
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,625 |
تعداد مقالات | 71,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 126,944,301 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 99,982,152 |
واقعگرایی در عکاسی: از ادراکی تا علمی | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 5، دوره 27، شماره 3، آذر 1401، صفحه 47-54 اصل مقاله (391.57 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2021.330843.666797 | ||
نویسنده | ||
کیهان ولی نژاد* | ||
عضو هیأت علمی گروه ارتباط تصویری، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر، شیراز، ایران. | ||
چکیده | ||
مقولهی واقعگرایی در عکاسی قدمتی به درازای خودِ تاریخ عکاسی دارد. همواره عکاسان، نظریهپردازان، فیلسوفان، نشانهشناسان و دیگران در خصوص این موضوع به شکل مستقیم یا غیرمستقیم سخن گفتهاند. با این حال، با توجه به مبتنی بودن عکس بر امر واقع، این موضوع همچنان گشوده و قابلبحث باقی مانده است. واقعگرایی، در تعریف فلسفیاش به معنای تأیید وجود هستیهای مستقل از اندیشه و احساس انسان است. خود فرایند عکاسی محل مناسبی برای بروز و ظهور این تفکر میباشد. عکس بنا بر ماهیت واقعگرایانهاش دو دریچه را به سوی جهان هستی میگشاید: یکی در ادامهی تجربهی دیداری ما، اما با پیش نهادن احتمالات گوناگون، دیگری در ادامهی آگاهی و دانشمان. در این مقاله، با شرح انواع واقعگرایی فلسفی (واقعگرایی ادراکی، مفهومی و علمی) سعی میشود تا مصادیق دو نوع آن (ادراکی و مفهومی)، به فراخور موضوع مقاله، در عکاسی دنبال شده و آرای موافق و مخالف نظریهپردازان و منتقدین گوناگون به شکل تطبیقی مورد تحلیل قرار گیرد. در پایان، با بررسی رویکرد واقعگرایی علمی در عکاسی و تحلیل توانایی این رسانه از منظر شناختشناسی، به این نتیجه خواهیم رسید که عکاسی واقعگرا امکان تبدیل واقعیت به نظریه و برعکس را داشته و نیز نقطهی تلاقی واقعگرایی ادراکی، انتقادی و علمی میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
واقعگرایی ادراکی؛ واقعگرایی علمی؛ شفافیت؛ شناختشناسی | ||
مراجع | ||
اسکات، کلایو (1393)، انگاره سخنگو، عکاسی و زبان، کیهان ولینژاد، آوینه، تهران .
بارت، رولان (1380)، اتاق روشن: تأملاتی در باب عکاسی، فرشید آذرنگ، ماهریز، تهران.
ازن، آندره (1387)، هستیشناسی تصویر عکاسی، محمد شهبا، نشریه بیناب، شماره 12 .
برجر، جان (1393)، شیوههای دیدن، زیبا مغربی، شورآفرین، تهران .
جاناتان کوهن و آرون مسکین (1387)، در باب ارزش شناختشناسانهی عکسها، کیهان ولینژاد، بیناب، شماره 12، تهران .
فرایدی، جاناتان (1384)، شفافیت و تصویر عکاسانه، کیهان ولینژاد، فصلنامه هنر، تابستان 1384، شماره 64.
ولز، لیز (1392)، گزیدهای از مهمترین متون نظری عکاسی در قرن بیستم، مجید اخگر، سمت، تهران .
هرش، رابرت (1399)، تاریخ اجتماعی عکاسی: شکار نور، کیهان ولینژاد، کتاب پرگار، تهران.
Boyd, R. (1980). Scientific realism and naturalistic epistemology. In PSA 1980 (Vol. II, 613–662). Cavell, Stanley (1979), The World Viewed: Reflections on the Ontology of Film, enlarged ed. Cambridge: Harvard University Press . Currie, Gregory (1998), Photography, aesthetics of, in Edward Craig (gen. ed.) Routledge Encyclopedia of Philosophy, Vol. 7, 377-79 (London: Routledge). Diarmuid Costello and Dawn M. Phillips (2009), Automatism, Causality and Realism: Foundational Problems in the Philosophy of Photography, Philosophy Compass 4/1: 1-21. Gernsheim, Helmut (1963), in Cinemascope: Before and After, Charles Barr, Film Quarterly, Vol. 16, No. 4, 4-24, Summer. Miller, A. (2002). ‘Realism’.In Stanford Encyclopedia of Philosophy. http://plato.stanford.edu/entries/realism/. Psillos, Stathis (1999). Scientific realism: How science tracks truth. London: Routledge . Savedoff, Barbara (2008), Documentary Authority and the Art of Photography, in Photography and Philosophy, ed. Scott Walden, (Hong Kong: Blackwell) . van Fraassen, Bastiaan Cornelis (1980), The Scientific Image. Oxford: Oxford University Press . .Walton, Kendall L. (1984), Transparent Pictures: On the Nature of Photographic Realism, Critical Inquiry 11: 246-76 Wikgren, Marianne (2005), Critical realism as a philosophy and social theory in information science?, Journal of Documentation, Vol. 61, Iss 1. www.britannica.com/story www.magiran.com | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 839 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 448 |