
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,692 |
تعداد مقالات | 72,232 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,189,483 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,020,512 |
مکانمندی و زمانمندی در فیلم فروشنده بر اساس آرای هایدگر در هستی و زمان | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
دوره 26، شماره 2، تیر 1400، صفحه 13-24 اصل مقاله (517.15 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2021.294965.615395 | ||
نویسنده | ||
فریده آفرین* | ||
استادیار گروه پژوهش هنر دانشکده هنر دانشگاه سمنان | ||
چکیده | ||
هدف مقاله این است که از نحوه طرح مفاهیم هایدگر در «هستی و زمان» درباره زمان و مکان استفاده کرده و بر اساس آن روایت فیلم فروشنده را با توجه به یافتحالِ شخصیتها مطالعه کنیم. دو مفهومِ زمانمندی و مکانمندی با رویکرد اگزیستانسیال به جهان تعریف میشوند. یافتحالهای دازاین نبض رابطه او با حالهای جهان را تنظیم میکند و رابطهها و چیزها را به مثابه چیزی و یا چیز دیگری عیان میکند. یافتحالهای دازاین مبنای عمل اوست، عملی که خودفهمی دازاین در آن مستتر است. نتیجه نگاه هایدگری به فروشنده اصغر فرهادی اینکه دراین فیلم خانه و فروشنده پیر یعنی دو امرِ وابسته به سازوکار سرمایهداری، موجب از هم پاشیدن کلیت جهان هرروزه عماد و رعنا معرفی کرد. دیدن این روابط بر اساس یافتحالها و حال، به صورت چیزی یا چیز دیگری، تعیینکننده مکان و زمان و آشکارکننده روایت است. یافتحالها و حالهایی که پیوست به روابط تصویری به وجود میآید، علاوه بر پدیدار کردن انواع مکانمندی یعنی دوری و نزدیکی، موقعیت-فضا و فضای اگزیستانسیال انواع هستندهها، انواع زمانمندی اکنون، گذشته و آینده مربوط به آنها را تعیین میکند. عملکرد عماد نشان میدهد چگونه نسبتها و یافتحالهای مبتنی بر روابط، یا روابط تصویری در اگزیستانس او را چون یک روشنفکر متوسط حال و نیز نیمهعصیانگرِ انتقامجو پدیدار میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
زمانمندی؛ مکانمندی؛ فروشنده؛ دازاین؛ هایدگر | ||
مراجع | ||
آفرین، فریده.(1397)، «تحلیل مکانیسم قدرت حاکمیتمند در آثار سیامک فیلیزاده بر اساس آرای فوکو»، فصلنامه مطالعات رسانههای نوین، دوره 4، شماره 15، صص 217-258.
بولت، باربارا .(1395)، هایدگر در چارچوبی جدید،ترجمه مهتاب کلانتری. تهران: نشر ناهید.
تربتی، سروناز.(1395)، «بررسی ارتباط نگاه محور در فیس بـوک: برسـاخت فـانتزی و گفتمـان هیستریک بارویکرد لکان»، فصلنامه مطالعات رسانههای نوین، سال دوم، شماره 3، صص 1-42.
خاتمی، محمود.(1391)، مدخل فلسفهی غربی معاصر، چاپ دوم. تهران: علم.
دلوز، ژیل. (1396)، انسان و زمان آگاهی مدرن، ترجمه اصغر واعظی، تهران: هرمس.
راتال، مارک، (1388)، چگونه هایدگر بخوانیم، ترجمه مهدی نصر، تهران: رخدادنو.
سجادیفر، وحید، طاهره ایشانی و مسعود باوان پوری، (1397)، «تحلیل نشانهشناسی معناگرا در فیلم فروشنده»، دوفصلنامه ادبیات نمایشی و هنرهای تجسمی، دوره سوم. شماره هفتم، صص 73-99.
شیبر، یوزف، (1397)، «مارتین هایدگر»، در متفکران بزرگ زیبایی شناسی، گردآوری و تدوین. الساندرو جوانلی. ترجمه امیر مازیار. تهران: نشر لگا.
عبدالکریمی، بیژن، ( 1396)، هایدگر و استعلا؛ شرحی بر تفسیر هایدگر از کانت، تهران: ققنوس.
عقیقی، سعید، (1396)، رازهای جدایی: سینمای اصغر فرهادی، تهران: روزنه.
فاین، بن، (1387)، «مالکیت ارضی و بهره مالکانه» در فرهنگنامه اندیشه مارکسیستی، ترجمه علی اکبر معصوم بیگی. تهران: بازتابنگار.
کریمی، ترشیزی، هدیه یعقوبی بجمعه، (1397)، «گذر از فضای اگزیستانسیال به فضای محض هندسی و وجاهت پدیدارشناختی آن»، فصلنامه حکمت و فلسفه، سال چهاردهم. شماره اول، صص 61-84.
هاروی، دیوید، (1394)، معمای سرمایه و بحرانهای سرمایهداری، ترجمه مجید امینی. چاپ دوم. تهران: کلاغ. هایدگر، مارتین، (1393)، مفهوم زمان و چند اثر دیگر، ترجمه علی عبدالهی. تهران: نشر مرکز.
هایدگر، مارتین، (1389)، هستی و زمان، ترجمه عبدالکریم رشیدیان. تهران: نشر نی.
Elden, staurt. (2004), Understanding Henri Lefbver, Theory and the Possible. London & New York: continnum Heidegger, Martin. (1950), “The Origin of the Work of Art.” In Poetry, Language, Thought, translated by Albert Hofstader. New York: Perennial Classics, 2001. Heidegger, Martin. (1997), Kant and The problem of Metaphysics, Trans: Richard Taft And Bloomington.Indiana University Richards, K. Malcolm. 2008)), Derrida Reframed, London: I.B.Tauris Co. Ltd. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 551 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 509 |