
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,694 |
تعداد مقالات | 72,257 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,291,102 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,153,963 |
تحلیل فرایند اقتباس در فیلم (پری) داریوش مهرجویی (با استفاده از الگوی روایت شناسی کنشی گریماس و الگوی تحلیل ساختاری فیلم بوردول) | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
دوره 26، شماره 2، تیر 1400، صفحه 35-46 اصل مقاله (743.33 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2021.308146.615458 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه رادنیا* 1؛ فتح الله زارع خلیلی2؛ فریبا غروی منجیلی3؛ اشکان رحمانی3 | ||
1کارشناسی ارشد دانشکده هنر و معماری د انشگاه شیراز | ||
2استادیار هیئت علمی دانشکده هنر معماری دانشگاه شیراز | ||
3هیئت علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه شیراز | ||
چکیده | ||
اقتباس هنری را میتوان با بررسی دقیق عناصر روایتی داستان و مطالعه تکنیکی اثر هنری مورد مطالعه قرار داد. در مباحث جدید نقد هنری و ادبی، روایتشناسی مختص به ادبیات نیست و ردیابی عناصر روایی در باقی رشتههای هنری، از جمله فیلمسازی کارآمد است. داریوش مهرجویی دارای نقش پررنگی در سینمای اقتباسی ایران است و از میان آثارش، فیلم پری از وجوهی درخشان است.مطالعه چگونگی بومیسازی طی فرایند اقتباس سینمایی از منبع به اثر اقتباسی از جمله اهدافی است که پژوهش به دنبال آن صورت گرفته است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی - تحلیلی است. به روش کتابخانهای و با رویکرد گفتمانرشتهای(اقتباسی) انجام گرفته است. این پژوهش با استفاده از الگوی کنشی گریماس، عناصر روایی و با استفاده از الگوی تحلیل ساختاری فیلم بوردول، عناصر سینمایی در فیلم پری را مورد مطالعه قرار میدهد. نتایج نشان میدهد که منابع و اثر اقتباسی، همگی قابلیت انطباق بر الگوی روایت شناسی گریماس را دارند و نیزمیتوان اپیزودهای بدست آمده از مطالعه الگوی روایت شناسی داستانها را محور مطالعه سینمایی قرار داد. فیلمساز در عناصر تکنیکی نیز از مواردی استفاده کرده است که به فراخور موقعیت و در مناسبت با فرهنگ ایرانی آن را خلق کرده است. | ||
کلیدواژهها | ||
اقتباس سینمایی؛ فیلم پری؛ داریوش مهرجویی؛ روایت شناسیگریماس؛ بوردول | ||
مراجع | ||
ابیانه، ا (1383)، در پی دنیای خیالی، نگاهی به اقتباس ادبی در سینمای ایران از آغاز تا 1357 ، مجله هنر و معماری، شماره 54،صص 146.
احمدی، ب (1370).، ساختار و تأویل متن، تهران، ایران: نشر مرکز.
احمدی، ب ( 1385) از نشانههای تصویری تا متن، تهران، ایران: نشر مرکز. اسکولز، ر( 1379 )، درآمدی بر ساختارگرایی در ادبیات، ترجمۀ فرزانه طاهری.تهران، ایران: انتشارات آگه.
بهارلو، ع(1383)، تاریخچهی اقتباس ادبی در سینمای ایران، نشریه فرهنگ و هنر، فارابی،شماره 31،صص 3-11.
بوردول، د(1373)، روایت در فیلم داستانی، ترجمه علاءالدین طباطبایی، تهران، ایران: انتشارت بنیاد سینمایی فارابی.
بوردول،د. تامسون، ک ( 1383)، هنرسینما، ترجمه فتاح محمدی، تهران، ایران: نشرمرکز. پرینس، (1391)، روایت شناسی، شکل و کارکرد روایت، محمد شهبا، تهران،ایران: انتشارات مینوی خرد.
پراپ، و (1386)، ریخت شناسی قصههای پریان، فریدون بدرهای، چاپ سوم، تهران،ایران: انتشارات توس.
تراب زاده، ز (1393)، فرایند اقتباس از یک متن ادبی تا یک اثر سینمایی. مورد مطالعه داستان و فیلمنامه گاو، پایان نامه کارشناسی ارشد.
تولان، مایکل. جی. (13839)، درآمدی نقادانه-زیبایی شناسی بر روایت، ترجمه ابوالفضل حری، تهران: بنیاد سینمایی فارابی.
سجودی، فرزان(1393)، نشانه شناسی کاربردی، تهران، نشر علم، چاپ سوم. سیگر، ل (1387)، نگارش فیلمنامه اقتباسی، تهران، ایران: انتشارات نیلوفر.
حری، ا (1382)، روایتوروایتشناسی، مجله هنرو معماری، شماره 8،صص 321-350.
دانش، م (1395)، مروری بر اقتباسهای ادبی در سینمای ایران، جرقههایی در تاریکی. مجله سینما و ادبیات، شماره2.
ریکور، پ(1389)، زندگی در دنیای متن، ترجمه بابک احمدی، چاپ چهارم، تهران، ایران: نشر مرکز.
قره شیخلو، ع. وفایی،م (1385)، داریوش مهرجویی نقد آثار از بانو تا مهمان مامان، تهران، ایران: انتشارات هرمس. گریماس، آ (1389)، نقصان معنا، ترجمة حمیدرضا شعیری، تهران، ایران: انتشارات علم.
مراد عباسی، م(1390)، ساختارشناسی جریان اقتباس ادبی در سینمای ایران، تهران، ایران: انتشارات سوره مهر.
مرادی، ش(1368)، اقتباس ادبی در سینمای ایران، تهران، ایران: انتشارات آگاه.
لزگی، ح، عباسی، م(1389)، اقتباس سینمای ایران از ادبیات معاصر، مجله پژوهشهای زبان و ادبیات فارسی، شماره 85-100.
لزگی. عباسی (1389)، اقتباس سینمای.ایران از ادبیات داستانی معاصر، مجله پژوهشهای زبان و ادبیات فارسی.
عشقی،ب. (1389)، اقتباس ادبی در سینمای مهرجویی، مجله هنر و معماری، شماره 64.
خادمی، چترودی (1388)، تحلیل معنا ساختاری دو حکایت از تاریخ بیهقی با تکیه بر الگوی کنشگرهای گریماس، پایان نامه کارشناسیارشد.
نبی لو، (389)، روایت شناسی داستان بوم و زاغ در کلیله و دمنه، مجله ادبپژوهی،شماره 14،صص 7-28.
موسوی لر، م. مصباح،گ(1390 )، تحلیل ساختار روایت در نگاره مرگ ضحاک بر اساس الگوی کنشی گریماس، نشریه هنرهای زیبا_هنرهای تجسمی، شماره 45،صص 23-33.
امینی ( 1393)،گریماس معناهای گریزان. بررسی و نقد کتاب نقصان معنا، پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی،سال چهارم، شماره 3،صص 1-14.
یوسف نیا، ش . (1374)، نقد و تحلیل فیلم پری، سینما، تاتر، شماره 7،صص 16-19. حسین،ص. فیاضی.م ( 1394 )، نگاهی گذرا به پیشینة نظریههای روایت، مجله نقد ادبی، شماره 2. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 702 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,165 |