تعداد نشریات | 209 |
تعداد شمارهها | 5,464 |
تعداد مقالات | 60,149 |
تعداد مشاهده مقاله | 98,818,392 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 78,833,862 |
مطالعه تطبیقی سیاستها و راهبردهای بینالمللیسازی آموزش عالی ایران با کشورهای منتخب | ||
فصلنامه سیاستگذاری عمومی | ||
مقاله 12، دوره 8، شماره 1، فروردین 1401، صفحه 167-179 اصل مقاله (1.27 MB) | ||
نوع مقاله: مقاله اصلی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jppolicy.2022.85919 | ||
نویسنده | ||
جعفر حسن رضائی ![]() | ||
دکتری مدیریت آموزش عالی دانشگاه ارومیه | ||
چکیده | ||
هدف این مطالعه مقایسه سیاستها و راهبردهای بینالمللیسازی آموزشعالی ایران با برخی کشورهای پیشرو است که بر پایه الگوی میل و به صورت مقایسهای انجام گرفت. نمونه کشورهای پیشرو به صورت هدفمند و با توجه به اسناد موجود و در دسترس گزینش شدند. نتایج این پژوهش نشان داد کشورهای مورد مطالعه در «دستیابی به کیفیتبالای آموزشی و پژوهشی»، «بهرهمندی از سودهای اقتصادی»، «تنوع و فهمفرهنگی»، «دستیابی به استانداردهای بالا و قدرت تحقیقاتی» و «دیپلماسی دانش» توافق ندارند. همه کشورهای مورد مطالعه در راهبردهای «مشارکت در پروژههای تحقیقاتی» و «تبادل استاد و دانشجو» توافق دارند. از آنجاییکه چالش اصلی بینالمللیسازی آموزشعالی ایران، عدم تعیین سیاست مشخص و هدفمند در سطح کلان سیاستگذاری میباشد، لذا پیشنهاد میشود در جهت تعیین سیاستهای روشن و راهبرنده مطالعات و اقدامات جدی انجام پذیرد تا بتوان بواسطه آن راهبردهای مناسبی اتخاذ نمود. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزشعالیبینالمللی؛ مطالعه مقایسهای سیاستها و استراتژیها؛ آمریکا؛ انگلستان؛ استرالیا؛ آلمان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Comparative Study of Iran's Higher Education Internationalization Policies and Strategies with the United States, United Kingdom, Australia, Canada, and Germany | ||
نویسندگان [English] | ||
Jafar Hassan Rezai | ||
PhD in Higher Education Management, Urmia University | ||
چکیده [English] | ||
Due to the globalization the emphasis on international cooperation of HEIs has become necessary and the international aspect of HE requires scientific study. The purpose of this study was to compare the policies and strategies of internationalization of Iranian HE with some leading countries. This study was a comparative study based on the Mill's model. Sample countries were purposefully selected according to the available documents. The results showed that all countries don't agree on “achieving high quality of education and research", " earning economic benefits", "cultural diversity and understanding", "achieving high standards and research power" and "knowledge diplomacy". All countries agree on "participation in research projects" and "teacher-student exchange". Since the main challenge of internationalization of HE in Iran is the lack of clear and purposeful policy at the policy-making level, it is suggested that serious studies and actions should be taken to determine, clear and leading policies So that appropriate strategies can be adopted through it. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
International Higher Education, Comparative Study of Policies and Strategies, USA, UK, Australia | ||
مراجع | ||
1- اسلامی، زهرا، حکیمزاده، رضوان، و صبوری، علی اکبر (1397) مطالعه تطبیقی تبیین چارچوبهای سنجش کیفیت پژوهش در نظام آموزش عالی ایران با کشورهای انگلیس، استرالیا، هلند، ایتالیا و هنگکنگ. فصلنامه پژوهش در نظامهای آموزشی، 12(42)، 59-76.
2- اصغری، فیروزه (1397) درآمدی بر سیاست بینالمللیسازی آموزش عالی در ایران. تهران : پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
3- سالار آملی، حسین (1399) همسایگان، اولویت ایران در برنامه بین المللیسازی آموزش عالی. ایرنا. بازیابی شده در 10 / 10 / 1399 از https://www.irna.ir/news/84124472
4- حسنرضائی، جعفر (1399) بررسی تاثیر کیفیت خدمات آموزشی بر وفاداری دانشجویان با میانجیگری رضایتمندی. دوفصلنامه علمی- پژوهشی مدیریت و برنامهریزی در نظام های آموزشی، 13 (2)، 346-327.
5- حسنرضائی، جعفر، قلعهای، علیرضا و مهاجران، بهناز (1398) مدلیابی معادلات ساختاری روابط انتظارات و کیفیتخدماتآموزشی با رضایتمندی و وفاداریدانشجویان با تاکید برنقش میانجیگری ارزشدرکشده. دوفصلنامه علمی- پژوهشی مدیریت و برنامهریزی در نظام های آموزشی، 12 (1)، 212-183.
6- فیروزجائیان، طلعتالشریعه و خورسندیطاسکوه، علی (1396) شناسایی وتحلیل عوامل امتناع بینالمللی سازی دانشگاههای تخصصی با تمرکز بر استراتژی بینالمللی شدن در خانه (IAH). دو فصلنامه مطالعات برنامهریزی آموزشی، 7 (13)، 75-46.
7- قلاوندی، حسن؛ حسنی، محمد و مرادی، زهرا (1397) تحلیل و ارزیابی جایگاه دانشگاههای کشور در شاخصهای بینالمللیسازی آموزشعالی از دیدگاه دانشجویان: ( مطالعه موردی دانشگاه تهران)، فصلنامه علمی-پژوهشی مدیریت سازمانهای دولتی، 6 (3)، 174-157.
8- قلعهنوی، مهدی (1398) در نشست «دانشجویان بینالملل: چالشها و موانع جذب» مطرح شد: 4000 دانشجوی خارجی در ایران پزشکی میخوانند. فرهیختگان آنلاین. بازیابی شده در 10 / 10/ 1399 از http://farhikhtegandaily.com/news/36682
9- منیعی، رضا (1398) در نشست «دانشجویان بینالملل: چالشها و موانع جذب» مطرح شد: 4000 دانشجوی خارجی در ایران پزشکی میخوانند. فرهیختگان آنلاین. بازیابی شده در 10 / 10/ 1399 ازhttp://farhikhtegandaily.com/news/36682
10- نیک بین، محمد؛ ذاکرصالحی، غلامرضا؛ و ماحوزی، رضا (1396) الگوی بینالمللی شدن آموزشعالی از منظر سیاست فرهنگی، فصلنامه سیاست علموفناوری،9 (3)، 60-45.
11- Almedia, J., et al. (2019). Understanding Internationalization at Home: Perspectives from the Global North and South. European Educational Research Journal, 18(2), 200-217.
12- Altbach, P., Reisberg, L. & Rumbley, L. (2009). Trends in Global Higher Education, Tracking an Academic Revolution. Paris: UNESCO.
13- Australian Government, Department of education, skills and employment. (2020). International student data. Monthly summary. Australian Government
14- Bhandari, R., Robles, C. & Farrugia, C. (2018). International higher Education: Shifting mobilities, policy challenges, and new initiatives. Paper commissioned for the 2019 Global Education Monitoring Report. Migration, displacement and education: Building bridges, not walls”.
15- Brown, J., Kurzweil, M. & Prithcett, W. (2017). Quality Assurance in U.S. Higher Education: The Current Landscape and Principles for Reform. ITHAKASR. https://sr.ithaka.org/publications/quality-assurance-in-u-s-higher-education.
16- CIC. (2020). Cic news. Available at https://www.cicnews.com/2020/02/642000-international-students-canada-now-ranks-3rd-globally-in-foreign-student-attraction-0213763.html.
17- Craciun, D. (2018). National Policies for Higher Education Internationalization: A Global Comparative Perspective, In: Curaj A., Deca L., Pricopie R. (eds) European Higher Education Area: The Impact of Past and Future Policies. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-77407-7_7.
18- De Wit, H. (2010). Internationalization of higher education in Europe and it's assessment, trends and issues. NVAO.
19- De Wit, H. (2011). Globalisation and Internationalisation of Higher Education. Introduction to online monograph. RUSC, 8(2), 241-248.
20- De Wit, H. & Hunter, F. (2015). The Future of Internationalization of Higher Education in Europe. International Higher Education, 83, 2–3.
21- De Wit, H., Hunter, F., Howard, L. & Egron- Polak, E. (2015). Internationalisation of higher education. European Parliament.
22- Fischer, S., Kilpatrick, S. & Fan, S. (2019). Understanding Higher Education Internationalisation Governance: Comparing policy development and implementation across three cases. EERA, ECER Conference. https://eera-ecer.de/ecer-programmes/conference/24/contribution/46808.
23- Global Affairs Canada. (2019). Building on success: International education strategy 2019-2024. Available at https://www.international.gc.ca/education/assets/pdfs/ies-sei/Building-on-Success International-Education-Strategy-2019-2024.pdf.
24- Helms, R. M & Brajkovic, L. (2018). Internationalization of Higher Education, US Perspectives. American Council on Education. https://doi.org/10.1007/978-94-017-9553-1_226-1
25- IIE. (2019). Number of International Students in the United States Hits All-Time High. Available at https://www.iie.org/Why-IIE/Announcements/2019/11/Number-of-International-Students-in-the-United-States-Hits-All-Time-High.
26- Knight, J. (2008). Higher Education in Turmoil. The Changing World of Internationalization. Rotterdam: Sense Publishers.
27- Knight, J. (2012). Student Mobility and Internationalization: Trends and Tribulations. Research in Comparative and International Education, 7(1), 20-33.
28- Knight, J. (2019). Knowledge diplomacy in action. Higher Education Systems Research. British council.
29- Knight, J. & De Wit, H. (2018). Internationalization of Higher Education: Past and Future. The Center for International Higher Education. 95, 1-3.
30- Leask, B. (2015). Internationalizing the curriculum. London: Routledge.
31- Open Doors. (2016). Report on international educational exchange. Institute of International Education. http:// www.iie.org/fi-FI/Research-and-Publications/~/link. aspx?_id=422DF2E80E7C4ADEA7198F67282186D 9&_z=z. Accessed 1 Mar 2017.
32- Perez-Encians, A. (2018). A Collaborative Approach in the Internationalisation Cycle of Higher Education Institutions. In: Curaj A., Deca L., Pricopie R. (eds) European Higher Education Area: The Impact of Past and Future Policies. Springer, Cham.
33- Project Atlas. (2017). Infographics and Data. New York: Institute of International Education. https://www.iie.org/Research-and-Insights/Project-Atlas/Explore-Data.
34- Rezaei, H., Yousefi, A., Larijani, B., Dehnavieh, R., Rezaei, N. & Adibi, P. (2018). Internationalization or globalization of higher education. J Edu Health Promot, 7 (8)
35- Romani Dias, M., Carneiro, J. & Dos Santos Barbosa, A. (2019). Internationalization of higher education institutions: the underestimated role of faculty. International Journal of Educational Management. 33 (2), 300-316.
36- Rosyidah, R., Matin, & Rosyidi, U. (2020). Internationalization in higher education: university’s effective promotion strategies in building international trust. European Journal of Educational Research, 9 (1), 351-361.
37- Shaydorova, G. (2014). Rationales for the internationalization of higher education: the case of Russia. Master's Thesis. University of Tampere.
38- Soliman, S., Anchor, J. & Taylor, D. (2019) The international strategies of universities: deliberate or emergent? Studies in Higher Education, 44 (8), 1413-1424,
39- Staples, B. A., Dahl, L. S., Mayhew, M. J., & Rockenbach, A. N. (2019). Worldview climate and the international student experience: Internationalization strategies overlook interfaith necessities. Journal for the Study of Postsecondary and Tertiary Education, 4, 149-176.
40- Study in UK. (2020). International Student Statistics in UK 2020. https://www.studying-in-uk.org/international-student-statistics-in-uk/
41- Studying in Germany. (2020). Study in Germany: The International Student’s Guide To Free-Tuition Education In Germany. Available at https://www.studying-in-germany.org/
42- Wihlborg, M. & Robson, S. (2017). Internationalization of higher education: Impacts, challenges and future possibilities. European Educational Research Journal.
43- Wikipedia (2020) List of American universities and colleges abroad. Retrieved from https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_American_universities_and_colleges_abroad | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 320 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 27 |