تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,516,474 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,777,607 |
تحلیل مفهومی ساز موسیقایی | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
دوره 26، شماره 3، مهر 1400، صفحه 33-42 اصل مقاله (896.08 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2021.308857.615464 | ||
نویسنده | ||
احمد رحمانیان* | ||
گروه طراحی صنعتی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
با وجود اهمیتی که مسئله تعریف ساز موسیقایی در حوزه موسیقیشناسی برای دیگر مسائل نظری و عملی موسیقی دارد، تعاریف موجود و معیار، مثل هورنباستل (1933)، بیِلاویسکی (1979) و لیسلاف-متسن (1985)، دستکم از حیث منطقی بعضی از الزامات تعریف، مثل تعیین طبقه وجودشناختی موضوع (یا معرَف) و مانع بودن، را برآورده نمیکنند. مقاله حاضر، به این مسئله که ساز موسیقایی چیست میپردازد، با هدف ارائه تعریفی از این مفهوم که همه الزامات منطقی تعریف را برآورده کند. بدین منظور در این مقاله روش کیفیِ تحلیل منطقی یا مفهومی اتخاذ شده است، که از روشهای اصلی علوم قیاسی و مهمترین روش در تعریف مفاهیم علمی است. این مقاله از طریق سلسلهای از تحلیلها اقدام به تعیین هریک از معرِفهای منطقی ساز میکند. در تحلیل اول مشخص میکند که ساز از حیث وجودشناسی به طبقه مصنوع فنی و به عبارت دقیقتر سیستم فنی تعلق دارد. در تحلیل دوم و سوم، هریک از فصل ممیزهای ساز مشخص میگردد که عبارتاند از دو دسته ویژگی کارکردی و ناظر به طرح (یا ساختاری) ساز. این دو تحلیل به طور دقیقی، به ترتیب، بر اساس نظریه ICE و نظریه مدلسازی کارکردی صورت میگیرد و در آخر به یک فرمولبندی منطقی از تعریف ساز منتج میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
موسیقیشناسی؛ سازشناسی؛ ساز موسیقایی؛ تعریف؛ تحلیل مفهومی | ||
مراجع | ||
Baker, L. R. (2008). The shrinking difference between artifacts and natural objects. American philosophical association newsletter on philosophy and computers.
Bielawiski, L. (1979). Instrumentalmusik als transformation der menschlichen bewegung. mensch-instrument-musik. Studia instrumentorum musicae popularis VI.
Dournon, G. (1992). ‘Organology’, Ethnomusicology, An Introduction. New York: W. W. Norton & Company.
Draeger, H. H. (1948). Prinzip einer systematik der musikinstrumente: Bärenreiter. Galpin, F. W. (1937). A Textbook of European Musical Instruments: Their Origin. History and Character. Williams & Norgate.
Goodman, N. (1968). Languages of Art: An Approach to a Theory of Symbols. New York: The Bobbs-Merrill Company, Inc., Indianapolis.
Haydon, G. (1946). Introduction to Musicology; A Survay of the Fields, Systematic and Historical, of Musical Knowledge and Research (second ed.). New York: Prentice-Hall, inc.
Heyde, H. (1975). Grundlagen des natürlichen Systems der Musikinstrumente: Beiträge zur musikwissenschaftlichen Forschung in der DDR: Leipzig: VEB.
Hilpinen, R. (1992). On artifacts and works of art 1. Theoria, 58(1), 58-82.
Hood, M. (1982). The ethnomusicologist (Vol. 140): Kent, Ohio: Kent State University Press.
Hospers , J. (1997). An introduction to philosophical analysis (fourth ed.). Londen: Routledge.
Houkes, W., & Vermaas, P. E. (2010). Technical functions: On the use and design of artefacts (Vol. 1): Springer Science & Business Media.
Kroes, P. (2012). Technical artefacts: Creations of mind and matter: A philosophy of engineering design (Vol. 6): Springer Science & Business Media.
Kvifte, T., & Jensen, S. (2007). Instruments and the electronic age: Lulu. com.
Lysloff, R. T., & Matson, J. (1985). A new approach to the classification of sound-producing instruments. Ethnomusicology, 213-236.
Mahillon, V.-C. (1900). Catalogue descriptif & analytique du Musée instrumental du Conservatoire royal de musique de Bruxelles (Vol. 3): A. Hoste.
Montagu, J., & Burton, J. (1971). A proposed new classification system for musical instruments. Ethnomusicology, 15(1), 49-70.
Nightingale, P. (2009). Tacit knowledge and engineering design Philosophy of technology and engineering sciences (pp. 351-374): Elsevier.
Reinhard, K. (1960). Beitrag zu einer neuen Systematik der Musikinstrumente. Die Musikforschung, 160-164.
Schaeffner, A. (1932). D'une nouvelle classification méthodique des instruments de musique. Revue musicale, 10(11), 215-231.
Schaeffner , A. (1946). ‘Les instruments de musique’. La musique des origins a nos jours (N. Dufourcq Ed.). Paris: Larousse. Simons, P. M., & Dement, C. W. (1996). Aspects of the Mereology of Artifacts Formal ontology (pp. 255-276): Springer. Tatarkiewicz, W. (2006). History of Aesthetics: Edited by J. Harrell, C. Barrett and D. Petsch: A&C Black.
Thomasson, A. (2007). Artifacts and human concepts. Creations of the mind: Theories of artifacts and their representation, 52-73.
Vermaas, P., Kroes, P., van de Poel, I., Franssen, M., & Houkes, W. (2011). A philosophy of technology: from technical artefacts to sociotechnical systems. Synthesis Lectures on Engineers, Technology, and Society, 6(1), 1-134.
Von Hornbostel , E., & Sachs, C. (1914). ‘Classification of Musical Instruments’, Ethnomusicology, An Introduction (H. Myers Ed.). New York: W. W. Norton & Company.
Von Hornbostel, E. M. (1933). The ethnology of African sound-instruments. Comments on Geist und Werden der Musikinstrumente by C. Sachs. Africa, 6(2), 129-157.
Wood, W. H. (2009). Computational representations of function in engineering design Philosophy of technology and engineering sciences (pp. 543-564): Elsevier. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,008 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 769 |