تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,021 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,498,012 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,759,838 |
زنان تأثیرگذار اینستاگرامی؛ زنانگی بازنماییشده در صفحات زنان اینفلوئنسر ایرانی | ||
زن در فرهنگ و هنر | ||
مقاله 4، دوره 13، شماره 1، فروردین 1400، صفحه 65-90 اصل مقاله (372.06 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jwica.2021.321321.1565 | ||
نویسندگان | ||
زهرا اردکانی فرد* 1؛ سید نورالدین رضوی زاده2 | ||
1دانشجوی دکتری ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی | ||
2عضو هیئتعلمی دانشکدة ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی | ||
چکیده | ||
اینفلوئنسرها از طریق پستهای خود در شبکههای اجتماعی رهبران افکار آنلاینی هستند که بر رفتار و روند تصمیمگیری تودهها تأثیر میگذارند. در حال حاضر، بسیاری از اینفلوئنسرهای اینستاگرامی را زنان تشکیل میدهند. تصویری که آنها از زندگیشان بهعنوان زن ارائه میکنند تصویری تأثیرگذار دربارة زنبودگی و زنانگی است. این تحقیق به دنبال بررسی و تحلیل زنانگی نمایش داده شده در اینستاگرام است. برای این منظور، صفحات چهار نفر از زنان اینفلوئنسر ایرانی بهعنوان نمونه انتخاب شده و پستهای این صفحات با استفادة نشانهشناسی اجتماعی تصویر کرس و ون لیوون تحلیل شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که چهار نوع بازنمایی زنانگی در این صفحات دیده میشود که «زنانگی بدنمند مدرن»، «زنانگی سنتی با فرمی نو»، «ضد زنانگی مسلط» و «زنانگی در خدمت فضای عمومی» نامگذاری شده است. این انواع در عین تفاوتهای روشنی که با یکدیگر دارند دارای اشتراکاتی نیز هستند. آنها به دو مقولة «بدن زنانه» و «نقشهای زنانه» توجه دارند. بدن زنانه و نقشهای زنانه تحتتأثیر دو فرایند تجاریشدن و اجتماعیشدن قرار میگیرند که یکی تحتتأثیر گفتمان سرمایهداری حاکم بر شبکة اینستاگرام و دیگری متأثر از گفتمان فمنیستی است. همچنین، در همة انواع زنانگیهای نمایشدادهشده، گفتمان دینی یا کاملاً طرد میشود یا نادیده گرفته میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
اینستاگرام؛ اینفلوئنسر؛ زنان اینفلوئنسر؛ زنانگی؛ نشانهشناسی اجتماعی | ||
مراجع | ||
[1] افشانی، سید علیرضا؛ جواهرچیان، ندا؛ حقیقتیان، منصور (1398). «پروبلماتیک خودرهاییبخشی در فضای مجازی؛ کاوشی کیفی از چگونگی ابراز خود در میان میکرواینفلوئنسرهای اینستاگرامی شهر یزد»، مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، دورة 8، ش اول، ص115-143. [2] اکبرزاده جهرمی، سید جمالالدین؛ تقیآبادی، مسعود (1398). «ستارههای خرد ایرانی در قاب سلفی: مطالعه نشانه شناختی شهرت خرد در اینستاگرام»، مطالعات فرهنگ ارتباطات، س20، ش 46، ص113-155 [3] امیرمظاهری، امیرمسعود؛ ایرانشاهی، اعظم (1388). «فرصتهای فضای مجازی برای تعامل اجتماعی زنان ایرانی از دید زنان فعال در فضای مجازی»، فصلنامة علمی و پژوهشی علوم اجتماعی، س 5، ش2 ، ص 19-38. [4] ایبانز، کریستینا آلفونسو (۱۳۸۳) «زنان در فضای مجازی: یک مدینة فاضله جدید؟»، زن فرزانه (فصلنامة مؤسسة مطالعات و تحقیقات زنان)، س اول، ش اول، ص32-60. [5] ایگلتون، تری (1381). نظریة ادبی، ترجمة عباس مخبر، تهران: مرکز. [6] بصیریان جهرمی، حسین؛ نحوی نظامآبادی، مرضیه (1395). «نشانهشناسی عناصر بازنمایی هویت آنلاین (مطالعة کاربران پرطرفدار ایرانی در اینستاگرام)»، رسانه، س27، ش 4 ، ص5-28. [7] بودریار، ژان (1397). جامعة مصرفی، ترجمة پیروز ایزدی، تهران: ثالث. [8] بهرامی برومند، مرضیه (1399). از زنان پردهنشین تا بدنهای رام، تهران: لوگوس. [9] بهار، مهری؛ فروغی، مریم (1398). «مطالعة جنسیت از خلال فعالیتهای خیریة زنان در فضای مجازی (مورد خاص اینستاگرام)»، فصلنامة انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، س15، ش 5، ص141-168 [10] پاینده، حسین (1395). نقد ادبی و مطالعات فرهنگی: قرائتی نقادانه از آگهیهای تجاری، تهران: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران مؤسسة نشر. [11] چینی، نفیسه؛ هاشمیانفر، سید علی؛ محمدی کنگرانی، حنانه (1397). «برساختهای اجتماعی زنان از زنانگی ریزوماتیک در بستر مراکز ورزشی، آرایشی و زیبایی»، فصلنامة علمیـ پژوهشی زن و جامعه، س9، ش 3 ، ص 85-115 [12] حسینی، مریم؛ ساسانی، فرهاد؛ نظردنیوی، سارا (1392). تحلیل نشانه شناسی اجتماعی فیلمنامه آژانس شیشه ای. زبان پژوهی، سال 8، شماره 18. [13] حمزوی عابدی، فاطمه؛ باقریان، فاطمه؛ مظاهری، محمدعلی (1394). «بررسی ادراک زنان جوان ایرانی از هنجارهای زنانگی»، شناخت اجتماعی، س4، ش اول. [14] خبرگزاری ایسنا (1399). آمارهای جدید و جالب دربارة اینستاگرام. https://b2n.ir/a39752. [15] ریتزر، جورج (1382). نظریههای جامعهشناسی دوران معاصر، ترجمة محسن ثلاثی، تهران: علمی. [16] شادیطلب، ژاله (1382). «مشارکت اجتماعی زنان»، فصلنامه پژوهش زنان، ش 7، ص 21- 33 [17] عباسی، عاطفه؛ جعفری، علی (1399). «تأثیر کنشهای اینستاگرامی سلبریتیها بر سبک زندگی کاربران ایرانی»، پژوهشهای ارتباطی، س27، ش اول، ص33-54 [18] علیخواه، فردین؛ کوهستانی، سمانه؛ واقعه دشتی، طاهره (1396). «نقش شبکههای اجتماعی موبایلی در زندگی زنان»، زن در فرهنگ و هنر، دورة 9، ش 4. [19] فیض، داود؛ عارفی، امین؛ کهیاری حقیقت، امین (1395). «تأثیر جذابیت افراد مشهور و اثربخشی تبلیغات»، کاوشهای مدیریت بازرگانی، س 8، ش 16، ص 185-209 [20] فوکو، میشل (1397). اراده به دانستن، ترجمة نیکو سرخوش و افشین جهاندیده، تهران: نی. [21] گرت، استفانی (1380). جامعهشناسی جنسیت، ترجمة کتایون بقایی، تهران: دیگر. [22] گیدنز، آنتونی (1386). جامعهشناسی. ترجمة حسن چاوشیان، تهران: نی. [23] محمدی، نریمان؛ کیانپور، مسعود؛ آقابابایی، احسان (1397). «فضای مجازی و بازتعریف نقشهای جنسیتی برساخت تعارضهای زنانگی در فیسبوک کردی»، زن در فرهنگ و هنر، دورة 10، ش اول، ، ص 47-73. [24] موسوی، منصوره (1398). زنانگی و بدن، تهران: فیروزه. [25] مهرپرور، سمانه (1398). «بازنمود زندگی روزمره در صفحات میکروسلبریتیهای زن اینستاگرام»، مطالعات رسانههای جدید، س5، ش 4، ص 71-116 [26] مهدیزاده، سید محمد (1391). نظریههای رسانة اندیشههای رایج و دیدگاههای انتقادی، تهران: همشهری. [27] یعقوبی، علی (1393). نظریههای مردانگی با تأکید بر رویکردهای جامعهشناختی. تهـران: پژواک. [28] یعقوبی، علی؛ مقدسیزدی، هانیه (1395). دختران دانشجو و سنخشناسی زنانگی (مطالعة موردی دانشجویان دانشگاه گیلان)، زن در توسعه و سیاست، دورة 14، ش 4، ص 513-533 [29] Burt, R. S. (1999). “The social capital of opinion leaders”, Annals of the American Academy of Political and Social Science, 566, PP 37-54. [30] Ferris, Kerry O. (2007). “The Sociology of Celebrity”, Sociology Compass 1 (1), PP 371–384. [31] Freberg, K., Graham, K., McGaughey, K., & Freberg L. (2011). “Who are the social media influencers? A study of public perceptions of personality”, Public Relations Review, 37, PP 90-92. [32] Gamson, J. (2011). “The unwatched life is not worth living: The elevation of the ordinary in celebrity culture”, MPLA, 126(4), PP 1061–1069. [33] Jenkins, H. (2016). Cesur Yeni Medya: Teknolojiler ve Hayran Kültürü. Nihal Yeğengil (Çev), İstanbul: İletişim Yayınları. [34] Katz, E. (1957). “The two-step flow of communication: An up-to-date report on a hypothesis”, Public Opinion Quarterly, 21 , PP 61-78. [35] Keller, J.M. (2012). “Virtual feminisms: Girls/ blogging communities, feminist activism, and participatory politics”, Information, Communication &Society, 15(3), PP 429-44. [36] Khamis , Susie. Ang, Lawrence. Welling, Raymond (2017). “Self-branding, ‘micro-celebrity’ and the rise of Social Media Influencers”, Celebrity Studies, 8:2, PP 191-208. [37] Kress, G. R., & Van Leeuwen, T. (1996). Reading images: The grammar of visual design. Psychology Press. [38] Lazarseld, P., Berelson, B., & Gaudet, H. (1944). The people’s choice. How the voter makes up his mind in a presidential campaign. In R. Schmitt-Beck (Eds.), Presidential Campaign, New York/London. 13-18. [39] Lerner, G. (1986). The creation of patriarchy. Oxford: Oxford University Press. [40] Marwick, A. (2015). Instafame: Luxury Selfies in the Attention Economy .Copyright 2015 by Duke University Press, Public Culture journal. [41] Nouri, M. (2018). The power of influence: traditional celebrity vs social media influencer. [42] Organ, J. (2020). Social Media Mothering on Instagram: A Visual Analysis (Doctoral dissertation, Nova Southeastern University). [43] Patowary, H. (2014). “A portrayal of Women in Indian Mass Media: An Investigation”, Journal of Education and Social Policy,1(1). [44] Senft, T. M. (2008). Camgirls: Celebrity and community in the age of social networks. New York, NY: Peter Lang. [45] Solomon, M. R. (1983). “The role of products as social stimuli: A symbolic interactionism perspective”, Journal of Consumer Research, 10, PP 319- 329. [46] Sorgatz, R. (2008). The microfame game and the new rules of Internet celebrity. New York Magazine. Retrieved on July 1, 2019. [47] Statista .(2021). Instagram: distribution of global audiences 2021, by gender. https://www.statista.com/statistics/802776/distribution-of-users-on-instagram-worldwide-gender [48] Tanz, J. (2008). Internet famous: julia Allison and the secrets of self-promotion. Wired. Condé Nast Digital, 15. [49] Tuchman, Gaye. (1978). Introduction: The Symbolic Annihilation of Women by the Mass Media. in Tuchman, Gaye, Kaplan Daniels, Arlene and Benét,James, eds, Hearth and Home: Images of Women in the Mass Media. New York: Oxford University Press. [50] Wood, W. & Hayes, T. (2012). “Social influence on consumer decisions: Motives, modes, and consequences”, Journal ofConsumer Psychology, 22, PP 324-328 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,090 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,158 |