تعداد نشریات | 209 |
تعداد شمارهها | 5,459 |
تعداد مقالات | 60,091 |
تعداد مشاهده مقاله | 98,749,251 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 78,802,461 |
شناسایی شایستگیهای مورد نیاز مدیران برای مربی گری در صنعت نیروگاهی | ||
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی" | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 05 بهمن 1400 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jomc.2022.331730.1008357 | ||
نویسندگان | ||
مجتبی جشنی آرانی1؛ قنبر محمدی الیاسی ![]() | ||
1دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2هیات علمی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران | ||
3هیأت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران | ||
4دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی و عضو هیات علمی وابسته دانشگاه لینریک ایرلند | ||
چکیده | ||
امروزه مربیگری یکی از موثرترین ابزارها برای تغییر سازمانی و بهبود عملکرد مدیران است. جاری سازی این فرایند در سازمان، مستلزم شناسایی مدیرانی است که شایستگیهای لازم برای ایفای این نقش را داشته باشند. این پژوهش که با روش نظریه داده بنیاد و بر مبنای فلسفی تفسیرگرایی-برساختی، در راستای شناسایی شایستگیهای مدیران جهت ایفای نقش مربیگری ساماندهی شده است. ابزار گردآوری اطلاعات، مصاحبههای نیمه ساختاریافته واقعهمحور و مشارکتکنندگان در تحقیق، پانزده نفر از مدیران میانی منتخب دو شرکت از شرکتهای گروه مپنا بودهاند. دادههای کیفی با استفاده از رویکرد نظریهای چارمز و در بستر نرمافزار Max QDA تحلیل شدهاست. یافتههای پژوهش شش شایستگی را ارائه داده است: شاخصهای عملکرد موفق مدیر برای مربیگری (از منظر شاگرد)؛ باورهای مدیر برای مربیگری در قالب باورهای تسهیل کننده مانند باور به توانایی افراد و آزادی عمل دادن و باورهای بازدارنده مانند ترس از دست دادن جایگاه؛ دانش مورد نیاز شامل، دانشهای تخصصی مربیگری، پیش نیاز مربیگری و کسب و کار؛ مهارتهای مورد نیاز مدیران برای مربیگری عبارتند از: مربیگری، بازخورد، تشخیص روحیهی شاگردی، بین فردی، ارتباطی و فردی؛ ویژگیهای شخصیتی مورد نیاز مدیران در دو دستهی ویژگیهای شخصیتی مثبت و ویژگیهای شخصیتی سمی تقسیمبندی شد. در بخش آخر، به انگیزههای شخصی مدیر و مرتبط با شاگرد و عوامل ضدانگیزشی مدیران در فعالیت مربیگری اشاره شد. | ||
کلیدواژهها | ||
شایستگی؛ مربیگری؛ شایستگیهای مدیر برای مربیگری؛ نظریه دادهبنیاد؛ گروه مپنا | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Identify the required competencies of managers for coaching in the power plant industry | ||
نویسندگان [English] | ||
Mojtaba Jashni Arani1؛ ghanbar Mohammadi Elyasi2؛ seid reza seidjavadin3؛ Morteza Rezaei-Zadeh4 | ||
1Faculty of Management,University of Tehran, Tehran,Iran | ||
2Associate Professor,Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran | ||
4Department of Higher Education, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran & Adjunct Lecturer, School of Education, University of Limerick, Ireland | ||
چکیده [English] | ||
Today, coaching is one of the most effective tools for organizational change and improving the performance of managers. Implementing this process in the organization requires identifying managers who have the necessary competencies to play this role. This research, which is based on Grounded Theory and philosophical interpretive-constructivism, has been organized in order to identify the competencies of managers to play the role of coaching. Data collection tools, semi-structured case-based interviews and research participants were fifteen middle managers selected from two companies of Mapna Group companies. Qualitative data were analyzed using the Charmz theory approach in the context of MaxQDA software. The research findings have presented six competencies: indicators of successful manager performance for coaching (from the student's perspective); Manager's beliefs about coaching in the form of facilitative beliefs such as belief in the ability of individuals and freedom to act and deterrent beliefs such as the fear of losing a position; Required knowledge includes, specialized coaching knowledge, coaching and business prerequisites; Managers' skills required for coaching include: coaching, feedback, apprenticeship, interpersonal, communication and individual; The personality traits required by managers were divided into two categories: positive personality traits and toxic personality traits. In the last section, the personal motivations of the principal and related to the student and the anti-motivational factors of the principals in coaching activity were mentioned. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Competency, Coaching, manager competencies for coaching, Grounded Theory, Mapna Group | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 165 |