![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,694,666 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,924,020 |
تأثیر همتاسازی مهارتی در تعامل دوتایی مشارکتی بر یادگیری مهارت فورهند تنیس روی میز دختران نوجوان | ||
رشد و یادگیری حرکتی ورزشی | ||
مقاله 3، دوره 13، شماره 3، آذر 1400، صفحه 275-291 اصل مقاله (374.84 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jmlm.2021.327012.1594 | ||
نویسندگان | ||
الهه سیاوشی1؛ علی حیرانی* 2؛ احسان زارعیان3 | ||
1دانشجوی دکتری رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران | ||
2دانشیاررفتار حرکتی، دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه رازی، کرمانشاه،ایران | ||
3دانشیاررفتار حرکتی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر همتاسازی سطح مهارت در تمرین تعاملی دوتایی مشارکتی بر یادگیری مهارت فورهند تنیس روی میز دختران نوجوان بود. در یک روش نیمهتجربی 24 دختر (14-16 سال)، بهصورت نمونۀ در دسترس از دبیرستانهای دخترانۀ شهر نهاوند انتخاب و به دو گروه مبتدی- مبتدی و مبتدی- ماهر تقسیم شدند. هر دو گروه به مدت 5 جلسه تمرینات دونفره را با آرایش مهارتی مربوط به خود (مبتدی- مبتدی، مبتدی- ماهر) انجام دادند، که هر جلسه شامل 20 ست 3 دقیقهای با زمان استراحت 1 دقیقهای بین ستها بود. با استفاده از آزمون دقت ضربۀ فورهند تنیس روی میز، اجرا در مراحل پیشآزمون، پسآزمون، یادداری و انتقال سنجیده شد. برای بررسی توزیع طبیعی دادهها از آزمون شاپیرو-ویلک استفاده شد. سپس آزمون آنالیز واریانس مرکب و آزمون تعقیبی مناسببرای تحلیل دادهها بهکار رفت. نتایج نشان داد هر دو گروه مبتدی- مبتدی و مبتدی- ماهر پیشرفت معناداری در یادگیری مهارت فورهند تنیس روی میز نشان دادند (5/0 < p) . همچنین گروه مبتدی- ماهر در مراحل اکتساب، یادداری و انتقال نسبت به گروه مبتدی- مبتدی عملکرد بهتری داشت (5/0 < p). یافتههای فعلی نشان میدهد که ترتیب مبتدی-ماهر برای یادگیری مهارت تنیس روی میز در حین آموزش دونفره بهتر بود، زیرا آنها از مشاهدۀ مدل بهینه و سایر چالشها و راهبردهای مرتبط در طول تمرین سود میبرند. | ||
کلیدواژهها | ||
تمرینات دونفره؛ تنیس روی میز؛ همتاسازی سطح مهارت؛ یادگیری | ||
مراجع | ||
42- Smith R, Lane RD. Unconscious emotion: A cognitive neuroscientific perspective. Neuroscience & Biobehavioral Reviews. 2016 Oct 1;69:216-38.
43- Pinder RA, Davids K, Renshaw I, Araújo D. Representative learning design and functionality of research and practice in sport. Journal of Sport and Exercise Psychology. 2011 Feb 1;33(1):146-55.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 476 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 323 |