تعداد نشریات | 209 |
تعداد شمارهها | 5,456 |
تعداد مقالات | 60,065 |
تعداد مشاهده مقاله | 98,722,521 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 78,785,399 |
تاثیر مداخله آموزشی تغذیه بر کالری دریافتی، میزان درشت مغذیها، سطوح استراحتی و میزان دریافتی آهن و ویتامین D در فوتبالیستهای نوجوان رقابتی | ||
نشریه علوم زیستی ورزشی | ||
مقاله 7، دوره 13، شماره 4، دی 1400 اصل مقاله (556.08 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی Released under CC BY 4.0 license I Open Access I | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsb.2022.333258.1494 | ||
نویسندگان | ||
ابوالفضل فیجان1؛ فرهاد دریانوش ![]() ![]() ![]() | ||
1دانشجوی دکتری بیوشیمی و متابولیسم ورزشی، گروه فیزیولوژی ورزش، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
2دانشیار گروه فیزیولوژی ورزش، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
3استادیار گروه فیزیولوژی ورزش، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
4استاد تمام گروه فیزیولوژی ورزش، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: در کنار کالری دریافتی روزانه، ویتامین D و آهن به عنوان مواد ریز مغذی از بیشترین اهمیت در رژیم غذایی ورزشکاران، به خصوص در سنین رشد و نوجوانی برخوردار هستند. بنابراین هدف از مطالعه حاضر، تاثیر مداخله آموزشی تغذیه بر کالری کل دریافتی، سطوح استراحتی و میزان دریافتی آهن و ویتامین D در فوتبالیستهای نوجوان رقابتی میباشد. روش کار:آزمودنیهای این مطالعه را 63 فوتبالیست نوجوان رقابتی در سطح لیگ برتر کشور تشکیل دادهاند. به منظور دستیابی به کالری کل دریافتی و میزان دریافتی ریزمغذیها،یادآمد سه روزه از آزمودنیها گرفته شد،سپس خونگیری به منظور دستیابی به مقادیر استراحتی ویتامین D و آهن انجام گرفت.گروه مداخله آموزشی تغذیه(41 نفر)و گروه کنترل(22 نفر)آزمودنیهای پژوهش را تشکیل میدادند.گروه تجربی به مدت 4 هفته (8 جلسه 30 دقیقهای آموزش تغذیه کاربردی و به دنبال آن 10 هفته مشاوره حضوری)با حضور در پایگاه اینترنتی و به صورت برخط آموزش دیدند.برای بررسی تغییرات درون و بین گروهی از تحلیل واریانس مختلط و آزمونهای T وابسته و مستقل استفاده شد. یافتهها: نتایج آزمون تحلیل واریانس مختلط درون گروهی بر کالری کل دریافتی، سطوح استراحتی ویتامین D و میزان ویتامین D رژیم غذایی معنادار بود (001/0=P) و نتایج آزمونهای T وابسته حاکی از افزایش معنادار این متغیرها در گروه تجربی نسبت به گروه کنترل بود (01/0 ≥p )..نتیجه گیری:مداخله آموزشی تغذیه موجب افزایش معنادار کالری کل دریافتی، کربوهیدرات و پروتئین دریافتی، سطوح استراحتی ویتامین D و میزان دریافتی ویتامین D رژیم غذایی فوتبالیستهای نوجوان رقابتی میشود، اما بر مقادیر استراحتی و میزان دریافتی آهن رژیم غذایی تاثیری ندارد. | ||
کلیدواژهها | ||
تغذیه ورزشی؛ بازیکنان فوتبال؛ ویتامین D؛ مداخله آموزشی تغذیه؛ آهن | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The effect of nutrition education intervention on total calorie intake, macronutrient content, iron and vitamin D status of competitive adolescent soccer players | ||
نویسندگان [English] | ||
abolfazl fijan1؛ farhad daryanoosh2؛ mohammad hemmatinafar3؛ mohsen salesi2؛ maryam Koushkie Jahromi4 | ||
1Phd student in exercise physiology, Department of Exercise Physiology, faculty of Education and Psychology, University of Shiraz, Iran | ||
2Associate Professor of exercise physiology, Department of Exercise Physiology, faculty of Education and Psychology, University of Shiraz, Iran | ||
3Assistant Professor of exercise physiology, Department of Exercise Physiology, faculty of Education and Psychology, University of Shiraz, Iran | ||
4full Professor of exercise physiology, Department of Exercise Physiology, faculty of Education and Psychology, University of Shiraz, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Objective: In addition to daily calorie intake, vitamin D and iron as micronutrients are the most important in the diet of athletes, especially in adolescence. Therefore, the aim of the present study was to investigate the effect of nutrition education intervention on total caloric intake, resting levels and iron and vitamin D intake in competitive adolescent soccer players. Methods: The subjects of this study consisted of 63 competitive adolescent soccer players in the country's premier league. In order to achieve the total caloric intake and the amount of micronutrients, the subjects were recalled for three days, then blood samples were taken to achieve resting amounts of vitamin D and iron. Nutrition education intervention group (n = 41) and control group (n = 22) The experimental group was trained for 4 weeks (8 sessions of 30 minutes of applied nutrition educating followed by 10 weeks of face-to-face counseling) by attending the website and online. To examine changes within and between groups of analysis Mixed variance and dependent and independent t-tests were used. Results: The results of intragroup mixed analysis of variance test on total calories, resting levels of vitamin D and vitamin D in the diet were significant (P = 0.001). Conclusion: Nutritional education intervention significantly increases total caloric intake, carbohydrate and protein intake, resting levels of vitamin D and intake of vitamin D in the diet of competitive adolescent soccer players, but on resting values and Dietary iron intake has no effect. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Sports nutrition, soccer players, vitamin D, nutrition education intervention, iron | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 196 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 53 |