تعداد نشریات | 157 |
تعداد شمارهها | 6,051 |
تعداد مقالات | 66,103 |
تعداد مشاهده مقاله | 111,487,699 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 86,125,884 |
تأثیر مداخلۀ آموزشی تغذیه بر کالری دریافتی، میزان درشتمغذیها، سطوح استراحتی و مقدار دریافتی آهن و ویتامین D در فوتبالیستهای نوجوان رقابتی | ||
نشریه علوم زیستی ورزشی | ||
مقاله 7، دوره 13، شماره 4، دی 1400، صفحه 489-509 اصل مقاله (556.08 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsb.2022.333258.1494 | ||
نویسندگان | ||
ابوالفضل فیجان1؛ فرهاد دریانوش* 2؛ محمد همتی نفر3؛ محسن ثالثی2؛ مریم کوشکی جهرمی4 | ||
1دانشجوی دکتری بیوشیمی و متابولیسم ورزشی، گروه فیزیولوژی ورزش، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
2دانشیار گروه فیزیولوژی ورزش، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
3استادیار گروه فیزیولوژی ورزش، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
4استاد تمام گروه فیزیولوژی ورزش، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
چکیده | ||
در کنار کالری دریافتی روزانه، ویتامین D و آهن بهعنوان مواد ریزمغذی از بیشترین اهمیت در رژیم غذایی ورزشکاران، بهخصوص در سنین رشد و نوجوانی برخوردارند. بنابراین هدف از تحقیق حاضر، تأثیر مداخلۀ آموزشی تغذیه بر کالری کل دریافتی، میزان درشتمغذیها، سطوح استراحتی و میزان دریافتی آهن و ویتامین D در فوتبالیستهای نوجوان رقابتی است. آزمودنیهای تحقیق 63 فوتبالیست نوجوان رقابتی استان فارس و حاضر در سطح لیگ برتر کشور بودند. بهمنظور دستیابی به کالری کل دریافتی و میزان دریافتی ریزمغذیها، یادآمد سهروزه از آزمودنیها گرفته شد، سپس خونگیری بهمنظور دستیابی به مقادیر استراحتی ویتامین D و آهن انجام گرفت.گروه مداخلۀ آموزشی تغذیه (41 نفر) و گروه کنترل (22 نفر) آزمودنیهای پژوهش را تشکیل میدادند. گروه تجربی به مدت 4 هفته (8 جلسه 30 دقیقهای آموزش تغذیۀ کاربردی و بهدنبال آن 10 هفته مشاورۀ حضوری) با حضور در پایگاه اینترنتی و بهصورت برخط آموزش دیدند. برای بررسی تغییرات درون و بینگروهی از تحلیل واریانس مختلط و آزمونهای T وابسته و مستقل استفاده شد. یافتهها نشان داد نتایج آزمون تحلیل واریانس مختلط بر کالری کل دریافتی، سطوح استراحتی ویتامین D و میزان ویتامین D رژیم غذایی معنادار بود (001/0=P) و نتایج آزمونهای T وابسته حاکی از افزایش معنادار این متغیرها در گروه تجربی نسبت به گروه کنترل بود (01/0 ≥P). نتایج نشان داد مداخلۀ آموزشی تغذیه موجب افزایش معنادار کالری کل دریافتی، کربوهیدرات و پروتئین دریافتی، سطوح استراحتی ویتامین D و میزان دریافتی ویتامین D رژیم غذایی فوتبالیستهای نوجوان رقابتی میشود، اما بر مقادیر استراحتی و میزان دریافتی آهن رژیم غذایی تأثیری ندارد. | ||
کلیدواژهها | ||
آهن؛ بازیکنان فوتبال؛ تغذیۀ ورزشی؛ مداخلۀ آموزشی تغذیه؛ ویتامین D | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The effect of nutrition education intervention on total calorie intake, macronutrient content, iron and vitamin D status of competitive adolescent soccer players | ||
نویسندگان [English] | ||
Abolfazl Fijan1؛ Farhad Daryanoosh2؛ Mohammad Hemmatinafar3؛ Mohsen Salesi2؛ maryam Koushkie Jahromi4 | ||
1Phd student in exercise physiology, Department of Exercise Physiology, faculty of Education and Psychology, University of Shiraz, Iran | ||
2Associate Professor of exercise physiology, Department of Exercise Physiology, faculty of Education and Psychology, University of Shiraz, Iran | ||
3Assistant Professor of exercise physiology, Department of Exercise Physiology, faculty of Education and Psychology, University of Shiraz, Iran | ||
4full Professor of exercise physiology, Department of Exercise Physiology, faculty of Education and Psychology, University of Shiraz, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Objective: In addition to daily calorie intake, vitamin D and iron as micronutrients are the most important in the diet of athletes, especially in adolescence. Therefore, the aim of the present study was to investigate the effect of nutrition education intervention on total caloric intake, resting levels and iron and vitamin D intake in competitive adolescent soccer players. Methods: The subjects of this study consisted of 63 competitive adolescent soccer players in the country's premier league. In order to achieve the total caloric intake and the amount of micronutrients, the subjects were recalled for three days, then blood samples were taken to achieve resting amounts of vitamin D and iron. Nutrition education intervention group (n = 41) and control group (n = 22) The experimental group was trained for 4 weeks (8 sessions of 30 minutes of applied nutrition educating followed by 10 weeks of face-to-face counseling) by attending the website and online. To examine changes within and between groups of analysis Mixed variance and dependent and independent t-tests were used. Results: The results of intragroup mixed analysis of variance test on total calories, resting levels of vitamin D and vitamin D in the diet were significant (P = 0.001). Conclusion: Nutritional education intervention significantly increases total caloric intake, carbohydrate and protein intake, resting levels of vitamin D and intake of vitamin D in the diet of competitive adolescent soccer players, but on resting values and Dietary iron intake has no effect. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Iron, nutrition education intervention, soccer players, Sports nutrition, vitamin D | ||
مراجع | ||
1.Thomas DT, Erdman KA, Burke LM. American college of sports medicine joint position statement. nutrition and athletic performance. Medicine and science in sports and exercise. 2016;48(3):543-68. 2.Desbrow B, McCormack J, Burke LM, Cox GR, Fallon K, Hislop M, et al. Sports Dietitians Australia position statement: sports nutrition for the adolescent athlete. International journal of sport nutrition and exercise metabolism. 2014;24(5):570-84. 3.Do Amaral e Melo GR, de Carvalho Silva Vargas F, dos Santos Chagas CM, Toral N. Nutritional interventions for adolescents using information and communication technologies (ICTs): A systematic review. PLoS One. 2017;12(9):e0184509. 4.Jeukendrup A, Cronin L. Nutrition and elite young athletes. The Elite Young Athlete. 2011;56:47-58. 5.Patton-Lopez MM, Manore MM, Branscum A, Meng Y, Wong SS. Changes in sport nutrition knowledge, attitudes/beliefs and behaviors following a two-year sport nutrition education and life-skills intervention among high school soccer players. Nutrients. 2018;10(11):1636. 6.Zuniga KE, Downey DL, McCluskey R, Rivers C. Need for and interest in a sports nutrition mobile device application among division I collegiate athletes. International journal of sport nutrition and exercise metabolism. 2017; 27(1):43-9. 7.Lee S. Development of an evidence-based nutritional intervention protocol for adolescent athletes. Journal of exercise nutrition & biochemistry. 2019;23(3):29. 8.Aerenhouts D, Deriemaeker P, Hebbelinck M, Clarys P. Dietary intake of vitamins and minerals in adolescent sprint athletes: a three year follow-up study. Journal of Food Research. 2012;1(1):277. 9.Aerenhouts D, Hebbelinck M, Poortmans JR, Clarys P. Nutritional habits of Flemish adolescent sprint athletes. International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism. 2008;18(5):509-23. 10.Carl RL, Johnson MD, Martin TJ. Promotion of healthy weight-control practices in young athletes. Pediatrics. 2017;140(3). 11.Torun B. Energy requirements of children and adolescents. Public health nutrition. 2005;8(7a):968-93.
13.Devlin BL, Leveritt MD, Kingsley M, Belski R. Dietary intake, body composition, and nutrition knowledge of Australian football and soccer players: implications for sports nutrition professionals in practice. International journal of sport nutrition and exercise metabolism. 2017;27(2):130-8.
31.Vieth R. Why the minimum desirable serum 25-hydroxyvitamin D level should be 75 nmol/L (30 ng/ml). Best practice & research Clinical endocrinology & metabolism. 2011;25(4):681-91.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 550 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 307 |