تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,504 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,123,782 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,231,944 |
تردید مسیر شغلی در دانشجویان: نقش آرزوهای تحصیلی-شغلی و مهارتهای مقابله | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقاله 1، دوره 12، شماره 3، آذر 1400، صفحه 1-16 اصل مقاله (1.2 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2021.314209.643702 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه سمیعی* 1؛ مرضیه جلالی2؛ سهیلا بابایی3 | ||
1استادیار گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
2دانشجوی دکتری مشاوره دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
3کارشناس ارشد مشاوره شغلی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی نقش آرزوهای تحصیلی-شغلی و مهارتهای مقابلهای در ایجاد تردید مسیر شغلی در میان دانشجویان دانشگاه اصفهان است. طرح این تحقیق که یک پژوهش بنیادی بهشمار میآید، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری پژوهش حاضر را دانشجویان دانشگاه اصفهان در مقطع کارشناسی در سال 1398-1397 تشکیل میدهند. گروه نمونه به تعداد 248 نفر (154 زن و 94 مرد) با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات، شامل سه پرسشنامۀ تردید شغلی (CDQ)، آرزوهای تحصیلی-شغلی (ACAQ) و مهارتهای مقابلهای (CI) بود. دادهها بهکمک روش ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیری در نرمافزار SPSS نسخۀ 23 تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان میدهد مهارت مقابلهای وظیفهگرا و آرزوهای تحصیلی-شغلی با تردید مسیر شغلی رابطهای منفی و معنادار دارند. همچنین مهارت مقابلهای اجتنابی با تردید مسیر شغلی رابطهای مثبت و معنادار دارد. علاوهبراین، مهارت مقابلهای اجتنابی در گام اول، 34 درصد و سپس همراه با آرزوهای تحصیلی و شغلی در گام دوم، 36 درصد از واریانس تردید مسیر شغلی را پیشبینی کردند؛ بنابراین میتوان نتیجه گرفت استفاده از مهارت مقابلهای اجتنابی، تردید مسیر شغلی دانشجویان را افزایش میدهد. همچنین داشتن آرزوهای تحصیلی و شغلی در کنار مهارت مقابلهای اجتنابی در تردید مسیر شغلی آنها نقش دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
تردید مسیر شغلی؛ آرزوهای تحصیلی-شغلی؛ مهارتهای مقابلهای؛ اجتنابی؛ وظیفهگرا | ||
مراجع | ||
رحیمزاده فیضآباد، ط.، نصیری، ا.، خزاعی، ط.، و خزاعی، ک. (1396). تأثیر مدیریت تنش به شیوۀ شناختی رفتاری بر استرس شغلی و روشهای سازگاری روان پرستاران. روانپرستاری. 5(1)، 63-54.
رضوانیان، ف.، و سمیعی، ف. (1395). موفقیت شغلی عینی و ذهنی: نقش آرزوهای شغلی. شخصیت و معنویت. مشاورۀ کاربردی. 6(1)، 36-23.
زینآبادی، ح.، فرزانه، م.، و دارابی، م. (1397). مهاجرت علمی: تأملی بر دلایل تغییر رشته در مقطع کارشناسی ارشد از سایر رشتهها به مدیریت آموزشی. مطالعات برنامهریزی آموزشی. 7(13)، 169-146.
سمیعی، ف. (1396). آرزوهای شغلی از رؤیا تا واقعیت، بسط، تفسیر و کاربرد نظریۀ گاتفردسون. اصفهان: انتشارات دانشگاه اصفهان.
مولوی، ح. (1386). راهنمای عملی SPSS-23 در علوم رفتاری. اصفهان: انتشارات پویش اندیشه.
Akkermans, J., Nykänen, M., & Vuori, J. (2015). Practice makes perfect? Antecedents and consequences of an adaptive school-to-work transition. In J. Vuori, R. Blonk, & R. H. Price (Eds.). Sustainable working lives (pp. 65–86). New York: Springer. Aldwin, C. M., Skinner, E. A., Taylor, A., & Zimmer-Gembeck, M. J. (2011). Coping and self-regulation across the lifespan. In K. Fingerman, C. Berg, T. Antonucci, J. Smith, & T. Antonucci (Eds.). Handbook of lifespan development (pp. 563–590). New York: Springer. Amiot, C. E., Blanchard, C. M., & Gaudreau, P. (2008). The self in change: A longitudinal investigation of coping and self-determination processes. Self and Identity. 7(2), 204–224. Bandura, A. (1994). Self-efficacy. In R. J. Corsini )Eds.). Encyclopedia of psychology (pp. 368–369) (2nd ed.). New York: John Wiley & Sons. Benson, G. S., McIntosh, C. K., Salazar, M., & Vaziri, H. (2020). Cultural values and definitions of career success. Human Resource Management Journal. 30(3), 392-421. Boo, S., & Kim, S. H. (2020). Career indecision and coping strategies among undergraduate students. Journal of Hospitality & Tourism Education. 32(2), 63-76. Boudrias, J.-S., Desrumaux, P., Gaudreau, P., Nelson, K., Brunet, L., & Savoie, A. (2011). Modeling the experience of psychological health at work: The role of personal resources, social-organizational resources, and job demands. International Journal of Stress Management. 18(1), 372–395. Brown, S. P., Westbrook, R. A., & Challagalla, G. (2005). Good cope, bad cope: Adaptive and maladaptive coping strategies following a critical negative work event. Journal of Applied Psychology. 90(4), 792–798. Carver, C. S., & Connor-Smith, J. (2010). Personality and coping. Annual Review of Psychology. 61(1), 679–704. Chamandy, M., & Gaudreau, M. (2019). Career doubt in a dual-domain model of coping and progress for academic and career goals. Journal of Vocational Behavior. 110(1), 155–167. Christian, M. S., Garza, A. S., & Slaughter, J. E. (2011). Work engagement: A quantitative review and test of its relations with task and contextual performance. Personnel Psychology. 64(1), 89–136. de la Fuente, J., Peralta-Sánchez, F. J., Martínez-Vicente, J. M., Sander, P., Garzón-Umerenkova, A., & Zapata, L. (2020). Effects of self-regulation vs. external regulation on the factors and symptoms of academic stress in undergraduate students. Frontiers in Psychology. 11, 1773. Enstin, N., Japar, M., & Sunawan, S. (2020). The relationship between future time perspective and career decision making self-efficacy. Jurnal Bimbingan Konseling. 9(2), 70-75. Fugate, M., Kinicki, A. J., & Ashforth, B. E. (2004). Employability: A psycho-social construct, its dimensions, and applications. Journal of Vocational Behavior. 65(1), 14–38. Gareau, A., Chamandy, M., Kljajic, K., & Gaudreau, P. (2018). The detrimental effect of academic procrastination on subsequent grades: The mediating role of coping over and above past achievement and working memory capacity. Anxiety, Stress, and Coping. 32(2), 1–14. Gaudreau, P., Carraro, N., & Miranda, D. (2012). From goal motivation to goal progress: The mediating role of coping in the self-concordance model. Anxiety, Stress, and Coping. 25(5), 507–528. Gregor, M. A., Pino, H. V. G. D., Gonzalez, A., Soto, S., & Dunn, M. G. (2020). Understanding the career aspirations of diverse community college students. Journal of Career Assessment. 28(2), 202-218. Heckhausen, J., Wrosch, C., & Schulz, R. (2010). A motivational theory of life-span development. Psychological Review. 117(1), 32 –60. Hou, C., Wu, Y., & Liu, Z. (2019). Career decision-making self-efficacy mediates the effect of social support on career adaptability: A longitudinal study. Social Behavior and Personality: An International Journal. 47(5), 1-13. Inzlicht, M., Werner, K. M., Briskin, J. L., & Roberts, B. W. (2021). Integrating Models of Self-Regulation. Annual Review of Psychology. 72(1), 319-345. Kim, Y. H., O’Brien, K. M., & Kim, H. (2016). Measuring career aspirations across cultures: Using the career aspiration scale with young Korean women. Journal of Career Assessment. 24(3), 573-585. Körner, A., Lechner, C. M., Pavlova, M. K., & Silbereisen, R. K. (2015). Goal engagement in coping with occupational uncertainty predicts favorable career-related outcomes. Journal of Vocational Behavior. 88, 174–184. Krejcie, R. V., & Morgan, D. W. (1970). Determining sample size for research activities. Educational and Psychological Measurement. 30(3), 607-610. Lazarus, R. S., & Folkman, S. (1984). Stress, appraisal, and coping. New York: Springer. Lent, R. W., & Brown, S. D. (2020). Career decision making, fast and slow: Toward an integrative model intervention for sustainable career choice. Journal of Vocational Behavior. 120, 103448. Lent, R. W., Brown, S. D., & Hackett, G. (1994). Toward a unifying social cognitive theory of career and academic interest, choice, and performance. Journal of Vocational Behavior. 45(1), 79 –122. Lent, R. W., Brown, S. D., & Hackett, G. (2002). Social cognitive career theory. In D. Brown (ed.). Career choice and development (pp. 255–311) (4th ed.). New York: Jossey-Bass. Maykrantz, S. A., & Houghton, J. D. (2020). Self-leadership and stress among college students: Examining the moderating role of coping skills. Journal of American College Health. 68(1), 89-96. Minda, M., & Piasecka, A. (2019). Style of coping with stress and hope for success among the youth attending the Athletic sports championships. Journal of Education, Health and Sport. 9(5), 161-171. Nurmi, J.-E., Salmela-Aro, K., & Koivisto, P. (2002). Goal importance and related achievement beliefs and emotions during the transition from vocational school to work: Antecedents and consequences. Journal of Vocational Behavior. 60(2), 241–261. O'Connor, D. B., Thayer, J. F., & Vedhara, K. (2021). Stress and health: A review of psychobiological processes. Annual Review of Psychology. 72(1), 663-688. Ozer, E. M., & Bandura, A. (1990). Mechanisms governing empowerment effects: A self-efficacy analysis. Journal of Personality and Social Psychology. 58(3), 472-486. Porfeli, E. J., & Savickas, M. L. (2012). Career adapt-abilities scale-USA form: Psychometric properties and relation to vocational identity. Journal of Vocational Behavior. 80(1), 748–753. Porfeli, E. J., Lee, B., Vondracek, F. W., & Weigold, I. K. (2011). A multi-dimensional measure of vocational identity status. Journal of Adolescence. 34(5), 853-871. Savickas, M. L. (2012). Life design: A paradigm for career intervention in the 21st century. Journal of Counseling & Development. 90(1), 13–19. Şeker, G. (2020). Well-Being and career anxiety as predictors of career indecision. Pamukkale University Journal of Education. 51(1), 262-275. Shah, J. Y., & Kruglanski, A. W. (2000). Aspects of goal networks: Implications for self-regulation. In M. Boekaerts, P. R. Pintrich, & M. Zeidner (Eds.). Handbook of self-regulation (pp. 85–110). New York: Academic Press. Steele, K. J., VanRyn, V. S., Stanescu, C. I., Rogers, J., & Wehrwein, E. A. (2020). Start with the end in mind: using student career aspirations and employment data to inform curriculum design for physiology undergraduate degree programs. Advance Physiology Education. 44(4), 697-701. van Dierendonck, D. (2015). The influence of planning, support and self-concordance on goal progress and job satisfaction. Evidence-based HRM a Global Forum for Empirical Scholarship. 3(3), 206-222. Welbourne, J. L., Eggerth, D., Hartley, T. A., Andrew, M. E., & Sanchez, F. (2007). Coping strategies in the workplace: Relationships with attributional style and job satisfaction. Journal of Vocational Behavior. 70(2), 312–325. Wiese, B. S., & Salmela-Aro, K. (2008). Goal conflict and facilitation as predictors of work-family satisfaction and engagement. Journal of Vocational Behavior. 73(3), 490–497. Xu, H., & Tracey, T. J. G. (2014). The role of ambiguity tolerance in career decision-making. Journal of Vocational Behavior. 85(1), 18 –26. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 878 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 708 |