تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,504 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,122,901 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,231,091 |
بازنمایی رنج از منظر روانکاوانه، در نمایشنامۀ «هیولاخوانی» نوشتۀ نغمه ثمینی | ||
مطالعات هنرهای زیبا | ||
دوره 2، شماره 5، آذر 1400، صفحه 38-46 اصل مقاله (163.55 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سیده غزل نعیمی* 1؛ حسن بلخاری قهی2؛ فریندخت زاهدی3 | ||
1دکترای پژوهش هنر، گروه مطالعات عالی هنر، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، ایران. | ||
2استاد و مدیر گروه مطالعات عالی هنر، دانشکدۀ هنرهای زیبا، دانشگاه تهران. | ||
3دانشیار گروه هنرهای نمایشی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
ژک لکان، ژوئیسانس را در ساحتِ واقع و اختگی را در ساحت نمادین تعریف میکند. رنج، ویژگی مشترک این دو امر است که به طور متفاوتی نمایان میشود. نمایشنامۀ «هیولاخوانی»، نوشتۀ نغمه ثمینی اثری است با ویژگیهای رئالیسم جادویی و در باب سرکوب. از همین روی، بستر مناسبی را برای پژوهش روانکاوانه فراهم میکند. هدف از این پژوهش، خوانش روانکاوانۀ نمایشنامۀ «هیولاخوانی» با تکیه بر آرای ژک لکان و تأکید بر چگونگی بازنمایی رنج است. این تحقیق، با استفاده از منابع کتابخانهای و به صورت توصیفی- تحلیلی به نگارش درآمده است. طبق نتیجۀ پژوهش، هر دو رویِ رنج، در این اثر، بازنمایی شده است. نشانههای اختگی در ظاهرِ خانه، سقط جنین، خواب یونس و ... وجود دارد. ابراهیم نیز به دلیل سرکوب مرضیه و یونس، عامل اختگی است. سعید شهرزاد/ ترانه بامداد به وسیلۀ متونی که مینویسد، امر واقع را بازنمایی کرده و امکان تجربۀ ژوئیسانس و گذر از اختگی را برای مرضیه فراهم میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
هیولاخوانی؛ رنج؛ ژوئیسانس؛ اختگی؛ ژک لکان؛ نغمه ثمینی؛ خوانش روانکاوانه | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 316 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 264 |