تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,521,035 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,780,602 |
ارائه الگوی انتشار مقالات ویدیویی در نشریات علمی - پژوهشی ایران | ||
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی | ||
مقاله 2، دوره 55، شماره 1، فروردین 1400، صفحه 54-31 اصل مقاله (2.15 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jlib.2022.337318.1586 | ||
نویسندگان | ||
مهناز ریزان1؛ مهدی علپور حافظی* 2؛ علی اکبر فامیل روحانی3 | ||
1گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه آزاد واحد همدان / ایران | ||
2دانشگاه علامه طباطبایی | ||
3هیات علمی دانشگاه آزاد همدان | ||
چکیده | ||
هدف: ارائه الگوی مفهومی انتشار مقالات ویدیویی در نشریات علمی – پژوهشی ایران و دستیابی به زیرساختهای فنی و قانونی برای پیاده سازی آن می باشد. روش شناسی: این پژوهش از نظر هدف کاربردی است . از نظر نحوة گردآوری دادهها غیرآزمایشی و با رویکرد کمی است که به روش فن دلفی انجام شده است . ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامة محقق ساخته می باشد. به همین منطور پنل دلفی متشکل از15 متخصص الگوی اولیه با 132 مولفه را در سه دور بررسی کردند و سرانجام الگوی نهایی با 81 مولفه برای انتشار مقاله ویدیویی در نشریات علمی – پژوهشی ارائه شد. ارائهی الگو به روش معادلات ساختاری و مدلسازی PLS-SEM و اعتباریابی مدل نهائی با بررسی شاخصهای روایی افتراقی، پایایی و روایی همگرایی سازههای انعکاسی و بررسی معیارهای برازش مدل انجام شد. یافته ها : با توجه به یافته های پژوهش مقدار t بدست آمده برای ضریب تاثیر متغیرهای مدل نهایی نشان میدهد رابطه بین متغیرهای وابسته و متغیرهای مستقل پژوهش مثبت و معنی دار می باشد. استلزامات انتشار مقاله ویدیویی دارای بیشترین ضریب تاثیر بر انتشار مقالههای ویدیویی در نشریههای علمی- پژوهشی ایران را با مقدار 0.436 داراست . ب با توجه به مقدار بدست آمده برای شاخص ضریب افزونگی با مقدار 0.171 برای متغیر انتشار مقالههای ویدیویی در نشریههای علمی - پژوهشی ایران می توان نتیجه گرفت که توانایی مدل در پیش بینی انتشار مقالههای ویدیویی بیش از حد متوسط می باشد. همچنین مدل بدست آمده از این پژوهش بامقدار 0.281 از نیکویی برازش قوی برخوردار است. | ||
کلیدواژهها | ||
مقالههای ویدیویی؛ نشریههای علمی &ndash؛ پژوهشی؛ نشریههای الکترونیکی؛ الگوی مفهومی | ||
مراجع | ||
آشوری، داریوش (1396). هنر تدوین فیلم. تألیف داریوش عاشوری؛ ویراستار مریم صناعت. تهران: نشر مبلغان.
آقایوسفی، علیرضا و دیگران (1386). روانشناسی عمومی. تهران، انتشارات دانشگاه پیام نور.
اکرمیخواه، محمدجعفر (1399). نکات مهم در تولید محتوای ویدئویی. شیراز: انتشارات منگان.
پورمحیآبادی، محمدجواد (1398). مفاهیم پایه فناوری اطلاعات. تهران: مرز دانش.
حبیبی، مریم (1391). تأثیر ویدئو بر آموزش مجازی. دانشگاه گیلان. پایان نامه کارشناسی ارشد
داوری، علی و رضازاده، آرش (1392). مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزار PLS . تهران: جهاد دانشگاهی.
سلطانمحمدی، افسانه (1394). بررسی عوامل زیرساخت نشر الکترونیکی ایران. پایان نامه کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی.
شهریاری، حمید (1386). حریم خصوصی و جامعه اطلاعاتی. پژوهشهای فلسفی کلامی، سال هشتم، شماره سوم و چهارم، ص. 101 – 125
عزیزی، فریدون و دیگران (1380). بررسی دیدگاههای سردبیران مجلات علوم پزشکی ایران در مورد استانداردهای انتشار تحقیقات پزشکی . پژوهش در پزشکی، 25 (3)، 167 – 174.
علیپور حافظی، مهدی (1394). یکپارچه سازی معنایی در کتابخانههای دیجیتالی در ایران: مدل مفهومی پیشنهادی. پردازش و مدیریت اطلاعات، 31 (2)، 455 – 481.
غفاری، لیلا (1396). عناصر فرادادهای توصیفی در بازیابی فیلمها در وبسایتهای آرشیوهای ملی. پایان نامه کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهراء (س).
مهدیپور، اعظم (1390). ﺑﺮرﺳﻲ ﻣﻌﻤﺎری اﻃﻼﻋﺎت در ﻣﺠﻠﻪﻫﺎی اﻟﻜﺘﺮوﻧﻴﻜﻲ ﻋﻠﻤﻲ - ﭘﮋوﻫﺸﻲ ﺗﻤﺎمﻣﺘﻦ ﺣﻮزه ﻋﻠﻮم اﻧﺴﺎﻧﻲ ﺗﺤﺖ ﭘﻮﺷﺶ ﭘﺎﻳﮕﺎه اﻃﻼﻋﺎت ﻋﻠﻤﻲ ﺟﻬﺎد داﻧﺸﮕﺎﻫﻲ. ﭘﺎﻳﺎنﻧﺎﻣﻪ ﻛﺎرﺷﻨﺎﺳﻲ ارﺷﺪ ﻛﺘﺎﺑﺪاری و اﻃﻼعرﺳﺎﻧﻲ. دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بیرجند.
مهراد، جعفر و گیلوری، عباس (1383). مجلات الکترونیکی فارسی و ابربرچسبها: بررسی میزان استفاده از ابربرچسبها در طراحی مجلات الکترونیکی فارسی . مطالعات تربیتی و روانشناسی، 5(2)، 165 – 187.
References
Bartlett, B. L., Bennett, D., Power, A., Marsh, K., & Sunderland, N. (2014). Enhancing Indigenous content in arts curricula through service learning with Indigenous communities. Griffith University, Final Report 2014. ISBN 978-1-74361-812-7. https://research-repository.griffith.edu.au/handle/10072/ 66614
content in arts curricula through service learning with Indigenous communities.
Basil, M. (2011). Use of photography and video in observational research. Qualitative Market Research, 14(3), 246-257.
Brown, I. (2015). A study of the impact of a technique video on student performance using thin layer chromatography, including development of a novel hand-steadiness test. Doctoral dissertation, Southern Illinois University at Edwardsville.
Felsen, P. (2019). Learning to predict human behavior from video. Doctoral dissertation, UC Berkeley.
Körkel, Th., & Hoppenhaus, K. (2016) (eds.). Web Video Wissenschaft – Ohne Bewegtbild läuft nichts mehr im Netz: Wie Wissenschaftsvideos das Publikum erobern. Heidelberg: Spektrum der Wissenschaft. In book: Web Video Wissenschaft Ohne Bewegtbild läuft nichts mehr im Netz. Wie Wissenschaftsvideos das Publikum erobern. Edition: SciViewsPublisher: Spektrum der WissenschaftEditors: Thilo Körkel, Kerstin Hoppenhaus
Kousha, K., Thelwall, M., & Abdoli, M. (2012). The role of online videos in research communication: A content analysis of YouTube videos cited in academic publications. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 63(9), 1710–1727.
Meyer Salager, F. (2008). Scientific publishing in developing countries: Challenges for the future. Journal of English for Academic Purposes,7(2), 121-132.
Patterson, F., Cousans, F., Edwards, H., Rosselli, A., Nicholson, S., & Wright, B. (2017). The predictive validity of a text-based situational judgment test in undergraduate medical and dental school admissions. Academic Medicine, 92(9), 1250-1253.
Pritsker, M., & Blackwell, L.S. (2013). Scholarly video journals to increase productivity in research and education. Serials Librarian, 64(1-4), 167-170.
Pritsker, M. (2015). How video publication of laboratory experiments will solve the reproducibility problem: The journal of visualized experiments. Information Services & Use, 35(3), p. 181-184.
Reiser, R. A. (2001). A history of instructional design and technology: Part I: A history of instructional media. Educational Technology Research and Development, 49(1), 53-64.
Sahu, Y., Pateriya, R. K., & Gupta, R. K. (2013). Cloud server optimization with load balancing and green computing techniques using dynamic compare and balance algorithm. In 2013 5th International Conference and Computational Intelligence and Communication Networks, p. 527-531. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 308 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 444 |