تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,515,329 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,776,481 |
زیباییشناسی معاصر بعد از جعبههای صابون مارک بریلوی اندی وارهول بر مبنای نظریه «هستی شناسی کاربردی» | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
دوره 26، شماره 1، خرداد 1400، صفحه 101-110 اصل مقاله (597.64 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2019.287274.666298 | ||
نویسندگان | ||
هدی زابلی نژاد1؛ پریسا شادقزوینی* 2 | ||
1پست داک دانشگاه الزهرا | ||
2دانشیار گروه نقاشی دانشگاه الزهرا(س) | ||
چکیده | ||
این مقاله بر اساس نظریه «هستی شناسیِ کاربردی»روژه پوایوت به مطالعه زیباشناسیِ اثر جعبههای صابون بریلوی وارهول می پردازد. این اثر در زمان اجرایش، دچار چالش بود و نتوانست دنیای هنر را در مورد پذیرش اش به مثابه یک اثر هنری به توافق برساند. پرسشهای پژوهشی این نوشتارعبارتند از: 1 در دوره معاصر چه معیارهای زیباشناسانه ای یک اثر انسانی را تبدیل به یک اثر هنری میکند؟ 2 بر اساس نظریه «هستی شناسی کاربردی» پوایوت، اثر هنری معاصر چگونه و با چه رویکردی به مثابه نماد سازی شخصی هنرمند در نظر گرفته شده و زیباشناسی حاکم برآن چگونه خوانش می شود؟ فرضیه مقاله بیانگر این است که اثر هنری به هر شکلی در برگیرنده نمادسازی های فرمی و محتوایی است. اصولاً در دوره معاصر نمادسازی های شخصی هنرمند با اختلاط با نمادهای از پیش شناخته شدهِ جمعی در یک فرهنگ، نقش تمام کنندگی در خلق اثر هنری را دارد. نتیجه حاکی از آن است که در زیبا شناسی معاصر، یک اثر زمانی به عنوان یک اثر هنری شناخته میشود که بحثها و تبادل گفتمانی پیرامون آن صورت پذیرد، بدون آنکه نیاز به برقراری توافق میان صاحب نظران فن باشد. روش تحقیق این مقاله تحلیلی ـ کیفی است که با گردآوری اطلاعات کتابخانه ای و مستندات مجازی به انجام رسیده | ||
کلیدواژهها | ||
زیباشناسی معاصر؛ نظریۀ «ذات شناسی کاربردی«؛ اندی وارهول؛ نقد هنری؛ دریافت و خوانش مخاطب | ||
مراجع | ||
· تقوی ترنم، کفشچیان مقدم اصغر، پهلوان نوده محبوبه (۱۳۹۸)، خوانشی در باب معاصریت در هنر، هنرهای زیباـ هنرهای تجسمی، دوره ۲۴، شماره ۲، ۵ ـ۱۴. · زابلی نژاد هدی (۱۳۸۸) ، نگره های زیباییشناسی و هنر مدرن، کتاب ماه هنر، شماره۱۳۵، 38-45. · لوسی اسمیت ادوارد (۱۳۸۴)، مفاهیم و رویکردها در آخرین جنبشهای هری قرن بیستم جهانی شدن و هنرجدید، علیرضا سمیع آذر، چاپ دوم، مؤسسه فرهنگی هنری پژوهشی چاپ و نشر نظر، تهران. · Austin J. L, MARCONI Diego (2015), La philosophie du langage au XXe siècle, http://www.lyber-eclat.net, (30/08/2015). · Berthet Dominique (2009), Sartre, les arts plastiques et l'engagement,Changer l'art Transformer la société : Art et Politique 2, LACHAUD, Jean-Marc (dir.), NEVEUX, Olivier (dir.), L'Harmattan, Paris, 120-128. · COUTURIER Élisabeth (2004), L'art contemporain mode d'emploi, Filipacchi, Turin. · DANTO Arthur (1996), Après la fin de l'art, trad.: Claude Hary-Schaeffer, SEUIL, Paris. · DANTO, Arthur (2012), Le monde de l'art, CAHIERS PHILOSOPHIQUES, n° 131, 108-128. · Loriese Danielle (2004), Le monde de l'art, in philosophie analytique et esthétique, Klincksieck, Paris. · MATISSE Henri (1972), Écrits et propos sur l'art, Hermann, Paris.
· PICASSO Pablo (2017), Des citations d'artistes ou de penseurs sur l'art, https://www.galerietheartist.com, (14/11/2017). · Pouivet Roger (2003), l'œuvre d'art à l'âge de sa mondialisation : un essai d'ontologie de l'art de masse, La lettre volée, Belgique. · RANCIÈRE Jacques (2004), Malaise dans l'esthétique, Gallilée, Paris. · Sartre Jean-Paul (1948), La Recherche de l'absolu, situation III, Gallimard, Paris. · THÉVAL Gaëlle (2017), L'acte interprétatif et les œuvres littéraires, théâtrales, cinématographiques etc, https://www.fabula.org, (02/04/2017). · Wollheim Richard (1987), Painting as an art, Princeton University Press, Princeton. · ZABOLINEZHAD Hoda (2018), À la recherche de la figure de l'artiste contemporain, dans le cadre de la mondialisation. Le cas particulier des artistes iraniens, thèse sous la direction de Mme Corine Pencenat, soutenue au collège doctoral européen de l'Université de Strasbourg. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 602 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 889 |