تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,500 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,084,260 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,188,613 |
تدوین و اعتبارسنجی نظام آموزش محیطزیست در بخش کشاورزی | ||
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران | ||
مقاله 6، دوره 53، شماره 2، تیر 1401، صفحه 399-430 اصل مقاله (2.1 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/ijaedr.2021.329672.669079 | ||
نویسندگان | ||
سید جواد شجاعت الحسینی1؛ محمدرضا شاهپسند* 2؛ سید محمد شبیری3؛ بهمن سعیدی پور4 | ||
1دانشجوی دکتری رشته آموزش محیط زیست، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
2استاد گروه توسعه مدیریت، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، مرکز آموزش عالی امام خمینی، تهران، ایران | ||
3استاد گروه آموزش محیط زیست، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
4استاد گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف اصلی از این پژوهش ارایه یک الگوی نظام آموزشی مطلوب در بخش کشاورزی با رویکردی مسئولانه جهت حفاظت از محیطزیست با تحلیل، شناسایی و تعیین مولفههای آن بود. پژوهش از نوع کاربردی بود که با دیدمان آمیخته اکتشافی آغاز گردید. در مرحلۀ کیفی، با روش نمونهگیری غیراحتمالی هدفمند زنجیرهای تعداد 30 نفر از خبرگان انتخاب شده و مصاحبههای نیمهساختاریافته بهعمل آمد و مفاهیم اولیه که دارای اشتراک در طبقههای بالاتر بودند با لحاظ نمودن روند سیستماتیک، بهعنوان ارکان نظام، تدوین گردید. در بخش کمی به توصیف و آزمون مؤلّفههای الگو اقدام شد. حجم نمونه با توجه به اندازه جامعه آماری (200 نفر) و با بهرهگیری از جدول مورگان 127 نفر درنظر گرفته شد. بهمنظور بررسی روایی و پایایی مقیاسهای پرسشنامه و شاخصهای موردنیاز به تناسب، از تحلیل عاملی و آزمون آلفای کرونباخ و سایر آمارههای مورد نیاز بهره برده شد. خروجی مشخص پژوهش؛ تحلیل، شناسایی و تعیین مولفهها و میزان تاثیر آنها بر نظام موردنظر و ارایه الگوی نظام آموزش محیطزیست در بخش کشاورزی با توانایی در ارایه خدمات آموزشی مناسب و موثرتر در بخش بود. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش محیطزیست؛ ترویج کشاورزی؛ نظام آموزشی کارآمد | ||
مراجع | ||
1-Aaron,J., Mark Forbush, R. & Bud McKendree, (2018). Sustainable Water Management within Agriculture, Food, and Natural Resources Education, Journal of Agricultural Education 166 - 59. 2-Abdolmaleki,M.(2004). Evaluating the effectiveness of training courses for promoting rangers in rangeland protection (Case study of Tuyserkan city), M.Sc. Thesis. Tehran: Tarbiat Modares university. (In farsi). 3-Falsafi, P., Nazari, Z. (2019). Educational Development Strategies of National Agricultural innovation System, Agricultural and Natural Resources Research and Education Center of kohkilouyeh and Boyerahmad Province, Iran. Agricultural Education Management Research quarterly, 10(46). (In farsi). 4-Ghanian, M., Pourjavid, S.( 2019). Analysis the Factors Affecting Farmers' Attitudes Toward organic Farming (The case of Islamabad city), Iranian Journal of Agricultural Economics and development Research, 50-2(2), 265 -280. (In farsi). 5-Goldstein, I. L., & Ford, J. K. (2002). Training in organizations: Needs assessment, development, and evaluation (4th ed.). Belmont, CA, US: Wadsworth/Thomson Learning. 6-IUCN, The World conservation union,( 2002). Education and Sustainability Responding to the global Challenge, Editors: Tilbury. D, Stevenson. R.B, Fien. J, Schreuder.D,Published by:IUCN, 7-Kanaani, A., Ahmadvand, M. (2020). Explaining Environmental Behavior Of Wheat Farmers: Application Of Value-Belief-Norm Theory: Journal of Environmental Education and Sustainable development . 7( 3) , 35 – 46.(In farsi). 8-Karami Dehkari, I. (2009). Important Challenges of Agriculture and Natural Resources and the new Mission of Promoting and Applied Education in Sustainable Management of These challenges, National Conference on Entrepreneurship Development in Applied Agricultural science Education, Mashhad, Agricultural Jahad Higher Education Institute. (In farsi). 9-Karimi, K., Movahedi, R. (2020). Analyzing Farmer’ s Environmental Behavior and its affecting Factors in Qorveh County. Journal of Environmental Education and Sustainable development.8(2),152-137. (In farsi). 10-Khalili, S; Soltaninejad, H; Tavakoli Nia, J.( 2019). Evaluating the Ecological Capability of agriculture in Estahban County, Iranian Journal of Agricultural Economics and Development research,50-2, (2), 367- 381.(In farsi). 11-Khodaverdian, M. (2014). Designing a Model for Organic Agriculture Development and extension from the Perspective of Managers of Iranian Agricultural Technical and Engineering consulting Services Cooperatives, Ph.D. dissertation, , Islamic Azad University, Iran. (In farsi). 12-Khorshid Doost, A.( 2012). Environmental Education in the 21st Century, Golha Publications.(In farsi). 13-Lushchyk, Y .(2020). Theoretical issues of training future agrarians in higher education ( in ukraine). educationalchallenges.org.ua. 14-Mahmoudi, H., Veisi, H. (2006). An Environmental Extension and Education Approach to primary Environmental Care, Quarterly Journal of Environmental Sciences, 2(8), 57-64.. (In farsi). 15-Metcalf, a. (2012). Green culture: the impact of empoloyee environmental culture. Southeast decision sciences institute conference, Hilton Colombia center Columbia, South Carolina. 16-Moayedi, M; Keshavarz, M. (2017). Challenges of Agricultural Extension Systems in adaptation to Climate Change: The Perception of Fars Agricultural Specialists. Iranian Journal of Agricultural Economics and Development Research, 2(47), 453-466. (In farsi). 17-Monfared, n., Fatemi, M., Rezaei Moghadam, K., Farimani, Sh., Bayat, P.& Khalafloo, M. (2020). need Assessment of the Skill Training Sessions of Organic Farming for the Farmers of Bushehr Province. Agricultural Education Management Research Quarterly, 11(51),83 – 108 . (In farsi). 18-Nazari, S.& Shabanali,F. (2010). Major Challenges of Agricultural Education to Achieve sustainable Rural Development, 3rd Congress of Agricultural Extension and Education sciences, Mashhad, Iranian Agricultural Extension and Education Association. (In farsi). 19-Nicole, M.& Alison, W. (2019). Environmental education outcomes for conservation: A systematic review. Journal homepage, from http:// www.elsevier.com/locate/biocon 20-Palmer, j.a (1998). Environmental education of the 21st century: theory, practice, progress and promise, 267- 277. London: routledge. 21-Parvin, E., Ghiasi, N. & Mohammadi,S. ( 2014). The Relationship between Quality of higher Education Output and Sustainable Development based on a Systemic Approach and development of a Conceptual Model. Journal of Leadership Research and Education management, 1 (1), 97 – 262.(In farsi). 22-Ramezani, M. (2012).Strategic study of environmental protection education in Iran: Necessities and bottlenecks. Strategy Quarterly, 21( 65),233 – 257.(In farsi). 23-Robinson,j.(2013).environmental education and sustainable development in nigera: breaking the missing Roczen,n. Kaiser,f.g.(2013). A competence model for environmental education. 24-Sanaye golduz, S.(2005).The need for education and providing educational solutions to optimize and promote the environmental culture of society. Quarterly Journal of Environmental science and Engineering No. 41, 70-80 (In farsi). 25-Shobeyri, S., Abdollahi, S. (2010). Theories and applications of environmental education, tehran, Payame Noor University.Iran.(In farsi). 26-Shobeyri, S., Meboudi, H.& Saradipour, A.( 2013). Environmental Education, An Approach to institutionalizing Environmental Culture, The First National Conference on Environmental Protection and Planning, Hamedan. .(In farsi). 27-Shobeyri, SM., Haghighi, F. (2016), Special Teaching Methods for Environmental education.Payame Noor University .Iran. (In farsi). 28-Shojaat Al-Hosseini, S.(2015). The Role of Farmers' Education in Achieving Sustainable development, Natanz Case Study, 5th Iranian Congress of Agricultural Extension and education and Natural Resources and the First International Conference on Rural Consulting services in Asia and the Pacific, Zanjan University. (In farsi). 29-Shutaleva ,A., Nikonova, Z., Savchenko, I.& Martyushev, N.(2020). Environmental Education for sustainable Development in Russia. , from http:// www.mdpi.com/journal/sustainability. 30-Siebrecht,N.(2020). Sustainable Agriculture and Its Implementation GapvercomingObstacles to Implementation. Sustainability doi:10.3390/su120 from http:// www.mdpi.com/journal/sustainability 31-Vahedi, M., Hajiani, Sh.& Arayesh, M. (2021). Educational Need of Farmers of Dashti Township in Production of Organic Tomato. Agricultural Education Management Research Quarterly, 12(52), 138-156. (In farsi). 32-Yazdanpanah, M; Rahimi, F. (2020). Reasons for the Failure of Agricultural Extension Using grounded Theory (Case Study: Lorestan Agricultural Jihad). Iranian Journal of Agricultural economics and Development Research50-2 (3), 549-575. (In farsi ( | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 443 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 236 |