تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,533 |
تعداد مقالات | 70,506 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,127,248 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,234,982 |
تدوین الگوی ارزشها در آموزش عالی کشاورزی ایران | ||
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران | ||
دوره 52، شماره 2، تیر 1400، صفحه 327-341 اصل مقاله (570.55 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/ijaedr.2020.306705.668932 | ||
نویسندگان | ||
سونیا سوری1؛ سید محمود حسینی* 2؛ یوسف حجازی3؛ سید حمید موحد محمدی4 | ||
1دانشآموخته دکتری، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران، کرج، ایران | ||
2استاد گروه ترویج و آموزش کشاورزی،دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی،دانشگاه تهران، کرج، ایران | ||
3استاد گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی دانشگاه تهران، کرج، ایران | ||
4استاد گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهران، کرج، ایران. | ||
چکیده | ||
چکیده هدف کلی تحقیق حاضر، تدوین الگوی ارزشها در آموزش عالی کشاورزی ایران بود. این پژوهش به لحاظ ماهیت ترکیبی و از نوع طرح اکتشافی متوالی میباشد. جامعه آماری در بخش کیفی این پژوهش اعضای هیات علمی دانشکدههای کشاورزی بودند ابزار پژوهش سوالات باز بودند که روایی آن توسط متخصصان مرتبط تایید و برای گردآوری داده از مصاحبه عمیق با 23 از اعضای هیات علمی استفاده شد، و جامعه آماری در بخش کمی شامل دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکدههای کشاورزی دولتی ایران است که تعداد آنها برابر با 12925 نفر میباشند. که 288 نفر از آن ها با استفاده از فرمول کوکران و نمونه گیری تصادفی طبقهای(با انتساب متناسب) از پنج دانشکده کشاورزی(تهران، همدان، شیراز، خوزستان و زابل) انتخاب شدند. ابزارجمع آوری داده ( در بخش کمی)، پرسشنامهای بود که روایی صوری و محتوایی آن توسط اساتید و متخصصان ذیربط مورد تایید قرار گرفت و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ(93/0) تایید شد. بر اساس نتایج بخش کیفی: الگوی ارزشها در چهار مقوله ارزشهای اخلاقی(صداقت، جوانمردی، امانتداری، بردباری و تواضع)، ارزشهای اجتماعی(اعتماد، بلند نظری، همکاری و کارگروهی، احترام متقابل، قدردانی و مسئولیت پذیری)، ارزشهای فردی (اعتدال، نظم، دقت، پشتکار، ضابطه مداری و یادگیری مادام العمر) و ارزشهای آکادمیک و تخصصی (کارآفرینی، خلاقیت، امنیت غذایی، احترام به فرهنگ روستا-کشاورز، عدالت جنسیتی و ارزشهای پژوهشی کشاورزی) تقسیم بندی شد ند نتایج بخش کمی حاکی ازآن بود که بر اساس شاخصهای برازش، ساختار کلی مدل پژوهش مورد تایید بوده و مدل حاصل از نتایج بخش کیفی پژوهش با واقعیت همخوانی داشت. واژه های کلیدی: ارزشها، آموزش عالی کشاورزی، روش تحقیق آمیخته | ||
کلیدواژهها | ||
ارزشها؛ آموزش عالی کشاورزی؛ روش تحقیق آمیخته | ||
مراجع | ||
Vader J. (2006). Spiritual health: the next frontier. The European Journal of Public Health. 16, 442-455 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,121 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 345 |