تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,574 |
تعداد مقالات | 71,038 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,532,442 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,799,794 |
همبافتسازی فراملیتی در آموزش بینفرهنگی زبان | ||
پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی | ||
دوره 11، شماره 2، شهریور 1400، صفحه 174-194 اصل مقاله (599.68 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی(عادی) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jflr.2021.327575.868 | ||
نویسنده | ||
کارن ریزاگر* | ||
استاد تمام برجستۀ مطالعات بینفرهنگی، گروه ارتباطات و هنر، دانشگاه روسکیلد، روسکیلد، دانمارک. | ||
چکیده | ||
این مقاله چنین استدلال میکند که آموزش زبان بهصورت بینفرهنگی باید کماکان الگوارههای سنتی و ملی (که در آن تمرکز آموزههای فرهنگی و اجتماعی بیشتر معطوف به شرایط درونمرزی کشورهای زبان هدف است) را به چالش بکشد و همچنان با نظر به آموزش شهروندی جهانی، به سمت جهانی سوق یابد که در عین گوناگونیها، دارای همبستگی متقابل باشد. این مقاله خاطرنشان میکند که زبانها، و حتی زبانهایی که بهعنوان زبانهای خارجی آموزش داده میشوند، پدیدههای فراملیتی و جهانی هستند و این مسئله ایجاب میکند که فرآیند زبانآموزی در نقاط مختلف جهان قابلیت آموزش زبان مقصد را بهعنوان زبان اول، زبان دوم و زبان خارجی داشته باشد. این مقاله طیفی از ابعاد فراملیتی را معرفی میکند که دربرداندۀ جریانهای زبانی و نیز انواع دیگری از فعالیتها، فرایندها و ساختارهای فراملیتی است–ابعادی که بایسته است در برنامهریزی و تجزیهوتحلیل مطالب اموزشی زبان مدنظر گیرند. این مقاله سه محور فراملیتی را به تفضیل تشریح نموده و نشان میدهد که چگونه همبافتسازی فراملیتی میتواند مفاهیم را دستخوش تحول کرده و جهانی همبسته و واقعی بسازد که مسائل آن برای زباناموزان مشهود باشد. البته این تلاش شاید صرفاً در خصوص تصاویر و متون ساده میسر شدهباشد. سه محور موضوعی فراملیتی که مورد بررسی قرار گرفتهاند عبارتند از: اسکاتلند: پیوند اسکاندیناوی (برای آموزش زبان انگلیسی)؛ سنگال: دیوار بزرگ سبز صحرا و ساحل (برای آموزش زبان فرانسوی)؛ و نجات غار تایلند (برای آموزش زبان انگلیسی). | ||
کلیدواژهها | ||
الگووارۀ ملی؛ شهروندی جهانی؛ فراملیتی؛ جریانهای زبان؛ همبافتسازی فراملیتی؛ مطالب آموزشی زبان | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
بوسن، جی. و روزندال، ام. (2011) یک تکه کیک ۸. کپنهاگ: آلینا.
برندلیوس، ام. و ساندل، آی. (2011) فرانسوی مهیج 2A، و راهنمای مدرس. کپنهاگ: آلینا.
بایرام، ام. (1997) آموزش و ارزیابی توانش ارتباط میانفرهنگی. کلودون: (مسائل چندزبانه) Multilingual Matters.
بایرام، ام. (2008) از آموزش زبان خارجی تا آموزش برای شهروندی بینفرهنگی. مقالات و اندیشهها کلودون: (مسائل چندزبانه) Multilingual Matters.
بایرام، ام. (2018) مقالهای در زمینۀ جهانگرایی در آموزش زبان خارجی. آموزش شهروندی بینفرهنگی (2)1، 72 - 64.
بایرام، ام. (2021) بازگشت به آموزش و ارزیابی توانش ارتباط میانفرهنگی. بریستول: (مسائل چندزبانه) Multilingual Matters.
بایرام، ام.، گلوبوا، آی.، هان، اچ. و واگنر، ام. (ویرایش) (سال 2017). از اصول تا عمل در آموزش برای شهروندی میانفرهنگی. بریستول: (مسائل چندزبانه) Multilingual Matters.
کاناگارجا، اس. (1993) کتابهای آموزشی آمریکایی و زبانآموزان تامیلی: درک تنشهای ایدئولوژیکی در کلاس ESL. زبان، فرهنگ و برنامۀدرسی (2)6، 158 - 143.
کاناگارجا، اس. (2013) تمرین بینزبانی: انگلیسیهای جهانی و روابط جهانشهری. ابینگتون: راتلج.
گارسیا، او. و لی وی (2014) بینزبانی شدن: زبان، دو زبانه بودن و آموزش. بزینستوک: پالگریو مکمیلان.
گولوبوا، آی.، واگنر، ام. و ام.ای. یاکیمواکی (2017) مقایسۀ ادراک دانشجویان از مفهوم شهروندی جهانی در مجارستان و ایالاتمتحده. در: بایرام، ام.، گلوبوا، آی.، هان، اچ. و واگنر، ام. (ویرایش) از اصول تا عمل در آموزش برای شهروندی میانفرهنگی. (ص ص. 24 - 3). بریستول: (مسائل چندزبانه) Multilingual Matters.
گری، جی. (۲۰۱۰) ساختار انگلیسی: فرهنگ، مصرفگرایی و پیشرفت در کتاب آموزشی جهانی ELT. بزینستوک: پالگریو مکمیلان .
گایلهرم، ام. (2002) شهروندان مهم برای دنیایی میانفرهنگی. آموزش زبان خارجی بهشکل سیاست فرهنگی. کلودون: (مسائل چندزبانه) Multilingual Matters.
هانرز، یو. (1992) پیچیدگی فرهنگی. مطالعاتی در مورد ساختار اجتماعی معنا. نیویورک: انتشارات دانشگاه کلمبیا.
کرامش، سی. (2019) در میان جهانیسازی و استعمارزدایی. زبانهای خارجی در حال تقابل دوسویه. در: دی. مکدو (ویرایش) استعمارزدایی از آموزش زبان خارجی. تدریس اشتباه زبانهای انگلیسی و سایر زبانهای استعماری (ص ص. 72 - 50) نیویورک، لندن: راتلج.
کرامش، سی. و وایتساید، ای. (2008) بومشناسی زبان در محیطهای چندزبانه: به سوی نظریۀ صلاحیت نمادین. زبانشناسی کاربردی (4)29، 671 - 645.
کرامش، سی. و وینال، کی. (2015) سیاست فرهنگی کتابهای آموزش زبان در عصر جهانی شدن. در: ایکس.ال. کوردت - کریستینسن و سی. ونینگر، زبان، ایدیولوژی و آموزش. سیاست فرهنگی کتابهای آموزش زبان در عصر جهانی شدن (ص ص. 28 - 11). لندن: راتلج.
کورماروادیولو، بی. (2008) جهانیسازی فرهنگی و آموزش زبان. نیوهاون، کنتیکت: انتشارات دانشگاه ییل.
پروجینی، دی.سی. (2018) کشف حالتهای حمل و نقل. در: ام. واگنر، دی.سی پروجینی و ام. بایرام (ویرایش)
آموزش مهارت میانفرهنگی در ردههای سنی مختلف (ص ص. 75 - 58). بریستول: (مسائل چندزبانه) Multilingual Matters.
پورتو، ام.، پی. دریائی-هانسن، ام.ای. آرکوری و کی. شیفلر (2017) گرین کیدز: زبانآموزان کمسن یک کلاس زبان انگلیسی در آرژانتین و دانمارک در شهروندی محیطی و بینفرهنگی مشارکت میورزند. در: از اصول تا عمل در آموزش برای شهروندی میانفرهنگی (ص ص. 158 - 131). بریستول: (مسائل چندزبانه) Multilingual Matters.
پورتو، ام. و یولیتو، ال. (۲۰۱۷) آموزش زبان و شهروندی بین فرهنگی برای فرهنگ صلح: پروژۀ مالویناس/فالکلند در: ، بایرام، ام.، گلوبوا، آی.، هان، اچ. و واگنر، ام. (ویرایش) از اصول تا عمل در آموزش برای شهروندی میانفرهنگی. (ص ص 224 - 199). بریستول: (مسائل چندزبانه) Multilingual Matters.
ریزاگر، کی. (1989) مطالعات جهانی و آموزش زبان خارجی: از نقطهنظر دانمارک. مجلۀ مطالعات جهان، (2)7، 31 - 28.
ریزاگر، کی. (2006) زبان و فرهنگ: جریانهای جهانی و پیچیدگیهای محلی. کلودون: مسائل چندزبانه.
ریزاگر، کی. (۲۰۰۷) آموزش زبان و فرهنگ: از یک الگووارۀ ملی تا یک الگووارۀ فراملی. کلودون: (مسائل چندزبانه) Multilingual Matters.
ریزاگر، کی. (2015) پیوند زبان-فرهنگ از دیدگاهی بینفرهنگی. در: اف. شریفیان (ویرایش.) کتاب راهنمای راتلج برای زبان و فرهنگ. (ص ص. 99 - 87). لندن، نیویورک: راتلج.
ریزاگر، کی. (2018) تصویر جهان در کتابهای آموزش زبان. بریستول: (مسائل چندزبانه) Multilingual Matters.
،ریزاگر، کی. (الف ۲۰۲۱) کتابهای آموزش زبان: پنجرههایی به جهان. زبان، فرهنگ و برنامۀدرسی (۱)34، شمارۀ ویژه: کتاب آموزش زبان: تصویر، تعامل و یادگیری، آموزش، ویرایش. توسط جی. کانالی.
ریزاگر، کی. (ب 2021) کتابهای آموزش زبان و سیاستهای جغرافیایی محبوب: تصویر جهان و از تاریخ و (پسا)استعماری انگلستان و فرانسه. مجلۀ زبانشناسی پسااستعمار ۵، شمارۀ ویژه: زبان و سیاسیتهای جغرافیایی محبوب، ویرایش. توسط سی. لویسن و اس.اس. فرناندز.
،ریزاگر، کی. و اسوارستاد، ال.کی. (۲۰۲۰) Verdensborgeren og den interkulturelle læring [شهروند جهانی و آموزش بینفرهنگی]. فردریکسبرگ، دانمارک: سمفاندسلیرتور.
سیلوی، پی. و گرفنیتز، اس. (2018) خانههای سراسر جهان. در: ام. واگنر، دی.سی پروجینی و ام. بایرام (ویرایش)
آموزش مهارت میانفرهنگی در ردههای سنی مختلف (ص ص. 75 - 58). بریستول: (مسائل چندزبانه) Multilingual Matters.
واگنر، ام.، دی.سی پروجینی و ام. بایرام (ویرایش) (2018) آموزش مهارت میانفرهنگی در ردههای سنی مختلف
(ص ص. 75 - 58). بریستول: (مسائل چندزبانه) Multilingual Matters.
یولیتو، آل.، و پورتو، ام. (۲۰۱۷) آموزش حقوق بشر در تدریس زبان. بایرام، ام.، گلوبوا، آی.، هان، اچ. و واگنر، ام.
(ویرایش) از اصول تا عمل در آموزش برای شهروندی میانفرهنگی. (ص ص.250 - 225). بریستول: (مسائل چندزبانه) Multilingual Matters. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 361 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 539 |