تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,099,162 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,206,766 |
تأثیرآموزش مجازی حفاظت از محیطزیست بر نگرش و عملکرد زیستمحیطی دانشآموزان دختر مقطع ابتدایی | ||
نشریه محیط زیست طبیعی | ||
مقاله 7، دوره 74، شماره 3، آذر 1400، صفحه 505-516 اصل مقاله (431.9 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jne.2021.325389.2232 | ||
نویسندگان | ||
سعیده خانزاده1؛ مهتاب سلیمی* 2؛ ویلما بایرام زاده3 | ||
1کارشناس ارشد آموزش و پرورش ابتدایی، واحد کرج ، دانشگاه آزاد اسلامی ،کرج ، ایران | ||
2استادیار گروه علوم تربیتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی،کرج، ایران | ||
3دانشیار گروه علوم صنایع چوب و کاغذ، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی،کرج، ایران | ||
چکیده | ||
بسیاری از تهدیدهای زیست محیطی، پیامد رفتار انسانی است. آموزش و تغییر در رفتار انسانی می تواند این مشکلات زیست محیطی را کاهش دهد. هدف از این پژوهش بررسی تأثیر آموزش مجازی حفاظت از محیطزیست برنگرش و عملکرد زیستمحیطی دانشآموزان مقطع ابتدایی بوده است. جامعۀ آماری شامل دانشآموزان دختر پایۀ ششم مقطع ابتدایی شهر آبیک در سال تحصیلی 99- 1398 بود. برای این تحقیق، 60 دانش آموز با روش نمونهگیری چند مرحلهای انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و شاهد قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت یک ماه (سه جلسه در هفته) در معرض آموزش مجازی حفاظت از محیطزیست قرار گرفتند. از پرسشنامههای استاندارد نگرش زیستمحیطی و عملکرد زیستمحیطی et برای جمع آوری دادهها استفاده شد و روایی آنها به صورت صوری و پایایی آن نیز از طریق آلفای کرونباخ برای عملکرد زیستمحیطی 0/859 و برای نگرش زیستمحیطی 0/825 تعیین شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که تفاوت معنیدار بین نمره های پیش آزمون و پس آزمون گروه آزمایش در نگرش و عملکرد محیط زیستی وجود دارد (05/0P<). یافتهها تاکید میکنند که آموزش زیستمحیطی مجازی متناسب با سن،تأثیر مهمی در بهبود نگرش و عملکرد زیست محیطی دانش آموزان دارند و از این رو میتوان آن را به عنوان یکی از راهکارهای پیشگیری از تخریب محیطزیست دانست. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش مجازی؛ دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی؛ عملکرد زیستمحیطی؛ نگرش زیستمحیطی؛ همهگیری ویروس کرونا | ||
مراجع | ||
Abd-EI-Salam, M., EI-Naggar, H., Hussein, R.A., 2009. Environmental education and its effect on the knowledge and attitudes of preparatory School Students. Journal of Egypt Public Health Association 84, 343-75. Abedi Sarvestani, A., 2012. Environmental attitude and behavior of students of Gorgan University of Agriultural Sciences and Natural Resources. Iranian Agricultural Extension and Education Journal 7, 77-92. Alexsandra Carvalho, D.S., Ana Sevilla, P., Rafael Seiz, O. 2012. Autonomy and ICT in environmental education. Journal of Procedia-Social and Behavioral Sciences 46, 1343-1347. Asadi, M., Naghizadeh, M., Mazloomi, S., Ghazanfari, Z. 2018. Knowledge, attitudes and responsible environmental behaviors among female secondary school students. Payesh (Health Monitor) 17, 677-686. (In Persian). Azizi. V., Savari, M., Sadeghi, M., Yavari, G., 2013Analysis of high school students ' attitudes toward Hamedan environmental protection. Environmental Research 1, 20-28 (In Persian) Bonnet, M., 2003. Education for sustainable development: sustainability as a frame of mind. Journal of Philosophy of Education 37, 675-690. Chen, Y., Chyan, C., Chieko, K., 2002. The effects of different environmental education programs on the environmental behaviormental of seventh-grade and related favors. Journal of Environmental Health 64, 9-24. Dunlap, R.E., Van Liere, K.D., 1978. The New Environmental Paradigm: A Proposed Measuring Instrument and Preliminary Results. Journal of Environmental Education 9, 10-19. Dunlap, R.E., Kent, D.V.L.G., Mertig, A., Jones, R.E., 2000. Measuring Endorsement of the New Environmental Ecological Paradigm: A Revised NEP Scale, Journal of Social Issues 56, 425-442. George, JF. 2004. The theory of planned behavior and Internet purchasing. Internet Research 14, 198-212. Harun, R., Kuang Hock, L., Othman, F., 2011. Environmental Knowledge and Attitude among Students in Sabah. World Applied Sciences Journal. 14, 83-87. Jansson, M., Gunnarsson, A., Martensson, F., Andersson, S., 2014. Children's perspectives on vegetation establishment: Implications for school ground greening: Chisesura and petere the role of urban parks fore the sutainable sity. Journal of Resources and Environment 4, 166-174. Meiboudi, H., Shobeiri, S., Ghalee, S., Leilapoor, N., 2014. Assessment of children's environmental attitudes from different socio-economic backgrounds in the Mashhad. Journal of Pediatric Nursing 1, 45-53(Persian) Moghadam, AZ., Saedi, M., 2013.The effect of environmental education on teacher’s knowledge, attitude and skills (Case study: primary school teachers district 12, Tehran). Journal of Environmental Education and Sustainable Development 1, 19-30. (Persian) Mohammad jani, E., Safar navadeh, M., Hashemi, H., Ghaedi, M., 2018. The effects of the Information and Communication Technology (ICT) on Environmental literacy of elementary students. Journal of New Approaches in Educational Administration 9, 247-262. (In Persian) Mutisya, SM., Kipgetich, K.E., Rono, KJ. 2013. Positive attitude towards environmental conservation: The role of primary education in keneya, Asian Journal of Management Science and Education 2, 203-215. Pazokinejad, Z., Salehi, S., 2014 An Analysis of Social Factors Influencing Students Environmental Attitudes and Performance ournal of Applied Sociology 25, 71-88. Salehi, S., Pazooki, Z., 2014. Sustainable Higher Educationand Environmental Sustainability. Journal of IranianHigher Education 2, 93-112 (In Persian). Salehi, S., Emamgholi, L. 2016 A Study of Influencing Individual and Social Norms on Environmental Friendly Behavior. Journal of Environmental Education and Sustainable Development 4, 11-20. Sarbaz, S., Setoodeh, A., Rahimi, M., 2017. The Eeffect of Environmental Education on Improvement of Elementary SchoolStudents Attitude about Animal Rights. Journal of Enviromental education and sustainable development 5, 25-33. Schultz, P.W., 2000. Empathizing with nature: The effects of perspective taking on concern for environmental issues. Journal of Social Issues 56, 391-406. Shobeiri, S.M., Meiboudi, H., 2013. The evolution of environmental education in Iran. Environmental Science 11, 119-130. (In Persian) Shobeiri, SM., Meiboudi, H., 2013. The evolution of environmental education in Iran. Environmental science. 11, 119-30. (In Persian) Siraji, F., Ghamari Vafa, K., 2016. Students' environmental literacy as an important cultural category in the present era. The 14th Annual Conference of the Iranian Association of Curriculum Studies.Hamadan Bu-Ali-Sina University. Stren, P.C., Dietz, T., Kalof, L., 1993. Value orientations, gender, and environmental concern. Journal of Environment and Behavior 25, 322-348 Ugulu, I., Sahin, M., Baslar, S., 2013. High school students’ environmental attitude: Scaledevelopment and validation. International Journal of Science Education 5, 415-24. Vlasta, H., 2011. The use of ICT in the environmental studies subject. ReviewQuarterly Journal of Procedia Social and Behavioral Sciences 15, 3855-3860. Zamani Moghadam, A., Saedi, M., 2011. The effect of environmental education on teachers’ knowledge, attitude and skills (Case study: primary school teachers district 12, Tehran). Journal of Environmental Education and Sustainable Development 1, 19-31. (In Persian) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 586 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 278 |