الف) کتابها
- قرآن کریم
- آبل اسمیت، برایان (1389)، جایگاه پول در نظام سلامت (رسالهای دربارۀ اقتصاد بهداشت و جامعهشناسی پزشکی)، ترجمۀ ابوالقاسم پوررضا، تهران: سمت.
- بیکس، برایان (1389)، فرهنگ نظریۀ حقوقی، ترجمۀ محمد راسخ، تهران: نشر نی.
- سن، میریام (1397)، تنظیم بازار بدون مداخلۀ دولت (شناخت تغییرات نهادی)، ترجمۀ سید علیرضا شکوهیان و همکاران، تهران: مجد.
ب) مقالات
- امامیان، سید محمدصادق؛ ذوالفقاری، امیراحمد؛ محمدزاده، احسان؛ زمانیان، مرتضی (1397)، «نظام ملی تنظیمگری:1. مفهوم تنظیمگری و ارتباط آن با نظام حکمرانی»، دفتر مطالعات اقتصاد بخش عمومی، معاونت پژوهشهای اقتصادی مرکز پژوهشهای مجلس، کد موضوعی 230، شمارۀ مسلسل 15940.
- برهانی، محسن؛ ابوذری، مهرنوش (1396)، «حق دسترسی به داروها و حق حمایت از اختراعات دارویی»، مجلۀ حقوقی دادگستری، ش 99، ص 30-11.
- خاندورزی، احسان (1389)، «الزامات دولت تنظیمگر در اقتصاد ایران»، فصلنامۀ مجلس و راهبرد، ش 64، ص 80-41.
- صادقی، محسن (1388)، «حمایت از اختراعات دارویی و چالشهای حقوق بشری آن»، فصلنامۀ مطالعات حقوق خصوصی دانشگاه تهران، دورۀ 39، ش 3، ص 215-193.
- صدیقی، داود (1395)، «آشنایی با شاخصهای دولت پستمدرن»، دفتر مطالعات بنیادین حکومتی، مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، کد موضوعی 330، شمارۀ مسلسل 14869.
- عرفانمنش، محمدحسین؛ زاهدی، مهدی؛ عباسی، محمود (1395)، «بررسی وضعیت و چالشهای ثبت علائم تجاری محصولات دارویی در اتحادیۀ اروپا»، فصلنامۀ حقوق پزشکی، دورۀ 10، ش 36، ص 150-127.
- قهرمانی افشار؛ نیوشا، علیزاده قلیلو، سعید (1394)، «بررسی جرائم سازمانیافته با تأکید بر قاچاق مواد مخدر و راهکارهای پیشگیرانۀ آن»، فصلنامۀ سلامت اجتماعی و اعتیاد، دورۀ 2، ش 7، ص 150-123.
- کسرایی، محمد سالار؛ مرداخانی، همایون؛ رضایی، محمد (1390)، « فوکو، حکومتمندی، سوژۀ سیاسی و کنش سیاسی»، دانشنامۀ علوم اجتماعی تربیت مدرس (جامعهشناسی تاریخی)، دورۀ 3، ش 2، ص 34-1.
- ولیزاده، حسین (1398)«تحلیل تنظیمگری، خصوصیسازی در ایران»، فصلنامۀ قانونیار، دورۀ 3، 11، ص 298-255.
- یاوری، اسدالله (1393)، «درآمدی بر مفهوم تنظیمگری حقوقی»، نشریۀ مطالعات حقوق تطبیقی دانشگاه تهران، دورۀ 5، ش 2، ص 647-629.
A (Articles
- Azevedo, Jorge & colleagues-GlobalHealthPR (2013),” The Global Guide to Pharma Marketing Codes,GlobalHealthPR(Aurora),Vol.3, pp.1-173.
- Bennadi, Darshana (2014),” Self-medication: A current challenge”,Journal of Basic and Clinical Pharmacy,Vol.5, Issue.1.pp.19-23.
- Chepesiuk,Ray,(2005)“Standards for pharmaceutical advertising in Canada”, CMAJ&JAMC,Vol.173, No.3,publishonline: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/
- Donohue, Julie (2006),” A History of Drug Advertising: The Evolving Roles of Consumers and Consumer Protection”, the Milbank Quarterly,Vol.84, No.4, pp.659-699
- João Luis Vianna, Lívia Figueiredo and Anderson Ribeiro (2018)” Distribution and marketing of drugs in Brazil: overview”, ACC(Association of corporate counsel), pp.1-8, , publish online :www.global.practicallaw.com
- Lee Ventola.C, (2011),”Direct-to-Consumer Pharmaceutical Advertising/Therapeutic or Toxic?” P&TJournal(pharmacy and therapeutics),Vol.36, No.10, pp.669-684.
- Leonardo Alves, Teresa & Joel Lexchin, Barbara Mintzes (2018), “Medicines Information and the Regulation of the Promotion of Pharmaceuticals”, Springer: Science and Engineering Ethics,Vol.25, No.4, pp.1167-1192.
- Matheson, Alastair (2017), “Marketing trials, marketing tricks-how to spot them and how to stop them”,Journal trials,Vol.18, No.105, publish online:https://www.ncbi.nlm.nih.gov/
- Praneeth. P (2016), “Regulatory Affairs and its Role in Pharmaceutical Industry”, International Journal of Pharmacy and Biomedical Engineering, Vol.3, Issue1. publish online: www.internationaljournalssrg.org
- B) Documents
- Newsland medicines and medical devices safety authority, Guideline on the Regulation of Therapeutic Products in New Zealand, Part7: Advertising of therapeutic products, December 2019, pp.1-15.
- Un,convention on Psychotropic substances,1971.
- WTO, Declaration on the trips agreement and public health, 14 November 2001, WT/MIN(01)/DEC/2, NO.7.
- WHO, Approved by Medicine Advertisements Board(2015), Advertising of Medicines and Medicinal Products to General Public,Last date 25 January 2020,available in:http://apps.who.int/medicinedocs/en/m/abstract/Js23092en/
- C) Reports
- MHRA(Medicines and Healthcare products Regulatory Agency),(2019)” The Blue Guide-Advertising and Promotion of Medicines in the UK”, Advertising Standards and Outreach Unit,www.mhra.gov.uk
- PricewaterhouseCoopers-PWC (2020),“Pharma 2020:Marketing the future/Which path will you take?” pwc.com/pharma, pp.1-28.
- Ratanawijitrasin, Sauwakon, Wondemagegnehu, Eshetu (2002), “Effective drug regulation(A multicountry study), World Health Organization Pub(report):https://apps.who.int/medicinedocs/pdf/s2300e/s2300e.pdf
- D) Website
- Chameleon pharma consulting: pharma regulatory, lastdate 26January 2020,available in: https://www.chameleon-pharma.com/services/regulatory-registration/
- FDA: Prescription Drug Advertising: Questions and Answers,2015,Last date 30 November 2019 , available in: https://www.fda.gov/drugs/prescription-drug-advertising/prescription-drug-advertising-questions-and-answers
- ICLG website, USA: Pharmaceutical Advertising 2019,available in: https://iclg.com/practice-areas/pharmaceutical-advertising-laws-and-regulations/usa
- Preker, Alexander S.,10 July 2015, Welcome to the Health Industry, last date 8June 2020, available in: http://www.healthindustry.com/test-art/homepage/industry-profiles/welcome-to-health-industry
- Chambers and partners, (Last Updated June 11,2019) Pharmaceutical Advertising(china), last date 28 January 2020, available in: https://practiceguides.chambers.com/practice-guides/pharmaceutical-advertising-2019/china
|