony. Mythologies of Nothing: Mystical Death in American Poetry, 1940-1970. University of Illinois Press, 1984.
McGuinness, Patrick. “Imagism.” A Companion to Modernist Literature and Culture. Edited by David Bradshaw and Kevin J. H. Detmar. Blackwell Publishing, 2006, 183-188.
Mooney, Edward F. “Meditations on Death and the Sublime: Henry Bugbee’s in Demonstration of the Spirit.” Journal for Cultural and Religious Theory, vol. 10, no. 1 (2009): 42-62.
Munk, Linda. The Trivial Sublime: Theology and American Poetics. Palgrave Macmillan, 1992.
Nash, Ralph. “The Use of Prose in Paterson.” Perspective, vol. 6, no. 4 (Autumn-Winter 1953): 191-199.
Perkins, David. A History of Modern Poetry: From the 1890s to the High Modernist Mode. Harvard University Press, 1976.
Ramin, Zohreh, and Mohammad Javad Bakhtiari. “Barrasi-e Tatbighi-e Mazamin-e Moshtarak-e Romantic dar Hasht Ketab-e Sohrab Sepehri va Gozide-ye Ashaar-e William Wordsworth” [“A Comparative Study of Common Romantic Concepts in ‘Hasht Ketab’ by Sohrab Sepehri and Selected Poems by William Wordsworth”]. Research in Contemporary World Literature [Pazhuhesh-e Zabanha-ye Khareji], vol. 17, no. 3 (1397): 37-54.
Royaei, Talayeh. “Bootigha-ye Tasavir va Ashya dar Gofteman-e Surrealisti” [“Poetic in Images and Things (Poem of Images and Objects)”]. Research in Contemporary World Literature [Pazhuhesh-e Zabanha-ye Khareji], vol. 15, no. 58 (1389): 103-122.
Shaw, Philip. The Sublime. Routledge, 2006.
Tabbi, Joseph. Postmodern Sublime: Technology and American Writing from Mailer to Cyberpunk. Cornell University Press, 1996.
Wawrzinek, Jennifer. Ambiguous Subjects Dissolution and Metamorphosis in the Postmodern Sublime. Rodopi, 2008.
Weaver, Mike. William Carlos Williams: The American Background. Cambridge University Press, 1971.
Williams, William Carlos. Autobiography. New Directions, 1967.
---. Paterson. Ed. Christopher MacGowan. New Directions, 1992.
---. Selected Essays. Random House, 1954.
---. The Collected Earlier Poems of William Carlos Williams. New Directions, 1951.
---. The Collected Poems of William Carlos Williams: Volume I, 1909-1939. Edited by A. Walton Litz and Christopher MacGowan. New Directions, 1991.
---. The Collected Poems of William Carlos Williams: Volume II, 1939-1962. Edited by Christopher MacGowan. New Directions, 1988.
Wordsworth, William, and Samuel Taylor Coleridge. preface. Lyrical Ballads: With Pastoral and Other Poems, in Two Volumes, vol. 1, T.N. Longman and O. Rees, 1802, digitized in 2007. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 481 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 371 |