تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,509,176 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,772,403 |
خط و نمود دیگری در آثار هنرمندان زن مهاجر کشورهای اسلامی | ||
زن در فرهنگ و هنر | ||
مقاله 6، دوره 13، شماره 1، فروردین 1400، صفحه 115-138 اصل مقاله (901.69 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jwica.2021.320433.1554 | ||
نویسندگان | ||
عفت السادات افضل طوسی* 1؛ مهدیس مهاجری2 | ||
1دانشیار گروه پژوهش هنر، دانشکدة هنر، دانشگاه الزهرا | ||
2دانشجوی دکتری تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنر، دانشکدة هنر، دانشگاه الزهرا | ||
چکیده | ||
مهاجرت مسئلهای فرهنگی است که تداعیگر مفاهیمی مانند هویت، ازخودبیگانگی، غربت و نوستالژی است. مهاجرت بر اندیشه و آثار هنرمندان تأثیر مستقیم میگذارد. آثار هنرمندان مهاجر به واسطة بیان مضامین ویژه در سالهای اخیر مورد توجه قرار گرفته است. در این میان، هنرمندان مهاجر کشورهای اسلامی نیز توانستهاند با نمایش آثار خود ابعاد گوناگون هنر مهاجران را به تصویر بکشند. یکی از جنبههای فرهنگ که در جریان مهاجرت دچار تحول میشود، زبان و به دنبال آن خط است. خط بخشی مهم از آثار هنرمندان کشورهای اسلامی است و وابستگی آن به زبان کارکردهای مختلفی را برای آن به وجود آورده است. در میان هنرمندان مهاجر، زنان هنرمند نیز خط را بهعنوان عنصر مهم کار خود برگزیدهاند. پرسش اصلی تحقیق این است که نقش خط در آثار هنرمندان زن مهاجر چیست و به چه دلیل از خط و نوشتار در آثار خود بهره بردهاند؟ این نوشتار که با روش توصیفیـ تحلیلی و اطلاعات گردآوریشدة کتابخانهای انجام شده است، براساس دیدگاه باختین به تحلیل آثار مورد نظر میپردازد. میخاییل باختین از اندیشمندان قرن بیستم است که در حوزة انسانشناسی نظریة «دیگری» و «دیگربودگی» را مطرح کرده است. او باور دارد انسان همواره به انسان دیگر نیازمند است و از دریچة انسان دیگر به خود نگاه میکند و یکی از عومل تأثیرگذار در شکلگیری و شناخت موقعیت انسان، دیگری است. با مطالعة آثار هنرمندان زن مهاجر از کشورهای ایران، عراق، فلسطین، الجزایر، مراکش و مصر آثاری از لالا الصعیدی از مراکش، شیرین نشاط از ایران و هیف کهرمان از عراق انتخاب شده است. نتایج بررسی نشان میدهد این زنان مهاجر خط را برای بیان هویت و دیگربودگیشان به کار برده و در موقعیت دیگری دست به خلق اثر زدهاند و برآناند تا هویت و دیگربودگیشان را نمایش دهند. | ||
کلیدواژهها | ||
خط؛ کشورهای اسلامی؛ میخاییل باختین؛ مهاجرت؛ هنرمندان زن | ||
مراجع | ||
[1] آروین، شکوفه؛ دادور، ابوالقاسم؛ حسینی، مریم (1398). رمان جنگ در ایران از منظر حضور دیگری با تکیه بر آرای باختین، متنپژوهی ادبی، ش 23، ص 31ـ53.
[2] احمدزاده، شیده (1391). مهاجرت در ادبیات و هنر، مجموعه مقالات نقدهای ادبی و هنری، تهران: سخن.
[3] احمدی، بابک (1389). آنکه مثل من هست؛ آنکه مثل من نیست، حرفه هنرمند، ش33، ص138ـ145.
[4] افضلطوسی، عفتالسادات (1388). از خوشنویسی تا تایپوگرافی، تهران: هیرمند.
[5] پاکباز، رویین (1389). نقاشی ایران از دیرباز تا امروز، تهران: زرین و سیمین.
[6] تودوروف، تزوتان (1398). منطق گفتوگویی میخاییل باختین، ترجمة داریوش کریمی، تهران: مرکز.
[7] رابینسون، اندرو (1389). تاریخچة پیدایش خط و نوشتار، ترجمة یلدا بلارک، تهران: سبزان.
[8] رامیننیا، مریم؛ قبادی، حسینعلی (1392). مفهوم دیگری و دیگربودگی در انسانشناسی باختین و انسانشناسی عرفانی، نشریة پژوهشهای ادبی، ش40، ص63ـ88
[9] رضویفرد، حسین (1393). جهانیشدن در خوشنویسی؛ تحلیل و بررسی خوشنویسی نوین در ایران با تأکید بر نقاشی خط، نقد کتاب هنر، ش1 و 2، ص221ـ240.
[10] عظیمی، حسین؛ علیا، مسعود (1393). نسبت متن و دیگری در اندیشة باختین، کیمیای هنر، ش 13، ص 7ـ16.
[11] مصباح، گیتا؛ رهبرنیا، زهرا (1395). قدرت و مقاومت در بازنمایی پیکرة زن در آثار اعضای انجمن هنرمندان نقاش ایران، باغ نظر، س 13، ش42، ص89ـ104.
[12] میرزائی، طاهره؛ گرجی، مصطفی (1392). بررسی ماهیت و مفهوم درد و رنج در اشعار طاهره صفارزاده، فصلنامة پژوهشهای ادبی و بلاغی، س اول، ش 4، ص10ـ25.
[13] نامور مطلق، بهمن (1394). درآمدی بر بینامتنیت نظریهها و کاربردها، تهران: سخن.
[14] Bokharachi Elnaz, (2012). Displacement, Belonging, Photography: Gender and Iranian Identity in Shirin Neshat's The Women of Allah (1993-7) and The Book of Kings, Arizona State University, United States of America.
[15] Cichocki, Nina )2004(. Veils, Poems, Guns, and Martyrs: Four Themes of Muslim Women's Experiences in Shirin Neshat's Photographic Work, Thirdspace, volume 4 issue1. Https://journals.sfu.ca/thirdspace/index.php/journal/article/view/cichocki/161
[16] D Mignolo, Walter, (2013). Let the guest be the master: Border thinking and the aesthetic potential of migrant consciousness, https://hayvkahraman.com/2017/01/22/let-the-guest-be-the-master-border-thinking-and-the-aesthetic-potential-of-migrant-consciousness-walter-d-mignolo/.
[17] Ennaji, M. (2014). “Recognizing the Berber Language in Morocco: A Step for Democratization”, Georgetown Journal of International Affairs, 15(2), PP 93-99. Retrieved March 6, 2021, from http://www.jstor.org/stable/43773631
[18] Gurevitch, Zali, (2003). “Plurality in Dialogue/ A Comment on Bakhtin”, Michael Gardiner and Mikhail Bakhtin. Vol. 3, No. 3. PP 232-256
[19] Heartney Eleanor, Posner Helaine, Princenthal Nancy, (2013). Sue Scott, After the revolution: women who transformed contemporary art, Shirin Neshat: Living between Cultures, Munich: Prestel.
[20] Morris, Natasha (2017). How Iraqi Are you? https://hayvkahraman.com/2017/01/27/how-iraqi-are-you-natasha-morris-2016/
[21] Naef, Silvia, (2019). “Painting in Arabic: Etel Adnan and the Invention of a New Language, Manazir Journal: Journal of the Swiss Platform for the Study of Visual Arts”, Architecture and Heritage in the MENA Region, V1, Issue 1, PP 17-27, DOI: https://doi.org/10.36950/manazir.2019.1.1.2
[22] Simonowitz, David, (2010). A Modern Master of Islamic Calligraphy and Her Peers, Journal of Middle East Women's Studies, Vol. 6, No. 1 (Winter 2010). PP 75-102.
[23] T. Brooks, Sarah, (2014). The Photography of Lalla Essaydi: Critiquing and Contextualizing Orientalism, Sawhill Gallery, School of Art, Design and Art History, James Madison University.
[24] Vertovec, Steven, (1997). “Three Meanings of Diaspora, Exemplified Among South Asian Religions”, Diaspora: A Journal of Transnational Studies, PP 5-7.
[25] Zaya, Octavio, (2015). Are we not all foreigners? https://hayvkahraman.com/2017/01/21/are-we-not-all-foreigners-octavio-zaya/
[30] https://www.artsy.net | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 854 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 612 |